اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

نویسنده کتاب من میترا نیستم: کشورهای منطقه در بحث مطالعه جلوتر از ما هستند

نویسنده کتاب من میترا نیستم گفت: کشورهایی مثل هند، عراق و لبنان در بحث مطالعه بسیار جلوتر از ما هستند، زیرا تولیدکنندگان توانسته‌اند نیاز به مطالعه و آگاهی را در مخاطب بوجود آورند. در کشورهای اروپایی نویسندگان روی رده‌های سنی مختلف مخاطبان تمرکز دارند، مثلاً از دوران پیش‌دبستانی نیاز به مطالعه را در کودک نهادینه می‌کنند.

نویسنده کتاب من میترا نیستم: کشورهای منطقه در بحث مطالعه جلوتر از ما هستند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا درسی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نشست «الگوهای ترویج، تبلیغ و توزیع در نشر دفاع مقدس» با حضور معصومه رامهرمزی نویسنده کتاب «من میترا نیستم»، حمید خلیلی مدیر انتشارات شهید کاظمی و احسان عسگری مدیر مرکز رسانه‌ شیرازه برگزار شد.

لازمه وجود الگوهایی برای ترویج و تبلیغ

رامهرمزی با اشاره به این نکته که الگوهای ترویج و توزیع کتاب در حوزه نشر تفاوت کرده است، گفت: نوع برخورد ما با نشر چه در حوزه کتاب چه مجازی و فرآیندهای جدید نمی‌تواند مثل قبل باشد. از طرفی قیمت کاغذ و مسائل مالی ناشران و نویسندگان چالش‌های فراوانی ایجاد می‌کند. ما باید به دنبال ایجاد راهکارهای جدید در زمینه ترویج و تبلیغ باشیم زیرا شیوه‌های گذشته دیگر مؤثر نخواهد بود. با رویکرد جدید و بنیادین باید وارد فضای تبلیغ و ترویج نشر شویم تا بتوانیم ابتدا زیست فرهنگی را تأمین کنیم و بعد به زیست فروشگاهی برسیم.

لازمه ایجاد نیاز به مطالعه در مخاطب

نویسنده کتاب من میترا نیستم لزوم ایجاد نیاز به کتاب را قبل از انتشار در دل مخاطب ضروری دانست و افزود: باید به مخاطب القاء کنیم که این کتاب و مطالعه نیاز و مسئله تو است ولی چون این مراحل را در قبل از انتشار انجام نمی‌دهیم در مرحله فروش باعث می‌شود که با مشکلات اساسی مواجهه باشیم.

رامهرمزی با بیان پژوهش‌هایی که در حوزه سرانه مطالعاتی درباره‌ کشورهای همسایه انجام داده است، بیان کرد: کشورهایی مثل هند، عراق و لبنان در بحث مطالعه بسیار جلوتر از ما هستند، زیرا تولیدکنندگان توانسته‌اند نیاز به مطالعه و آگاهی را در مخاطب بوجود آورند. در کشورهای اروپایی نویسندگان روی رده‌های سنی مختلف مخاطبان تمرکز دارند، مثلا از دوران پیش‌دبستانی نیاز به مطالعه را در کودک نهادینه می‌کنند. رویکرد مهم در تبلیغ این است که، بدانیم این اثر برای چه کسانی مناسب است و نویسنده و صاحب اثر، آن را به دست مخاطبان اصلی برساند.

در پایان رامهرمزی بیان کرد: مانند کشورهایی که سرانه مطالعاتی بالایی دارند و هر ناشر روی مخاطبان خاصی تمرکز دارد، ما به یک دفتر مطالعات و تحقیقات در زمینه نشر نیاز داریم  و باید در کشور چنین سیستمی پیاده‌سازی شود.

لزوم حمایت تبلیغات از سوی نهادهای مهم

عسگری مدیر مرکز رسانه‌ شیرازه با بیان اینکه برخی از محصولات شبکه کودک به نحوی ساخته شده‌اند که سبک زندگی اسلامی را رواج می‌‌دهند، گفت: قبل از تولید هر اثر فرهنگی باید یک اتاق فکری باشد که بتواند براساس نیازهای فطری مخاطب محصولی را تولید کند. اگر این اتاق فکر نباشد این محصولات بعدها قابل اقتباس نیست و باعث ایجاد اختلاف نظرات فراوانی می‌شود.

وی افزود: نویسندگان و تولیدکنندگان باید نیاز و گرایش مخاطب را بشناسد و بر اساس آن اثر تولید کند. این شناخت مستلزم پژوهش‌های فراوان و گفت‌وگو روزانه با مخاطبان است. مسؤولان مربوطه باید نیازهای مردم را بشناسند و تولیدکنندگان اثر باید از آن‌ها مطالبه کنند که چه چیزی نیاز مخاطب است تا تولید کنند.

بالا بودن سرانه مطالعاتی در کشورهای همسایه

عسگری در ادامه نشست به نبودن برنامه‌ای مشخص در بحث ترویج برای ناشران وجود ندارد، گفت: مؤسسه خصوصی شیرازه تلاش خود را می‌کند که بتواند در این زمینه اقداماتی را انجام دهد، اما مسئله مهم پژوهش‌های اولیه است که مربوط به تولید اثر و محتوا است.

وی در پایان با بیان مثال‌هایی برای ترویج در حوزه نشر بیان کرد: یک نسخه واحد برای تبلیغ و ترویج همه کتاب‌ها وجود ندارد، ابتدا باید محتوای کتاب بررسی شود و متناسب با آن یک شیوه برای ترویج آن کتاب پیدا کرد.

خلیلی در بخش دیگر گفت‌و‌گو با تأکید بر اهمیت مخاطب‌شناسی محصول، گفت: تبلیغ یک اثر از مخاطب‌شناسی آن مهم‌تر است. هر ناشری باید یک مؤسسه‌ مثل مؤسسه شیرازه داشته باشد. حلقه مفقوده در صنعت نشر این است که نمی‌توانیم تبلیغ کنیم و از طرفی هزینه تبلیغ‌ها بالا است.

وی افزود: باید نهادهای مهم از جمله وزارت فرهنگ‌ و ارشاد، صداوسیما و... در بحث تبلیغ کتاب و آثار فرهنگی طبق برنامه‌هایی که مجمع ناشران به آن‌ها می‌دهند کارهای بنیادی و مهم انجام دهند و هر ساله گزارش‌هایی را در این مورد ارائه دهند.

اهمیت تبلیغات در موفقیت انتشارات

خلیلی در پایان گفت: انتشارات کاظمی در ابتدا کار خود را با تبلیغ در سطح شهرها و روستاها آغاز کرد، یکی از مواردی که باعث شد فروش ما بالا برود تبلیغات بود ولی وقتی که یک انتشارات گسترده‌تر می‌شود و در سطح ملی اثر تولید می‌کند دیگر با هزینه‌های کمتر یا تبلیغ در سطح کوچک‌تر نمی‌تواند کار را پیش ببرد. در این میان وظیفه نهادهای مهم در سطح کشور است که مسیری را هموار کنند تا ناشران بتوانند کارهایشان را ترویج کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول