اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

صندوق مشترک سرمایه‌گذاری جسورانه در حوزه صنعت پتروشیمی تشکیل می‌شود/ امضای قراردادهای دانش‌بنیانی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز صنعت

صندوق نوآوری و شکوفایی و هلدینگ خلیج فارس، تفاهم‌نامه تشکیل یک صندوق مشترک سرمایه‌گذاری جسورانه با هدف افزایش همکاری‌ها در تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی امضا کردند.

صندوق مشترک سرمایه‌گذاری جسورانه در حوزه صنعت پتروشیمی تشکیل می‌شود/ امضای قراردادهای دانش‌بنیانی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز صنعت

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری، تفاهم‌نامه همکاری بین صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با هدف حمایت از توسعه زیست‌بوم شرکتی صنایع بزرگ در سال «مهار تورم و رشد تولید» منعقد شد.

این تفاهم‌نامه صبح امروز شنبه 30 اردیبهشت‌ماه جاری در محل پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به امضای محمدصادق خیاطیان، رییس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه طرفین بر ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری جسورانه تأکید کردند و مقرر شد همکاری دوجانبه‌ای را با هدف ایجاد یا تقویت نهاد‌های مورد نیاز در زیست‌بوم نوآوری شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس نظیر شتاب‌دهنده‌های شرکتی و صندوق پژوهش و فناوری شرکتی (CVC) با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های هلدینگ خلیج فارس آغاز کنند.

این تفاهم‌نامه با هدف «همکاری مشترک جهت تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی با اولویت اجرای پروژه‌های ارزش‌آفرین در پایین دست این صنعت» و همچنین «همکاری مشترک در زمینه توسعه سرمایه‌گذاری جسورانه از طریق ایجاد صندوق جسورانه بورسی یا صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی به منظور تأمین مالی پروژه‌ها و برنامه‌های فناورانه مشترک یا طرح‌های اولویت‌دار زیست‌بوم نوآوری صنعت پتروشیمی کشور» منعقد شده است.

«همکاری برای تاسیس و توسعه صندوق پژوهش و فناوری شرکتی (CVC) توسط شرکت‌های ذی‌صلاح زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به منظور تقویت و توسعه زیست‌بوم نوآوری این شرکت‌ها» و «استفاده از ظرفیت امتیاز تسهیلات‌دهی هلدینگ خلیج فارس از طریق رسوب منابع در شبکه بانکی کشور برای وام‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با صنعت پتروشیمی» و نیز «همکاری در تقویت شتابدهنده‌های دانش‌بنیان موجود یا راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های شرکتی در صنعت پتروشیمی، به منظور کمک به توسعه، بلوغ و تجاری‌سازی فناوری با تکیه بر استارت‌آپ‌ها و هسته‌های فناور» از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه همکاری است.

در این تفاهم‌نامه همچنین طرفین بر «بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای رفع نیازمندی‌های صنایع پتروشیمی و استفاده از ظرفیت‌های صنعت در راستای رفع نیازمندی‌های راهبردی صنایع مرتبط و حمایت از توسعه محصولات و خدمات دانش‌بنیان»، «همکاری جهت توسعه و بومی‌سازی لایسنس‌های فرآیندی، طراحی و تولید مجتمع و پارک‌های پتروشیمیایی از طریق انتقال تکنولوژی و قابلیت‌سازی در شرکت‌های دانش‌بنیان» و «شناسایی نیاز‌های فناورانه صنایع پتروشیمی به‌منظور مرتفع ساختن آن‌ها با معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنایع مرتبط با هدف توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان» و «کاهش وابستگی به محصولات و فناوری‌های خارجی و همکاری در زمینه برگزاری رویداد‌های ترویجی، رویداد‌های شبکه‌سازی و تبادل فناوری با حضور نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های مرتبط» تأکید کردند.

همچنین با امضای این تفاهم‌نامه «همکاری برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط در داخل و خارج کشور به‌ویژه از طریق جلب مشارکت سازمان‌ها و شرکت‌های بلوغ‌یافته و احصای نیاز‌های فناورانه آن‌ها و همکاری برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط در زمینه تحقیق و توسعه، خلق محصولات و خدمات جدید و زمینه‌سازی برای توسعه و تجاری‌سازی آن‌ها» و «همکاری در راستای سوق‌دادن شرکت‌های کوچک و متوسط فناور و دانش‌بنیان به اجرای طرح‌های فناورانه و نوآورانه در قالب مشارکت، سرمایه‌گذاری مشترک، ادغام و ایجاد شرکت‌های بزرگ، خرید شرکت‌های کوچک و متوسط توسط شرکت‌های بزرگ و سایر روش‌های توسعه به منظور هم‌افزایی و تقویت بنیه فناورانه» تسهیل خواهد شد.

امضای 5 قرارداد همکاری توسط دانش‌بنیان‌های صنعت نفت

صبح امروز در پاویون اختصاصی شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، 5 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های مزبور توانستند وارد فرایند امضای قرارداد با 5 کارفرمای داخلی به منظور طراحی و تولید سفارشات این کارفرمایان شوند. 

اولین شرکتی که وارد فرآیند امضای قرارداد شد، شرکت «تجهیزات ارگ پارسیان- تاپکو» بود. این قرارداد با شرکت «انرشیمی» جهت تولید tail gas blower  پروژه 3100 ngl به ارزش 400 هزار یورو منعقد شد. 

شرکت «سرامیک‌های صنعتی اردکان» نیز یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در پاویون بود که یک تفاهم‌نامه همکاری با شرکت ملی گاز ایران و پژوهشگاه صنعت نفت امضا کرد. موضوع تفاهم‌نامه‌ای که این شرکت امضا کرد بومی‌سازی کاتالیست‌‌های فرآیند بازیافت گوگرد و همچنین کاتالیست‌های آلمینای خالص و ارتقاءیافته است.

شرکت دانش‌بنیان «تعمیرات نیروگاهی ایران» نیز ساخت بار اول پره‌های نیروگاه بخار 250 مگاواتی مربوط به دو نیروگاه شهید مفتح و رجایی را به عهده گرفته است. این قرارداد 398 میلیاردتومان ارزش دارد و کارفرمای آن نیروگاه شهید مفتح است.

«آبتین تجارت نوین فرتاک» نیز از شرکت‌های دیگری بود که در پاویون حاضر است. این شرکت نیز قراردادی به ارزش بالغ بر 17 میلیارد تومان با شرکت «پتروپالایش نکراندیش» امضا کرد. موضوع قرارداد نیز شامل سفارش خرید 4 دستگاه مبدل اسکرابر 7 ماژول و یک دستگاه چیلر اسکرابر آمونیاکی 6 ماژول است. 

آخرین شرکتی که توانست قرارداد فروش محصولات و خدمات خود را در حاشیه برپایی پاویون شرکت‌های دانش بنیان در بیست و هفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امضا کند، شرکت توسعه و صنایع نوسازی گداختار بود. پیمانکار این قرارداد شرکت «کوره‌های صنعتی دماوند» و موضوع قرارداد نیز طرح توسعه کارخانه ریخته‌گری با ارزش بالغ بر 20 میلیارد تومان اعلام شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول