اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی

به نظر می‌آید رئیس‌ جمهور آمریکا به این فکر است، عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان را به‌ عنوان دستاورد در انتخابات ریاست جمهوری به معرض نمایش بگذارد، اما این اشتباه بزرگی است. وی سال گذشته این اشتباه را مرتکب شد و در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره سعی کرد نظر ولیعهد سعودی را برای توافق با اسرائیل جلب کند، اما با مخالفت وی مواجه شد.

تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- راهبرد معاصر نوشت: طبق گزارش‌ منتشر شده از نشریه «ریسپانسیبل استیت کرفت»؛ دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد قبل از پایان سال جاری، توافق عادی‌سازی میان اسرائیل و عربستان سعودی را دنبال کند. آکسیوس نوشت، رئیس جمهور بایدن قبل از کارزار انتخاباتی به دنبال عادی‌سازی روابط میان تل آویو و ریاض است؛ هر چند چشم‌انداز توافق عادی سازی میان این کشورها به اندازه گذشته دور از ذهن نیست؛ اما همچنان هیچ دلیل و شواهد قانع‌کننده‌ای برای آمریکا وجود ندارد که این موضوع را در کانون تلاش‌های دیپلماتیک خود در منطقه قرار دهد.

به نظر می‌آید بایدن به این فکر است با این نمد برای خود کلاهی ببافد؛ در واقع دولت بایدن به این می‌اندیشد عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی را می‌تواند به عنوان دستاورد در انتخابات ریاست جمهوری به معرض نمایش بگذارد؛ اما این اشتباه بزرگی است. سال گذشته بایدن این اشتباه را مرتکب شد و در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره سعی کرد نظر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را جلب کند؛ اما با مخالفت وی مواجه شد.

این عقلانی نخواهد بود که قبل از انتخابات فشار بزرگی برای توافق با سعودی‌ها انجام شود که به زیان منافع آمریکا تمام می‌شود؛ در حالی که دلایل خوبی وجود دارد ولیعهد بار دیگر با این موضوع مخالفت کند. در واقع، بن سلمان ترجیح می‌دهد پس از انتخابات صبر کرده تا بتواند در آینده امتیازات بزرگتری کسب کند. حتی اگر سعودی‌ها مایل به پذیرش پیشنهاد بایدن باشند، این توافق بسیار بدی برای آمریکا خواهد بود.

با فرض اینکه این توافق از الگوی تعیین شده به وسیله توافقنامه عادی سازی قبلی با امارات و مراکش تبعیت کند، احتمالاً اسرائیل هیچ امتیاز معناداری نخواهد داد و برای رضایت مقام‌های آل سعود، دولت آمریکا باید امتیازات سیاسی و نظامی اعطا کند. شایعه شده قیمت عادی‌سازی روابط ریاض با تل آویو شامل تضمین امنیتی آمریکا و حمایت این کشور از برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن است.

دست کم این موضوع احتمالاً شامل افزایش قابل توجه فروش تسلیحات و کمک‌های نظامی آمریکا خواهد بود، رفتار اهریمنی و خرابکارانه را در منطقه بیشتر می‌کند و این بهایی است که آمریکا باید از پرداخت آن خودداری کند.

دولت بایدن هرگز نباید با گسترش تضمین امنیتی به عربستان سعودی موافقت کند و باید به حمایت و پشتیبانی نظامی از آن پایان دهد. آخرین چیزی که دولت آمریکا به آن نیاز دارد، تعهد امنیتی دیگر در منطقه‌ای است که تاکنون هزاران جان و تریلیون دلار را در جنگ‌های غیرضروری هدر داده است. تضمین امنیتی برای عربستان، دولت سعودی را به رفتارهای بی‌پروا و تحریک آمیز تشویق می‌کند.

هنگامی که متحدان و شرکای آمریکایی فرض می‌کنند از حمایت و پشتیبانی آمریکا برخوردار هستند، دست به رفتارهای بی پروا می زنند؛ رفتاری که اگر تنها بودند از آن اجتناب می‌کردند. تحولات دهه گذشته ثابت می‌کند حمایت آمریکا از عربستان سعودی باعث شده است این کشور رویکرد تهاجمی‌تر و تهدیدآمیزتری نسبت به همسایگانش داشته باشد.

از این موضوع آگاهیم که عربستان سعودی چگونه از سلاح هایی که آمریکا به آنها می‌فروشند، استفاده می‌کنند. عربستان سعودی از سلاح‌های ساخت آمریکا برای کشتن هزاران غیرنظامی و ارتکاب جنایت‌های جنگی بی‌شمار در یمن استفاده کرده است. دولت آمریکا نباید به آنها ابزارهایی برای جنگ با همسایگانش بدهد.

حتی اگر آتش‌بس فعلی در یمن برقرار و روزی به حل و فصل درگیری منجر شود، دولت آمریکا نباید خود را دوباره در موقعیتی قرار دهد که بتواند جنگی مانند جنگ یمن را فعال کند. در واقع رابطه امنیتی نزدیک تر با عربستان سعودی، دولت آمریکا را در مسیر اشتباه قرار خواهد داد.

قرار بر این بود عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پاداش سازش اسرائیل با فلسطینی‌ها باشد؛ اما توافقنامه عادی سازی با حمایت دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای نادیده گرفتن فلسطینی‌ها و دادن مجوز آزاد به اسرائیل برای انجام هر کاری که می‌خواهد در سرزمین‌های اشغالی انجام دهد، طراحی شده است. برخلاف چرخش دولت قبلی، این توافقنامه هیچ ارتباطی با صلح نداشت و تنها مهر تأیید آمریکا به آپارتاید اسرائیل بود.

توافق با عربستان سعودی ضربه دیگر به مردم فلسطین خواهد بود و ساختار سرکوبگری را که آنها مجبور به تحملش هستند، بیشتر تقویت می‌کند. علاوه بر این، توافقی بد برای آمریکاست و کار اخلاقی قابل سرزنش خواهد بود. تصور بایدن در کنار بن سلمان و دولت ائتلافی راست افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو آخرین چیزی است که بیشتر حامیان حزبی وی می‌خواهند ببینند.

گروه قابل توجهی از دموکرات‌ها هستند که می‌خواهند به حمایت آمریکا از عربستان سعودی پایان دهند. بنابراین دشوار است تصور کنید آنها به عنوان بخشی از توافق عادی سازی، حمایت و پشتیبانی خود را از عربستان سعودی افزایش دهند. 

نسبت به گذشته حمایت و پشتیبانی بسیار گسترده‌تر و پر سر و صداتری از فلسطین در حزب دموکرات وجود دارد. طبق نظرسنجی گالوپ در اوایل سال جاری، ۴۹ درصد دموکرات‌ها بیشتر با فلسطینیان همدردی می‌کنند. بنابراین ایجاد نمایش بسیار بزرگ دوری از فلسطینی‌ها و حرکت به سمت دولت راست افراطی باعث واکنش شدید خواهد شد.

هیچ چالش منطقه‌ای وجود ندارد که با توافقنامه عادی سازی میان اسرائیل و عربستان سعودی حل و فصل شود یا حتی بهبود یابد. سرکوب مردم فلسطین ادامه خواهد یافت و احتمالاً بدتر خواهد شد و آمریکا عمیق‌تر از آنچه در حال حاضر است، درگیر خواهد شد. هیچ صلحی برای جشن گرفتن وجود نخواهد داشت، زیرا اسرائیل و عربستان سعودی در نیم قرن گذشته در جنگ نبوده‌اند. ایالات متحده هزینه‌های انجام این توافق را پرداخت خواهد کرد، اما در حالی که با بدهی‌های حتی بزرگتری برای آینده مواجه است؛ در واقع آنها هیچ چیزی به دست نمی‌آورند.

اگر اسرائیل خواهان عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه است، باید به سعودی‌ها چیزی که می‌خواهند بدهد. اگر دولت آنها نتواند یا نمی‌خواهد این کار را انجام دهد، این مشکل واشنگتن نیست که آن را حل و فصل کند.

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول