اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

افزایش طول عمر رادیاتورها با پوشش‌های دوست‌دار محیط زیست

سیستم‌های گرمایشی معمولا از جنس مواد مختلفی همچون آلومینیم و یا چدن ساخته می‌شوند. با استفاده از پوشش‌های زیرکنیمی می‌توان مقاومت به خوردگی و فرسایش این سامانه‌ها را تقویت نمود.

افزایش طول عمر رادیاتورها با پوشش‌های دوست‌دار محیط زیست

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رادیاتورهای کاربردی در اماکن مسکونی، اداری و تجاری یکی از ابزارهای کاربردی است که محافظت از آنها در برابر خوردگی و رطوبت بسیار حائز اهمیت است.

این سیستم‌های گرمایشی از جنس مواد مختلفی همچون آلومینیم، فولاد، مس و یا چدن ساخته می‌شوند و یکی از نکات مهم در نگهداری از آنها افزایش مقاومت رادیاتورها در برابر تخریب و فرسایش بدنه در اثر تماس با آب و رطوبت است. شرکت دانش‌بنیان تاش رادیاتور با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای رفع این چالش مهم اقدام به تولید پوشش‌های نانومواد کرده است تا با کمک آنها مقاومت رادیاتورها در برابر زنگ‌زدگی و فرسایش ارتقا یابد.

چند سالی است که استفاده از پوشش‌های فسفاته یا کروماته به دلیل ملاحظات زیست محیطی و سلامت بدن کاهش یافته و تولیدکنندگان این سیستم‌ها به استفاده از پوشش‌های حاوی اکسید زیرکنیم، اکسید تیتانیم و اکسید وانادیم ترغیب شده‌اند.

یکی از مزایای پوشش‌های زیرکنیمی این است که نیازی به افزایش دما نیست و از آب در فرآیند پوشش دهی استفاده می‌شود. همچنین امکان اعمال پوشش‌هایی با ضخامت بسیار نازک (در ابعاد نانومتری) در سطح و حصول خواصی مانند چسبندگی مناسب و مقاومت به خوردگی بیشتر امکان‌پذیر است. بر همین اساس؛ نیزان خوردگی و زنگ‌زدگی رادیاتورها کاهش چشمگیری می‌یابد.

استفاده از نانومواد در تولید این رادیاتورها علاوه‌بر ایجاد مقاومت در برابر خوردگی، موجب افزایش ظرفیت حرارت‌دهی به بیش از ۱۸۰۰ کیلوکالری بر ساعت در واحد طول نیز شده است. همچنین به‌کارگیری فناوری نانو این رادیاتورهای پنلی فولادی را به محصولاتی دوست‌دار محیط‌زیست تبدیل کرده است. استفاده از فناوری نانو موجب حذف فلزات سنگین و اسیدیته مایعات پساب دورریز شده و این امر نیز باعث مصون ماندن منابع و سفره‌های آبی زیرزمینی از هرگونه تهدیدات و آلودگی‌های مضر خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول