اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

سومین سمپوزیم بین‌المللی فناوری کریسپر افتتاح شد/ فواید چشمگیر یک فناوری پیشرفته در مرکز توجه دانشمندان ایران و جهان

آئین افتتاح سومین سمپوزیوم بین‌المللی فناوری کریسپر یا ویرایش ژنی، با حضور دانشمندان و محققان ایرانی و بین‌المللی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری برگزار شد.

سومین سمپوزیم بین‌المللی فناوری کریسپر افتتاح شد/ فواید چشمگیر یک فناوری پیشرفته در مرکز توجه دانشمندان ایران و جهان

به گزارش گروه علم و پیشرفت خیرگزاری فارس؛ آئین افتتاحیه سومین سمپوزیوم بین‌المللی و پنجمین سمپوزیوم ملی کریسپر برگزار شد. این سمپوزیوم یک‌روزه توسط پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری و با مشارکت ۱۵۰۰ دانشمند ایرانی و خارجی به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

سومین سمپوزیوم بین‌المللی کریسپر میزبان دانشمندان،  پژوهشگران، محققان و دانشجویان حوزه‌های مختلف علوم زیستی است و در صدد آن است که دستاوردهای علمی در زمینه اصلاح ژنتیک و فناوری کریسپر را معرفی نماید.

کمک به افزایش تنوع زیستی با فناوری کریسپر

جواد محمدی، رئیس پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست‌فناوری، روز دوشنبه یکم اردیبهشت‌ماه در مراسم افتتاحیه سومین سمپوزیوم بین‌المللی کریسپر، اظهار کرد: ۹۰ درصد منابع غذایی از تعداد معدودی گونه گیاهی و جانوری تامین می‌شود، در صورتی که بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون گونه گیاهی و جانوری در کره زمین وجود دارد. امروزه کاهش تنوع زیستی روبرو هستیم‌ که این امر موجب آسیب‌پذیری محصولات کشاورزی و باغی و منابع غذایی می‌شود. برای حفظ محیط زیست و استمرار و بهبود زندگی بشر، افزایش تنوع زیستی ضروری است.

وی در ادامه اظهار داشت: حفظ ثبات و تبادل تولید محصولات کشاورزی هم به تنوع زیستی وابسته است و از طرفی بین تنوع زیستی افزایش جمعیت رابطه مستقیم برقرار است‌.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری اطهار داشت: با وجود تنوع اقلیمی بالا در ایران، بیش از ۸ هزار گونه گیاهی، ۵۰۰ گونه پستاندار، ۳۶۰ گونه طیور، ۳۹۰ گونه ماهی و ۱۳۰۰ گونه میکروارگانیسم وجود دارد که جزء ذخایر ژنتیکی کشور به شمار می‌آید. در حال حاضر، تخریب محیط‌زیست از مشکلات جدی کشور و یکی از اهداف مهندسی ژنتیک، حفظ ژنوم گیاهان، جلوگیری از انقراض گونه‌ها و تنوع محیط‌زیست است.

محمدی ادامه داد: فناوری کریسپر با فراهم کردن امکان تغییر در ژنوم گیاهان، ابزار قدرتمندی در مهندسی ژنتیک است و انقلابی در آن ایجاد خواهد کرد؛ برای مثال تولید گندم بدون گلوتن برای افراد حساس به گلوتن، یکی از این کاربردهاست. ویرایش ژنی همچنین می‌تواند نقش زیادی در حفظ و بهبود سلامت جامعه با جایگزین کردن ژن‌های خاص ایفا کند.

وی اظهار داشت: کریسپر از ابتدا درمان بیماری کم‌خونی داسی شکل را هدف گرفت و در این روش با ژن درمانی و قرار دادن ژن‌های عملکردی در سلول بیماری موثر واقع می‌شود. فناوری کریسپر در مرزهای دانش است و ایران نیز توانسته همپای کشورهای دیگر در این فناوری فعال باشد. برخی محصولات ژن درمانی تولیدشده در ایران در مراحل کارآزمایی بالینی است‌ و به زودی شاهد تحول بزرگی در استفاده از این فناوری برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله اچ‌آی‌وی (HIV) و برخی سرطان‌ها هستیم‌.

به گزارش فارس، فناوری کریسپر (CRISPR) یا ویرایش ژنی هم به منظور درمان بیماری‌ها و هم برای پیشگیری از بیماری‌ها به کمک اصلاح ژنتیکی هوشمندانه استفاده می‌شود و در حوزه‌های مختلفی چون «سلامت و پزشکی»، «کشاورزی، دام و طیور» و «صنایعی چون صنعت غذایی» کاربرد دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول