اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

سهام‌داران منتظر انتشار گزارش‌ 12 ماهه شرکت‌ها/ شاخص بورس بار دیگر رشد خواهد کرد

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها و ارزندگی آن‌ها در سطحی است که مانع ریزش بیشتر شاخص بورس می‌شود و شاخص‌های عملکردی بازار سهام دوباره بالا خواهد آمد.

سهام‌داران منتظر انتشار گزارش‌ 12 ماهه شرکت‌ها/ شاخص بورس بار دیگر رشد خواهد کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه پس از افت 10 درصدی در هفته گذشته، امروز نیز روندی نزولی داشت و اکثر نمادهای بورسی امروز نیز در صف فروش قرار داشتند و همین مساله نیز سبب افت شدید بورس شد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، از نظر تکنیکالی بازار سرمایه چشم امید به حمایت خط روند شاخص و اندیکاتور RSI و سطوح حمایتی فیبوناچی دارد. نکته مهمی که برای اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه حائز اهمیت است، خط روند اندیکاتور RSI  است. خط روندی که در صورت عدم حمایت در هفته جاری ممکن است که بازار سرمایه را به هیجان فروش منتقل کند و اعداد و ارقام کمتر از ۳۰ واحدی را برای این اندیکاتور به ارمغان بیاورد. این اندیکاتور در شرایط فعلی در محدوده 50 واحدی قرار دارد.

از طرف دیگر، کارشناسان بنیادی بازار سرمایه به انتشار گزارش فصلی و فروش ماهانه شرکت‌ها در سامانه کدال چشم دوخته‌اند تا بتوانند پرتفوی مناسبی برای فصل مجامع چیده باشند.

این کارشناسان معتقدند بازار همچنان ارزنده است و این قیمت‌ها فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت در بازار بورس اوراق بهادار خواهد بود.

* عمق بخشی به بورس با تامین مالی شرکت‌های کوچک

البته همه کارشناسان بورسی عمق بخشی به این بازار را نوسان‌گیر مطمئن در زمینه ریسک‌های موجود بر بازار می‌دانند. عرضه شرکت‌های جدید می‌تواند این موضوع را تاحدود زیادی برطرف کند.

در همین زمینه، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه ساختاری بسیار شفاف برای فعالیت اقتصادی دارد،  گفت: تمرکز اصلی ما در سال جاری بر تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط و دانش‌بنیان است. هدف ما شناسایی فرصت‌ها برای فعالان اقتصادی با فرصت‌هاست.

* شاخص بورس بار دیگر رشد خواهد کرد

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند آینده بورس گفت: تشکیل صف‌های فروش، معامله گران را به پیوستن به صف‌ها متمایل می‌کند. به نظر می‌رسد سهامداران در هراس هستند و همین هراس آن‌ها را به رفتار هیجانی می‌کشاند.

وی ادامه داد: ریشه رفتار هیجانی معامله‌گران در واقعیت‌های اقتصادی است. اگر اقتصاد ایران در وضعیت باثباتی قرار داشت شاهد رفتار هیجانی و شکل گرفتن صف‌های فروش نبودیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها و ارزندگی آن‌ها در سطحی است که مانع ریزش بیشتر شاخص می‌شود. شاخص ممکن است تا کانال 2.1 میلیونی ریزش کند، اما پس از آن بار دیگر بالا خواهد آمد.

مومنی تصریح کرد: رفتار فعالان اقتصادی و جابه‌جایی سرمایه در میان بازارها دماسنج‌ خوبی برای همه فعالان اقتصادی است، اما سیاست‌گذار بدون توجه به فاکتورهای مهمی مانند اعتماد فعالان اقتصادی و سرمایه اجتماعی، تنها به درمان مقطعی و نگه داشتن شاخص‌های اصلی در ارقام دلخواه روی آورده است.

* افت شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص بورس 63 هزار و 689 واحد نسبت به روز کاری گذشته ریزش کرد و تا سطح 2 میلیون و 214 هزار و 24 واحد پایین آمد. بازدهی این شاخص منفی 2.80 درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت 29 هزار و 902 واحدی در رقم 734 هزار و 850 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 3.81 درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با ریزش 964  واحدی به رقم 27 هزار و 860 واحد رسید. شاخص هم‌وزن فرابورس هم روند نزولی داشت و با ریزش 5 هزار و 816 واحد به سطح 131 هزار و 150 واحد رسید.

* رشد 25 درصدی خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای پنجمین روز کاری متوالی منفی شد و 3 هزار و 805 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد 25 درصدی داشته است. در بخش خرید، 61 درصد خریدها توسط حقیقی‌ها و 39 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شده است.

امروز نماد فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، خساپا (سایپا) و خودرو (ایران خودرو) بیشترین خروج پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای خبنیان (بنیان دیزل)، حفارس (حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) و فسازان (غلتک سازان اصفهان) اختصاص داشت.

* کاهش 18 درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 39 هزار و 224 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 22 هزار و 167 میلیارد تومان بود که 57 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 18 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 13 هزار و 750 میلیارد تومان رسید.

* افزایش ارزش صف‌های فروش بورس

در پایان معاملات امروز، 148 نماد با رشد قیمت و 599 سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شد.

در جریان معاملات روز شنبه، 9 نماد صف خرید داشتند و 286 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 21 درصدی نسبت به روز قبل به 373 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 20 درصدی به 3 هزار و 814 میلیارد تومان رسید.

نمادهای ثبهساز (بهساز کاشانه تهران)، خکمک (کمک‌ فنر ایند امین‌) و فرود (فولاد شاهرود) بیشترین ارزش را در صف خرید داشتند و سهم های دی (بانک دی)، خزامیا (زامیاد) و کرمان (سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان) بیشترین ارزش را در صف فروش به خود اختصاص دادند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول