اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: آمریکا آماده اقدام سازنده‌ برای حل وضعیت اوکراین نیست

وزیر خارجه روسیه گفت به وضوح مشخص است که آمریکا آماده اقدامات سازنده برای حل وضعیت اوکراین در آینده نزدیک نیست.

لاوروف: آمریکا آماده اقدام سازنده‌ برای حل وضعیت اوکراین نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای اوگاندایی گفت واضح است که آمریکا آماده اقدامات سازنده برای حل وضعیت اوکراین در آینده نزدیک نیست. 

وی در ادامه سخنانش درباره طرح صلح پیشنهادی آفریقای جنوبی و برنامه سفر هیأت آفریقایی به مسکو و کی‌یف برای حل‌وفصل بحران اوکراین گفت «جزئیات ابتکار رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی برای حل‌وفصل در اوکراین در حال حاضر در سطح کارشناسی در حال بررسی است».

وزیر امور خارجه روسیه چهارشنبه گفته بود مسکو به دنبال شنیدن پیشهادات کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین برای پایان یافتن درگیری‌های اوکراین است.

لاوروف در اظهارات امروز خود، ضمن بیان این که آفریقا بازیگر کلیدی در نظم نوین جهانی است، افزود «ماموریت کشورهای آفریقایی قصد دارد اواسط ژوئن به مسکو سفر کند». 

«سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی سه‌شنبه اعلام کرد رؤسا‌ی‌جمهور روسیه و اوکراین موافقتشان را برای دیدار با هیأتی از رهبران آفریقایی جهت رایزنی درباره راه‌های پایان دادن به جنگ اعلام کردند.

«زِین دانگور» مدیرکل دپارتمان روابط و همکاری بین‌المللی آفریقای جنوبی گفته یک ماموریت آفریقایی قرار است در ماه ژوئن برای گفت‌وگو درباره راه‌های حل‌وفصل بحران اوکراین به مسکو و کی‌یف سفر کند. 

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش به تمدید توافق غلات با اوکراین به میانجیگری ترکیه و سازمان ملل هم اشاره کرد و گفت مسائل مربوط به توافق غلات به هیچ‌وجه به رویدادهای سیاسی داخلی در ترکیه مرتبط نیست و افزود: مدت زمان دو ماهه‌ای که توافق غلات تمدید شد در سرنوشت آینده آن تعیین‌کننده خواهد بود. 

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چهارشنبه خبر داد توافق غلات بین این کشور و اوکراین برای دو ماه دیگر تمدید شد. در واکنش، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد اقدام روسیه را در تمدید توافق غلات با اوکراین ستود و خواستار بهبود هرچه بیشتر اوضاع شد.

 این ابتکار در ژوئیه سال گذشته آغاز شد و توسط یک مرکز هماهنگی مشترک با نمایندگانی از روسیه، اوکراین، سازمان ملل متحد و ترکیه که مقر آن در «استانبول» است، مدیریت می‌شود.

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تامین می‌کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول