اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

واکاوی اولین پیام اقتصادی امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب

اولین فرمان اقتصادی امام خمینی پس از پیروزی انقلاب که به پیام حساب 100 معروف است، به حل مهمترین نیاز مردم یعنی مسکن اشاره دارد و واحد مسکونی متناسب با نیاز را حق هر ایرانی تلقی می‌کند.

واکاوی اولین پیام اقتصادی امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسکن یکی از  نیازهای ضروری هر انسان به شمار می‌رود و ضرورت تأمین و بهبود شرایط دسترسی به آن از وظایف اصلی دولت‌ها است. علاوه‌ بر آن تامین مسکن متناسب یکی از نشانه‌های  توسعه یک جامعه محسوب می‌شود که ساماندهی آن، نقش تعیین‌کننده‌ای در رشد اقتصادی و اشتغال دارد و از این مسیر رفاه خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، هزینه اجاره یا خرید مسکن، مهم‌ترین هزینه‌ی خانواده است، به‌طوری‌که برای خانواده‌های شهری سهم مسکن در سبد هزینه‌ای به بالای 50 درصد رسیده و شواهد عینی افزایش قیمت اجاره‌بها و کاهش قدرت خرید مسکن نیز این موضوع را ثابت می­‌کند. با این توضیح مشخص است عملکرد مناسب  دولت در بخش مسکن نقش قابل‌توجهی در افزایش رضایت‌مندی عموم جامعه دارد و ارتباط میانِ حاکمیت و مردم را تقویت می‌نماید. علاوه‌برآن تأمین مسکن متناسب با نیاز، نقش اساسی در تحقق اقتصاد مقاوم خواهد داشت.

*مرور اولی پیام اقتصادی امام خمینی(ره)

ساماندهی بخش مسکن و تأمین ملزومات اساسی زندگی برای اقشار مختلف جامعه از جمله دهک‌های پایین درآمدی، همواره مورد تأکید دولت‌ها و سیاست‌گذاران بوده است. ضرورت این مسئله به حدی است که حضرت امام خمینی (ره)، بعد از سرنگون‌شدن رژیم طاغوت در تاریخ 21 فروردین 1358 موضوع تأمین مسکن و سرپناه را  به‌عنوان یک کالای غیرقابل‌جایگزین، به‌ ویژه برای قشر مستضعف جامعه مطرح کردند و در یک پیام تاریخی، تلاش برای تأمین این کالای ضروری را وظیفه اصلی دولت و اقشار توانمند جامعه اعلام می­‌کنند و در پیامی به ملت ایران، فرمان تاریخی مبنی بر افتتاح حساب ۱۰۰ و تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را صادر می‌کنند.

بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، مهم‌ترین مسئله انقلاب را توجه به اقشار مستضعف جامعه و اعطای حق آنان از دستاوردهای انقلاب می‌دانند و خاطرنشان کردند که در رژیم منفور پهلوی مسئله مسکن یکی از مصیبت‌بارترین مشکلات اجتماعی مردم ما بود.

بسیاری از مردم در اسارت تهیه یک قطعه زمین و داشتن یک لانه بودند، و چه‌بسا تمام عمرشان را زیر بار بانک‌ها و سودجویان و غارتگران به سر می‌بردند تا بتوانند پناهگاهی را برای خود و فرزندانشان دست‌وپا کنند. قشر عظیمی از مستضعفان جامعه هم به‌کلی از داشتن خانه محروم بودند و در زوایای بیغوله‌ها و اتاقک‌های تنگ و تاریک و خرابه‌ها به سر می‌بردند؛ و چه‌بسا قسمت مهمی از درآمد ناچیزشان را بایستی برای‏ اجاره آن بپردازند؛ و این میراث شوم برای ملت ما باقی‌مانده و اکنون جامعه ما با چنین مصیبتی دست‌به‌گریبان است.

*در نگاه امام بهره‌مندی از مسکن مناسب حق هر انسان است

در همین راستا، جواد خسروآبادی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت:در نگاه امام (ره) بهره‌مندی از زمین و داشتن مسکن مناسب حق همه آحاد جامعه است و ایشان تأکید می‌کنند که ظلم و بی‌عدالتی در حوزه تخصیص منابع بر خلاف آموزه‌های اسلام  است.

این کارشناس مسکن ادامه داد: امام خمینی در متن پیام حساب 100 خود تاکید کرده است، نظام اسلام چنین ظلم و تبعیضی را تحمل نخواهد کرد؛، و این از حداقل حقوق‏ هر فرد است که باید مسکن داشته باشد. مشکل زمین باید حل شود و همه بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند. همه محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ‌کسی در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره‌ای بیندیشد و بر همه مردم است که در این مورد همکاری کنند.

 وی ادامه داد: بنیان‌گذار انقلاب، همچنین بهره‌مندی از زمین و داشتن مسکن را حق همه افراد جامعه می‌دانند؛ بنابراین تأمین مسکن را نه‌تنها وظیفه دولت، بلکه وظیفه همه مردم می‌دانند که باید با مشارکت همه این مسئله حل شود؛ زیرا مسکن کالایی ضروری و خاص است و صرفاً دولت از پس تأمین آن برنخواهد آمد و باید تمام نهادهای دولتی و غیردولتی در راستای تأمین آن بکوشند تا بحران تأمین مسکن برطرف شود.

*4 نکته از پیام حساب 100 امام خمینی(ره)

به گزارش فارس، اگر نگاهی دقیق به پیام حساب 100 بیندازیم، مفادی از جمله موارد مندرج در ذیل از این پیام آشکارا مشخص است.

  • حل مشکل زمین و تأمین مسکن مناسب، وظیفه دولت در قبال مردم است.
  • علاوه بر دولت همه‌ی نهادها و مردم باید در راستای تحقق این امر همکاری کنند، حل مسئله مسکن مشارکت عمومی را می‌طلبد.
  • مهم‌ترین نهاده در تأمین مسکن، زمین است که تمام نهادهای دولتی و حتی غیردولتی  باید زمین‌های خود را  در اختیار امر ساخت مسکن  بگذارند.  
  • دولت باید در راستای ساخت مسکن ارزان‌قیمت و لزوم تأمین هزینه‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی بکوشد.  

*کلید همراه مردم با دولت از منظر بنیان‌گذار انقلاب اسلامی

در همین راستا سیدعلی احمدی‌نیا، کارشناس حوزه اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مسکن صنعت پیشران است و ساخت آن اشتغال را نیز فراهم کرده و رونق باقی صنایع را نیز به همراه خواهد داست، به همراه مسکن باید زیرساخت‌های خدمات شهری و مراکز خدماتی و رفاهی و استانداردهای شهری نیز فراهم شود.

وی افزود: امام خمینی از ابتدای انقلاب توجه به امور معیشت مردم را مهم‌ترین وظیفه خود و دولت اسلامی می­‌دانند و کلید موفقیت را در همکاری مردم با دولت می­بینند؛ بنابراین از تمام نهادهای دولتی و غیردولتی برای تحقق امر مهم مسکن‌سازی دعوت به همکاری می­‌کنند.

این کارشناس مسکن در بیان اینکه امام(ره) به‌خوبی مسئله زمین را درک کرده و اهمیت آن را تشریح کردند و تأمین آن را مهم‌ترین اقدام در جهت ساخت مسکن می‌داند، گفت: این اقدام دسترسی به مسکن را برای مستضعفان آسان‌تر می‌کند و باتوجه‌به وضعیت کنونی مسکن، توجه و عمل به فرمایشات امام (ره) راهگشای حل مسئله مسکن خواهد بود.

*دولت سیزدهم در مسیر امام به پیش می‌رود؟

به گزارش فارس، مهم‌ترین وعده دولت سیزدهم ساخت چهار میلیون مسکن بوده که تحقق این هدف نیازمند عزم جدی و همگانی بدنه دولتی و غیردولتی است و همه باید در جهت تحقق این امر تلاش کنند.

در این راستا، مهم‌ترین اقدام، تأمین زمین برای این هدف بزرگ است که همه دستگاه‌ها باید زمین‌های خود را در اختیار این طرح بگذارند؛ باتوجه‌به ضرورت مسئله مسکن و جلوگیری تشدید بحران، حل آن نیازمند  همکاری و عزم جدی‌تر دولت است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول