اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

نویسنده «چوکان حمینی»: محرومیت‌های سیستان و بلوچستان ناگفته مانده است

نویسنده کتاب «چوکان حمینی» گفت: کمتر کسی به روایت محرومیت‌های سیستان و بلوچستان پرداخته است. از جمله این روایت‌ها، روایت‌های بچه‌های جهاد سازندگی در دهه شصت است که از سال ۵۸ آغاز شده و تا سال ۷۲ به طور مستمر ادامه داشته است.

نویسنده «چوکان حمینی»: محرومیت‌های سیستان و بلوچستان ناگفته مانده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت‌ماه در شبستان مصلی امام خمینی (ره) آغاز شده و تا ۳۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. نمایشگاه کتاب امسال نیز مثل هر سال مکان مناسبی برای معرفی کتاب‌های نویسندگان کتاب اولی است.

علیرضا میرشکار پژوهشگر تاریخ شفاهی سیستان و بلوچستان، یکی از این نویسندگان است که سابقه خبرنگاری او باعث خوش‌قلمی و ساده‌نویسی در اولین کتابش شده است. مستند داستانی «چوکان حمینی» به معنای «فرزندان خمینی» اولین کتاب علیرضا میرشکار است که فعالیت‌ها و تلاش‌های جهادی بچه‌های جهاد سازندگی را در منطقه زرآباد سیستان و بلوچستان شرح می‌دهد. این کتاب بهمن‌ماه ۱۴۰۱ منتشر شده و اولین نمایشگاه کتاب خود را پشت سر می‌گذارد. در ادامه توضیحات میرشکار در غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه کتاب را درباره این کتاب می‌خوانیم.

محرومیت‌های سیستان و بلوچستان ناگفته مانده است

میرشکار در ابتدا پژوهش‌های خود را توضیح داد و گفت: بنده پژوهشگر روایت‌های تاریخ شفاهی  منطقه محروم و توسعه نیافته سیستان و بلوچستان به خصوص در موضوعاتی که به روایات پیشرفت سیستان و بلوچستان مرتبط باشد هستم. کمتر کسی به محرومیت‌های این منطقه پرداخته است. از جمله این روایت‌ها، روایت‌های بچه‌های جهاد سازندگی در دهه شصت است که از سال ۵۸ آغاز شده و تا سال ۷۲ به طور مستمر ادامه داشته است.

نویسنده کتاب چوکان حمینی بیان کرد: همان طور که می‌دانید استان سیستان و بلوچستان محرومیت‌هایی دارد که حتی با گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز برخی از نقاط آن به خیلی از شاخص‌های توسعه نرسیده‌اند و هنوز شاخص‌های محرومیت زیادی در این استان دیده می‌شود.

محرومیت‌زدایی توسط بچه‌های جهاد سازندگی

او با اشاره به بچه‌های جهاد سازندگی گفت: سال ۵۹ افرادی از نقاط مختلف ایران مانند کاشان، مشهد، قم و ... تحت عنوان «بچه‌های جهاد سازندگی» به آنجا رفته و کاری کردند که خیلی از محرومیت‌ها از بین برود و منطقه پیشرفت کند. اوایل انقلاب، یعنی سال ۵۸، بچه‌‌های جهاد وارد استان سیستان و بلوچستان و منطقه زرآباد می‌شوند و تا سال ۷۲ بطور مستمر فعالیت‌های خود را در این ناحیه ادامه می‌دهند.

از کشاورزی تا حل اختلافات زناشویی با جهاد سازندگی

میرشکار دستاوردهای تلاش‌های بچه‌های جهاد سازندگی در زرآباد را نام برد و گفت: زیرساخت‌هایی که بچه‌های جهاد در دهه شصت ساختند باعث شد تا در حال حاضر نهالستان موز ایران در زرآباد باشد. در حال حاضر هم ثروت مردم منطقه و هم پیشرفت آن‌ها بهبود یافته؛ امام مهم‌ترین کاری که بچه‌های جهاد انجام دادند کاشت بذر خودباوری در مردم سیستان و بلوچستان بود. فعالیت‌های این بچه‌ها را در حوزه‌های مختلف مثل کشاورزی، راه، آب، آموزش و پرورش و ... در کتاب چوکان حمینی در ۲۶ فصل و ۲۶۸ صفحه با اسناد و تصاویر آوردیم که هم استان ما شناخته شود و هم فعالیت‌های بچه‌های جهاد بیان شود‌. همچنین در حال حاضر زرآباد قطب بزرگ‌ترین گل‌خانه طبیعی، موز و میوه‌های استوایی در کشور است و سواحل صیادی فوق العاده‌ای نیز دارد. جهاد آن جا همه کاره بود. حتی اختلافات خانوادگی زن و شوهری را جهاد حل می‌کرد.

این نویسنده ادامه داد: منطقه زرآباد بیشتر با ساحل درک شناخته می‌شود. جایی که بیابان و دریا بهم می‌رسند. در دنیا فقط دو نقطه این طور است که یکی از آن‌ها همین ساحل روستای درک در سیستان و بلوچستان است. اما مهم‌ترین نکته این کتاب بروز خودباوری در مردم این منطقه است.

سرنوشت بچه‌های جهاد

او آثار خودباوری در زرآباد را توضیح داد و گفت: خیلی از مسئولین بومی زرآباد از بچه‌های خود زرآباد هستند. چندین متخصص و استاد دانشگاه نیز بین آنان است. بعضی از آن‌ها مشاور وزیر جهاد هستند. تعدادی از آن‌ها الآن خارج از کشور هستند. برخی از آن‌ها هم برای این که حرف امام زمین نماند، از خارج از کشور برای کمک به زرآباد آمده بودند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول