اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

تشریح اقدامات معاونت زنان برای روز دختر

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به تشریح اقدامات معاونت زنان برای بزرگداشت ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر پرداخت.

تشریح اقدامات معاونت زنان برای روز دختر

به خبرگزاری فارس، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ضمن تبریک به مناسبت ایام ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختران اظهار کرد: امسال و با تشکیل قرارگاه دختران همه فعالان محیط را به صورت متمرکز دعوت به همکاری کردیم. از شورای فرهنگی هنری مساجد تا بانوان تولیت‌های محترم چهارگانه تا مراکز دولتی تا نیروهای مردم نهاد و حلقه های میانی. همچنین برگزاری بیش از 20 نشست و جلسه با فعالان و گروه‌های مردمی در عرصه دختران با هدف دریافت ایده‌هایی برای بزرگداشت روز دختر و برقراری ارتباط بین گروه‌های مردمی و حاکمیتی، آماده‌سازی بستر برای حضور فعال گروه‌های مردمی در ویترین‌های دخترانه پیام‌رسان‌های داخلی و رونمایی از ویترین دخترانه سروش‌پلاس در روز دختر و برگزاری نشست تخصصی با فعالان فضای مجازی در حوزه دختران و گردهمایی صمیمی دختران دهه هشتادی از جمله کارهای برنامه‌ریزی شده در معاونت زنان برای گرامیداشت روز دختران است.

وی افزود: برگزاری ده‌ها جلسه و نشست با مسئولان و رده‌های حاکمیتی و دولتی و حضور فعال با هدف بزرگداشت دهه کرامت و هم‌افزایی نهادهای حاکمیتی، تشکیل ستاد ملی بزرگداشت روز دختر با مسئولیت این معاونت و متشکل از نماینده دستگاه‌ها و گروه‌های فعال مردمی مرتبط با حوزه دختران و به موازات آن تشکیل ستادهای بزرگداشت روز دختر در استان‌ها و ارسال شیوه‌نامه تشکیل ستاد و نحوه برگزاری مراسمات روز دختر به ستادهای استانی، شناسایی گروه‌های فعال مردمی در هر استان و الزام ستادهای استانی به عضویت و حضور فعال این گروه‌ها در کمیته‌های محتوایی و اجرایی ستاد، گزارش‌گیری مستمر از روند اجرای برنامه‌های روز دختر در استان‌ها و ارسال ارزیابی‌ها به استانداری‌ها از دیگر فعالیت‌های ما بوده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت‌های معاونت زنان می‌توان به هماهنگی برگزاری جشن‌های منسجم بزرگ میدانی در سطح تمامی مراکز استان‌ها و اغلب شهرستان‌ها و روستاهای کشور و هماهنگی با سازمان صدا و سیما برای پوشش رسانه‌ای این جشن‌ها، برگزاری جشن‌های کوچک چندهزار نفری و چندصد نفری محله‌ای در پارک‌ها و میادین اصلی و برپایی غرفه‌های نشاط و شادی‌آفرین و ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی در سراسر کشور، ارائه خدمات رایگان و نیم‌بهای شهری و اجتماعی و رفاهی و پزشکی و درسی مختلف مخصوص دختران و خانواده آنان، برگزاری کارگاه‌های رایگان آموزشی و مهارتی و علمی به دختران، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و حلقه‌های معرفتی و نشست‌های تخصصی علمی و معرفتی در سراسر کشور اشاره کرد.

دکتر خزعلی ادامه داد: ایجاد فضای کنشگری واقعی برای دختران نوجوان مانند برگزاری و برنامه‌ریزی مراسمات ویژه روز دختر و اجرای آن در مدارس با همکاری فرهنگسراها توسط خود دختران، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی مختلف در سطح استان‌ها، هماهنگی برای تغییر فضاسازی شهرها و استان‌ها در جهت بزرگداشت میلاد کریمه اهل بیت و روز دختر و آذین‌بندی معابر شهری، هماهنگی با رسانه‌ها در جهت تولید برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی و سرود و کلیپ‌های مرتبط، برگزاری پویش‌های مختلف در سراسر کشور، شناسایی دختران نخبه استان و برگزاری مراسمات مختلف تجلیل از دختران موفق در استان‌ها، برگزاری جشن‌های گلریزان برای دختران جرایم غیر عمدی اقتصادی زیر 25 سال و برگزاری مراسمات ویژه روز دختر در زندان‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های تولیدات دختران و تولیدات خانگی دخترانه در استان‌ها، برگزاری اردوهای مختلف مخصوص دختران در استان‌ها، برگزاری جشن‌ها و مراسمات ویژه مناطق کم‌برخوردار و دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست و تجلیل از گروه‌های جهادی فعال در این زمینه‌ها و برگزاری هیئات اختصاصی دختران از دیگر برنامه‌های ماست.

وی تاکید کرد: بر اساس نگاه کلان در تمدن اسلامی، "تربیت انسان" ریشه‌ای‌ترین هدف تمدن‌سازی است که در بیانات امام راحل بزرگوار و مقام معظم رهبری انعکاس یافته و از اینجاست که اهمیت نقش زنان و دختران در تربیت نسل‌های تمدن‌ساز و توسعه ولایت در جامعه اسلامی، رخ مینماید. بر این اساس، روز ملی دختر و میلاد حضرت معصومه (س)، فرصتی بی‌بدیل برای توجه ویژه به "هویت دختران" به مثابه ارکان تربیت جامعه فردا و تمدن شکوهمند اسلامی در افق‌های آینده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: علاوه بر این نکته مبنایی، اتفاقاتی که با دخالت دشمنان انسان و اسلام در ماه‌های گذشته در کشور عزیزمان رقم خورد، ضرورت بازنمایی نشاط و هویت بی‌نظیر دختر ایرانی را دو چندان کرده و از این جهت نیز روز ملی دختر و میلاد مبارک کریمه اهل بیت (س) در سال جاری اهمیتی ویژه دارد. از این رو معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با هماهنگی و همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های انقلابی در نظر دارد، این روز عزیز را هر چه باشکوه‌تر گرامی داشته و برنامه‌های متنوعی را برای دختران ایرانی برگزار کند.

خزعلی گفت: مجموعه این اقدامات از روز ملی دختر آغاز شده و در امتداد آن، از فرصت به دست آمده، ساختارهای تربیتی و فضای مجازی مربوط به دختران بازآفرینی جدیدی خواهد یافت و به فضل الهی بستری برای اقدامات بلندمدت فراهم خواهد شد. ایجاد شبکه‌ای منسجم از فعالان تربیت دختران در کشور، ایجاد بسترهای مناسب جهت ایجاد هویت دختر مسلمان ایرانی، ایجاد بستری مجازی در پلتفرم‌های موجود برای ارائه محتواهای مناسب دختران با عنوان «ویترین محتوای مناسب دختران»، ایجاد شبکه‌ای قوی از فعالان فضای مجازی در عرصه هویت و تربیت دختران از جمله اهداف بلندمدت است.

وی افزود: از اهداف کوتاه‌مدت می‌توان به گرامیداشت مقام حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان الگوی دختر پاک پیشرو و مجاهد، ایجاد نشاط و امید در عموم مردم جامعه به خصوص دختران نوجوان، ایجاد و ارتقای حس ارزشمندی در دختران، انعکاس نگرش صمیمی حاکمیت به دختران، تکریم مقام دختر در خانواده و جامعه و حفظ و ارتقای هویت ایرانی- اسلامی در دختران نوجوان اشاره کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول