اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

روز پربار نمایشگاه بین‌المللی نفت برای دانش‌بنیان‌ها/ دهقانی: 17 میلیون دلار قرارداد «بار اول» از افتخارات نمایشگاه است

در آخرین روز نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی چندین قرارداد تولید بار اول تجهیزات نفتی و حفاری و موافقت‌نامه تعریف پروژه‌های دانش‌بنیان به امضا رسید.

روز پربار نمایشگاه بین‌المللی نفت برای دانش‌بنیان‌ها/ دهقانی: 17 میلیون دلار قرارداد «بار اول» از افتخارات نمایشگاه است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، در آخرین روز بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ۵ قرارداد تولید بار اول به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شد. همچنین چندین موافقت‌نامه نیز توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.

پروژه‌های بار اولی منعقد شده در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

شرکت ملی حفاری ایران با امضای دو قرارداد بار اول پروژه «طراحی و ساخت ابزار حافظه‌دار اندازه‌گیری دما و فشار درون چاهی با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد و فشار ۱۵۰۰۰ psi» و «طراحی و ساخت دستگاه کنترل و تحلیل بستن اتصالات لوله‌های جداری چاه‌های نفت و گاز (جم سیستم)» به ترتیب با دو شرکت دانش‌بنیان «آریا ایرانیان» و «توسعه فناوری مهراد پارس» منعقد شد.

شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب نیز سه قرارداد تولید بار اول با عناوین «طراحی، ساخت و ارائه خدمات دستگاه اندازه گیری جریان چندفازی سیار (MPFM)»، «طراحی، ساخت و خدمات رفع باگ نرم افزار شبیه‌ساز جریان چند فازی در حالت پایا (Flow Pro)» و «طراحی، نصب و راه‌اندازی چهار دستگاه پمپ چندفازی 260 PerLa برای تلمبه خانه چندفازی اهواز -۴ به ترتیب با شرکت‌های دانش‌بنیان «فناوران فراسنجش شریف»، «مدیریت پروژه‌های صنعتی ابدال» و «اکسین گاز پمپ» منعقد کرد.

موافقت‌نامه‌های همکاری در تعریف ۱۸ پروژه دانش‌بنیان

در این برنامه، موافقت‌نامه همکاری در زمینه تعریف ۴ پروژه دانش‌بنیان مابین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، به امضا رسید.

موافقت‌نامه همکاری در زمینه تعریف ۸ پروژه دانش‌بنیان به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار نیز به امضای شرکت نفت و انرژی پاسارگاد و معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان رسید.

شرکت ملی نفت ایران یک موافقت‌نامه همکاری نیز در زمینه بومی‌سازی تجهیز حفاری هدایت‌پذیر دورانی RSS با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان منعقد کرد.

موافقت‌نامه همکاری در زمینه تعریف ۳ پروژه دانش‌بنیان به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار نیز مابین شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر و مرکز راهبری ستادهای اقتصاد دانش‌بنیان منعقد شد.

شرکت توسعه پترو ایران و پارک فناوری پردیس نیز در زمینه همکاری در مگاپروژه مشارکت مهندسی برنامه‌ریزی و نظارت اجرای پروژه میدان بینک  موافقت‌نامه امضا کردند. این شرکت همچنین یک پروژه دیگر با عنوان حفاری و توسعه چاه‌های آب ژرف با مرکز راهبری ستادهای دانش‌بنیان منعقد کرد.

پس از امضای این موافقت‌نامه‌ها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف است پروژه‌های تعریف‌شده را برای انجام به دانش‌بنیان‌ها معرفی کند.

توسعه بازار دانش‌بنیان‌ها با موافقت‌نامه‌های همکاری با شرکت‌ها

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در حاشیه امضای موافقت‌نامه‌های معاونت علمی و شرکت‌های نفتی اظهار کرد: یک جریان خیلی خوبی از سال گذشته با مجموعه نفت کشور آغاز شده است. موافقت‌نامه‌های همکاری با ابعاد حقوقی به ارزش 2 میلیارد دلار همکاری 4 ساله منعقد شده است.

وی با اشاره به مشخص شدن موضوعات کلی موافقت‌نامه‌ها اضافه کرد: این موضوعات مختلف در زمینه اقلام گلوگاهی صنعت نفت را مشخص کرده بود تا معاونت علمی بتواند با شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری کند و خدماتی را به شرکت ملی حفاری ارائه دهد. امروز بعد از 2 ماه جلسه کارشناسی، اولین موافقت‌نامه و یا قرارداد یکی از اقلام گلوگاهی که ابزار حفاری جهتی یا RSS است، منعقد شد و حدود 1000 میلیارد تومان ارزش این قرارداد است.

وی گفت: الگوی همکاری ما این است که شرکت‌های دانش‌بنیانی که در یک کنسرسیوم محصول مورد نظر را تولید می‌کنند به مدت 10 تا 15 سال تضمین خرید خدمت را از شرکت ملی حفاری خواهند داشت و به این ترتیب یک بازار تضمین شده برای خدمت دانش‌بنیان استاندارد ایجاد خواهد شد. تأمین مالی طرح‌ها هم از سوی این معاونت صورت خواهد گرفت.

دهقانی اضافه کرد: علاوه بر این موارد نزدیک به 17 میلیون دلار امروز قرارداد تولید اقلام و تجهیزات بار اول امروز امضا شد که این هم یکی از افتخارات این نمایشگاه است.

وی افزود: در ادامه توسعه بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان نزدیک به 500 میلیون دلار ظرفیت بازار در حوزه‌های مختلف میدان‌ها و اکتشافات حفاری نفتی و تجهیزات گلوگاهی و خدمات دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت امروز منعقد شد و طی ماه‌های آینده این موافقت‌نامه‌ها تبدیل به قرارداد خواهد شد و به تدریج اجرایی خواهد شد. امیدواریم که امسال حداقل بتوانیم در ابعاد 20 تا 30 هزار میلیارد تومان بازار واقعی قراردادشده برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم.

دهقانی در پایان اظهار کرد: برای همه این موافقت‌نامه‌ها، فراخوانی منتشر می‌شود و شرکت‌های توانمند براساس پیشنهاداتی که مطرح می‌کنند پروپوزال های خود را ارائه می‌کنند و این پروپوزال‌ها براساس کیفیت، ابعاد شرکت، سابقه شرکت و توانمندی آنها مورد ارزیابی قرار می‌‌گیرند. برای انجام هر پروژه‌ای، چند شرکت انتخاب خواهند شد و آن کنسرسیوم اجرای پروژه را برعهده می‌گیرد.


نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران به عنوان بزرگترین رخداد صنعتی و تجاری ایران در حوزه تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی است و امسال بیست‌وهفتمین دوره آن در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌گردد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول