اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

کوتاه از مناطق پایتخت| از ویژه برنامه‌های فرهنگی مترو در نمایشگاه کتاب تا توجه به آموزش مفاهیم محیط‌زیست از طریق فناوری‌های نوین

مناطق 22گانه شهرداری تهران هر روز خدماتی به شهروندان ارائه می دهند که گزیده آنها اطلاع رسانی می شود.

کوتاه از مناطق پایتخت| از ویژه برنامه‌های فرهنگی مترو در نمایشگاه کتاب تا توجه به آموزش مفاهیم محیط‌زیست از طریق فناوری‌های نوین

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، سیدمحمد نقیب، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه گفت: هم‌زمان با آغاز فعالیت نمایشگاه کتاب تهران به همت معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برنامه‌هایی در ایستگاه‌های مترو در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: مترو یکی از موثرترین وسایل حمل و نقل عمومی برای افرادی است که قصد عزیمت به نمایشگاه کتاب را دارند بنابراین برنامه‌هایی در این زمینه تدارک دیده شده است تا بازدید کنندگان در طول مسیر نیز خدماتی در این زمینه دریافت کنند که نصب گزیده‌ای از سی کتاب منتخب با عنوان طرح کتابخوان در واگن‌های مترو از جمله آنهاست.

نقیب افزود: در همین راستا غرفه فرهنگی مترو تهران در ایستگاه‌ شهید بهشتی بروشورهای منتخب طرح کتابخوان را بین مسافران توزیع می‌کند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران اظهار داشت: از دیگر اقدامات معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران جهت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی می‌توان به تولید کلیپ تصویری و موشن گرافی با موضوع کتاب و کتابخوانی و نمایش آن از طریق نمایشگر قطارها و سکوهای ایستگاه‌ها در متروی کلانشهر تهران اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب ایستگاه‌های شهید بهشتی و مصلی بیشترین تردد را دارند در این ایستگاه‌ها نمایشگرهایی نصب شده تا با نمایش روزانه ۳۰۰۰ پوستر با کیفیت از بریده کتاب‌های ارزشمند مورد بهره‌مندی مسافران قرار گیرد.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران افزود: نصب استیکر عطف کتاب بر روی دیوارهای ایستگاه‌های مترو شهید بهشتی و مصلی با موضوعات مختلف، اکران نمایشگاه‌های عکس و کاریکاتور با موضوع کتاب و کتاب خوانی در ایستگاه‌های منتخب مترو، فضاسازی ایستگاه‌ها با پیام‌ها و تصاویر مرتبط با موضوع کتاب و کتابخوانی، نصب تبلیغات نمایشگاهی ویژه کتاب در ایستگاه‌های منتهی به نمایشگاه و ایستگاه‌های تقاطعی از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده است.

همچنین سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از ۲۰ اردیبهشت در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) آغاز به کارکرده و تا ۳۰ اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

 

تشکیل کارگروه امداد کوهستان در ارتفاعات شهر تهران

مجید آرون،معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اهمیت تشکیل کارگروه تخصصی امداد کوهستان در ارتفاعات شهر تهران و برگزاری جلسه هم‌اندیشی به میزبانی این سازمان، گفت: با توجه به آمار قابل توجه وقوع حوادث در ارتفاعات دامنه جنوبی البرز واقع در محدوده شهر تهران و حریم آن،  همواره نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و دقیق و ارائه خدمات توسط نهادهای دولتی، عمومی و مدنی مرتبط هستیم.

آرون در ادامه با اشاره به خلاصه اقدامات انجام شده افزود: همکاری های لازم با هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران، فدراسیون کوهنوردی، جمعیت هلال احمر استان تهران در پهنه شرقی، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در پهنه غربی، مرکز اورژانس تهران، شهرداری منطقه یک، اداره هواشناسی استان تهران و شرکت تله کابین توچال در راستای ساماندهی و توسعه خدمات گروه‌های امداد کوهستان در ارتفاعات شهر تهران انجام شده است.

وی افزود: مطابق موضوع ۲ بند ب ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، مسئولیت نجات و انتقال آسیب‌دیدگان در حوزه کوهنوردی و صعودهای ورزشی، به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی واگذار شده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور، نیروهای مسلح، شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، فدراسیون‌های ورزشی از جمله نجات غریق و غواصی و کوهنوردی و صعودهای ورزشی به عنوان همکار معرفی شده‌اند.

وی برگزاری این‌گونه جلسات را به منظور شناسایی مشکلات موجود در افزایش هماهنگی بین سازمانی در حوزه امداد و نجات کوهستان لازم و ضروری عنوان کرد.

آرون افزود: در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های تخصصی مرتبط به بحث و تبادل نظر در خصوص چالش‌ها و راهکارهای پیشنهادی پرداختند و برگزاری جلسات مستمر کارگروه امداد کوهستان برای هماهنگی بیشتر و با دبیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در دستور کار قرار گرفته است.

 

توجه به آموزش مفاهیم محیط‌زیست از طریق فناوری‌های نوین و رباتیک

 حلیا سادات حسینی ،مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در آیین اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی موسیتو کاپ با رویکرد کاهش آلایندگی های زیست محیطی گفت: فعالیت‌های انسانی، صدمات بسیار زیادی را به محیط زیست وارد کرده‌ و سبب نابودی بخش وسیعی از مراتع، کوه‌ها، جنگل‌ها، اقیانوس‌ها و همچنین از بین رفتن گونه‌های زیادی از گیاهان و جانوران شده‌است.

وی تغییرات اعمال شده بر روی محیط زیست از سوی انسان‌ها را مسبب بر هم خوردن شرایط آب‌ و هوایی و زیست‌بوم پایدار در مناطق دانست و گفت: خوشبختانه در عصر حاضر تکنولوژی و فناوری به انسان‌ها کمک می‌کند تا در نظارت و حفاظت از محیط زیست کاراتر عمل کنند و دانشمندان ابزارهایی را به کمک فناوری‌های کاربردی توسعه داده‌اند که می‌تواند انسان را در مسائلی چون مدیریت پسماند، حراست از جنگل‌ها و پیش‌بینی آب ‌و هوا یاری رساند.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهار داشت: در دهه اخیر، شرکت‌ها و استارتاپ‌های زیادی بر روی کاربردهای تکنولوژی در جهت تفکیک و بازیافت صحیح زباله‌ها فعالیت می‌کنند. با فناوری‌هایی چون اینترنت اشیا، رباتیک توانسته در جداسازی سریع‌تر و بهتر زباله‌ها تأثیرات شایان توجهی بر جای بگذارد ربات‌های جداکننده انواع بازیافتسطل زباله‌های هوشمند از جمله این فناوری هاست .

وی در ادامه به ساخت چند نمونه دیگر از ربات های دوستدار محیط زیست اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال، محققان دانشگاه تارتو استونی نوعی ربات دوستدار محیط زیست توسعه دادند که می‌تواند بدون وقفه و به طور روزانه درخت کاری کند،همچنین ربات‌هایی در دنیا ساخته شده اند، برای تامین انرژی از نیروی خورشید استفاده می‌شوند. آنها به‌گونه‌ای هوشمند ساخته شده‌اند که با مشاهده نور خورشید حرکت کرده و با کمک پنل‌های خورشیدی، انرژی مورد نیاز خود را به دست می‌آورند.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به ظرفیت خوب و توانمندی بالای نوجوانان در زمینه رباتیک در ایران بر ضرورت توجه به آموزش مفاهیم محیط زیست از طریق ربات و فناوری‌های نوین به عنوان یک رویکرد جدید و تکنولوژی محور تاکید کرد و اظهار داشت : خانه های محیط زیست در سراهای محلات مناطق ۲۲ گانه امکان آموزش های هوشمند را فراهم می‌آورد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول