اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

یادداشت زهره الهیان درباره کارنامه مجلس یازدهم/ اولویت اصلی نمایندگان تحول در قوانین اقتصادی است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به عملکرد و اقدامات مجلس یازدهم پرداخت.

یادداشت زهره الهیان درباره کارنامه مجلس یازدهم/ اولویت اصلی نمایندگان تحول در قوانین اقتصادی است

زهره الهیان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به عملکرد مجلس یازدهم پرداخت و نوشت:

در آستانه اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم مناسب است مردم در جریان اقدامات و عملکرد این دوره از مجلس قرار گیرند. بر این اساس مرور کارنامه مجلس یازدهم در خروجی نهایی و آنچه در عملکرد و مصوبات این دوره از مجلس انجام شده در این یادداشت مختصر خدمت ملت شریف ایران گزارش می شود.

اولویت اصلی مجلس یازدهم، بهبود وضعیت معیشت و حل مسائل اقتصادی مردم بود که در این راستا اقدامات زیر انجام شد:

الف _ تحول در قوانین اقتصادی؛ اقدام برجسته مجلس یازدهم در خصوص تصویب ۳۰ قانون برای اصلاح ریل گذاری اقتصادی کشور : مجلس یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که کمتر از دو سال به پایان دولت دوازدهم باقی بود و کشور از لحاظ شاخص های اقتصادی و تورمی در شراِِیط رها شدگی از لخاظ اقتصادی و اجرایی بود در این شرایط مجلس یازدهم همان گونه که در تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز وجود دارد . از ابتدای کار ( تحول در قوانین اقتصادی ) را اولویت اصلی خود قرار داد و در همان ماه اول شروع به کار مجلس یازدهم بسته ای برای تحول در قوانین اقتصادی تدوین کرد تا نقشه راه عملکرد قوه مقننه باشد. این بسته در مرداد ماه سال 99 یعنی 2 ماه پس از شروع بکار مجلس یازدهم توسط رییس مجلس به صورت عمومی ارائه و تشریح شد.

به این تر تیب هم هدف اصلی این مجلس که (( تحول در قوانین اقتصادی )) کشور است برای افکار عمومی تشریح و هم این نقشه راه به شاخصی برای ارزیابی کارنامه مجلس یازدهم تبدیل شد. در این راستا مجلس شورای اسلامی دو رویکرد ( رفع تحریم ها و خنثی سازی تحریم ها ) را در دستور کار قرار داد. برای رفع تحریم ها قانون مهم و تاریخی ( اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها ) را تصویب کرد که با خروج مسیر مذاکرات از انحراف و جاده یک طرفه فشار غرب به ایران به قدرت افزایی کشور در این فرایند منجر شد تا جایی که به تصریح مذاکره کنندگان وقت کشور مان در وین این قانون ابزار مهمی برای چانه زنی با طرف مقابل و کسب امتیازات مهم نیز تبدیل شد.

رویکرد رفع تحریم ها و رویکرد خنثی سازی تحریم ها :

1) قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها نو سازی نظام مالیاتی

2 ) قانون مالیات بر ارزش افزوده

3) قانون مالیات بر خانه های خالی

4) مالیات بر سوداگری و سفته بازی اصلاح ساختار بانکی

5) طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی ( شورای نگهبان )

6) طرح مدیریت بانک های عامل اشتغال و تولید

7) قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار

8) قانون جهش تولید دانش بنیان

9) اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی

10)‌ طرح تویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع کشاورزی

11) قانون مالکیت صنعتی

12 ) قانون ساماندهی صنعت خودرو

13) قانون اصلاح موادی از قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی

14) قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق اصلاح ساختار بودجه 

15) قانون برخی احکام تنظیم لایحه بودجه (شفاف کردن بخشی از منابع بودجه در جهت شفافیت شرکت های دولتی ) حقوق مالکانه معادن، درآمد دولت از محل فروش ال پی جی و شفاف کردن تخصیص بودجه بهبود معیشت

۱۶) قانون جهش تولید مسکن

۱۷) قانون رتبه بندی معلمان

۱۸) بیمه رایکان سه دهک پایین

۱۹) بودجه های محرومیت زدائی تبصره ۱۸

۲۰) اجازه واگذاری سکونت های غیر رسمی به ساکنان

۲۱) افزایش بیش از ۱۰ برابر حقوق سربازان طی ۳ سال

۲۲) تاسیس صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج هوشمند سازی و مبارزه با فساد

۲۳) قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی

۲۴) طرح شفافیت قوای سه گانه

۲۵) اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

۲۶) طرح حمایت از افشاگران فساد ( دستور کار صحن ) اجتماعی و فرهنگی

۲۷) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

۲۸) لایحه ارتقاء امنیت زنان در برابر سوء رفتار (دستور کار صحن )

۲۹) انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی

۳۰) اصلاح قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی

ب ) محورهای اصلی مصوبات مجلس در بودجه 1402 با رویکرد اقتصاد و معیشت:

لایحه بودجه مهم ترین سند مالی دولت است، این سند اولویت های دولت برای رسیدن به اهداف را مشخص می نماید، لایحه بودجه سال 1402 در شرایطی ارائه شده که کشور از نظر سرمایه گذاری وضعیت مناسبی نداشته و تشکیل سرمایه خالص در چند سال اخیر منفی بوده است، که این مسئله لزوم توجه بیشتر به سرمایه گذاری را نمایان می سازد.

تورم بالای سال های اخیر که بخشی از آن ریشه در کسری بودجه دولت ها داشته، اقتصاد کشور را در وضعیتی حساس قرار داده است. اگر چه نرخ رشد تورم نسبت به دولت دوازدهم که ۵۹درصد بود، به ۴۰ درصد کاهش یافته است، منتهی تلاش و توجه مجلس این بود که بواسطه تورم بسیار سنگین سقف بودجه دستخوش تغیر چندانی نشود و نه تنها سقف مجموع درآمدهای دولت و شرکت های دولتی افزایش پیدا نکرد بلکه حدود 2.6 درصد نیز کاهش یافت که دستاوردی کم سابقه محسوب می شود. حتی اگر بخواهیم صرفا سقف بودجه عمومی دولت را هم در نظر بگیریم این افزایش فقط حدود 3.9 درصد بود که نشان دهنده باور مجلس یازدهم به مصالح کلان کشور است.

گزیده برخی مصوبات در لایحه بودجه۱۴۰۲ در خصوص شفافیت:

۱) الزام انتشار ماهانه حقوق نمایندگان و مدیران مجلس برای نظارت عمومی در پاکنا ( جزء ۱ بند الف تبصره ۲۰)

۲) ممنوعیتافزایش ارقام بودجه شرکتهای دولتی توسط سازمان برنامه و بودجه

۳) مشمولیت مالیاتی خودروهای لوکس بالای سه میلیارد تومان

۴) مشمولیت مالیاتی خانه های لوکس و باغ ویلاهای با ارزش ۲۰ میلیارد تومان

۵) حذف معافیت مالیاتی برخی اشخاص حقیقی یا حقوقی پر درآمد مانند موسسات کنکور

گزیده برخی مصوبات در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در خصوص خانواده :

۱) اختصاص ۱۵ درصد تخفیف مالیات حقوق برای حقوق بگیران پس از تولد فرزند سوم ۲) اختصاص ۳۰ میلیون تسهیلات ، ۶۰ میلیون تسهیلات ، ۹۰ میلیون تسهیلات و ۱۲۰ میلیون تسهیلات و ۱۵۰ میلیون تسهیلات به ازای تولد فرزند اول تا پنجم ۳) اختصاص واحد مسکونی یا یک قطعه زمین رایگان به خانواده های دارای ۴ فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال ۴) تصویب بیمه رایگان افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین جامعه

گزیده برخی مصوبات در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در خصوص حمایت از تولید:

۱) کاهش هفت واحد درصد نرخ مالیات واحد های تولیدی ۲) معافیت مالیاتی کسب و کارهای مجازی فعال در بستر های ( پلتفرم ها) داخلی ۳) تکلیف امهال سه ساله تسهیلات کشاورزی خسارت دیده از حوادث مترقبه ۴) بلامانع شدن کاشت زمین های کشاورزی مورد اختلاف با منابع طبیعی توسط کشاورزی تا زمان تعیین تکلیف 

گزیده برخی مصوبات در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در خصوص جوانان:

۱) افزایش وام ازدواج زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال هر کدام ۲۲۰ میلیون تومان ۲) تعیین حداقل حقوق سربازان مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی به میزان ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در مناطق عملیاتی به میزان ۶ میلیون تومان ۳) تعیین حداقل حقوق سربازان متاهل بدون فرزند به میزان ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۴) مجوز انتشار ۵ همت اوراق برای ساخت و تکمیل خوابگاههای متاهلی دانشجوئی

گزیده برخی مصوبات در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در خصوص سازندگی:

۱) مجلس به دولت برای احداث نیروگاه اتمی تولید برق۱۰ هزار مگاوات را از طریق مشارکت با سازندگان بین‌المللی و صنایع داخلی مجوز ارائه نمود. 2 ) رایگان شدن هزینه آب و برق و گاز مدارس دولتی 3)وزارت راه و شهرسازی مجاز شد جهت تشویق ساکنان بافت فرسوده تا سقف 40درصد تخفیف در قیمت کارشناسی واحدهای نوساز یا اراضی مذکور اعمال نماید. 4) درصورت اعلام نیاز دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت دو سال سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی زن یا مرد کارشناس در تمام صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشگری در سال 1402 افزایش می یابد.

جمع بندی: مقام معظم رهبری، طی ۱۴ سال گذشته، شعار سال را با اقتصاد نامگذاری کردند و تاکید فرمودند که مشکل عمده کشور بیماری مزمن اقتصادی است، که علاج پذیر است. لذا با رعایت الزامات در تحقق آرمانهای اصیل انقلاب با اتکاء به نفس وخود باوری در مدیریت نخبگانِ متعهد و هم افزائی سه قوا، و هدایت نقدینگی به پروژه های اقتصادی دانش بنیان صادرت محور، میتوان خلق ارزش نمود و با ایجاد اشتغال و بکارگیری ابزارهای مالیاتی شفاف ( سامانه مودیان مالیاتی و مالیات بر سوداگری در حال اجراء ) از ورود اخلال گران اقتصادی ممانعت نمود و نوسان ارز و کسری بودجه را باابزار های بروز مدیریت کرد و همچنین با اصلاح ساختار بانکی (در شورای نگهبان ) ناترازی بانکها و بدهی معوق را پایان داد تا شاهد رشد و تعالی و آبادانی کشور عزیزمان باشیم. در این راستا مجلس یازدهم به سبب تعدد مصوبات به ویژه مصوبات زیرساختی از موثرترین دوره های مجلس بوده است و امیدواریم سال پایانی مجلس نیز با همتی مضاعف در راستای اهداف انقلاب بتواند خدمتی در خور انجام دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول