اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

آشنایی با بزرگ‌ترین کشور امنیتی و پلیسی جهان+ آمار

جمعیت زندانیان در این کشور به حدی زیاد شده است که مسؤولان به فکر آزاد کردن برخی از زندانیان افتاده‌اند؛ کارشناسان از دولتمردان می‌خواهند مجرمان صغیر و کم سن و سال را آزاد کنند.

آشنایی با بزرگ‌ترین کشور امنیتی و پلیسی جهان+ آمار

فارس پلاس؛ روایت روز - وبسایت اینترنتی "آلترنت" نوشت: چرا آمریکا که ظاهراً مهد آزادی و دموکراسی است، به کشوری با بیشترین زندانی تبدیل شده است. در واقع نخبگان سیاسی و رسانه‌ای ما باید از خودشان خجالت بکشند. حدود بیست سال طول کشیده است تا بفهمند آمریکا بزرگترین کشور امنیتی و پلیسی در جهان است و تعداد زندانیان آمریکا حتی بیشتر از چین و روسیه است و چه از نظر تعداد زندانیان و چه از نظر نسبت زندانیان به جمعیت کشور از چین و روسیه بالاتر است.

جمعیت زندانیان در آمریکا به حدی زیاد شده است که مسئولان به فکر آزاد کردن برخی از زندانیان افتاده اند. کارشناسان از دولتمردان می‌خواهند مجرمان صغیر و کم سن و سال را آزاد کنند و در بازداشت و زندانی کردن افراد برای فروش بدون مجوز سیگار در خیابان یا به صرف سیاهپوست بودن، بازنگری کنند. حتی به شکلی باور نکردنی رئیس اف بی آی هشدار می‌دهد نژادپرستی و خشونت پلیس خود عامل افزایش جرم و جنایت و جمعیت زندانیان است به طوری که آمریکا از سرزمین آزادی به اردوگاه کار اجباری و زندانی بزرگی شبیه گولاگ تبدیل شده است.[۱]

تعداد زندانیان

با توجه به رکورددار بودن آمریکا در بسیاری از مولفه‌های پیشین که در گزارش‌های گذشته ذکر شد، طبیعی است که تعداد زندانیان در آمریکا نیز زیاد باشد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان جمعیت زندان‌های جهان، در سال ۲۰۱۸ با وجود اینکه آمریکا تنها ۵ درصد از جمعیت جهان را داشته، اما ۲۵ درصد از تمام زندانیان جهان را دارد.
 


تصویر ۱- مقایسه آمار زندانیان در آمریکا با دیگر کشورهای ناتو[۲]


تعداد زندانیان در آمریکا به قدری زیاد است که حتی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق این کشور نیز در سخنرانی خود در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۵ بیان داشت: «۳۰ سال پیش ۵۰۰ هزار زندانی در آمریکا وجود داشت. اما امروز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در آمریکا زندانی هستند. آمریکا ۵ درصد جمعیت جهان را دارد اما ۲۵ درصد زندانیان جهان در آمریکا هستند. هر سال، ما ۸۰ میلیارد دلار برای زندانی کردن افراد هزینه می‌کنیم.»
 


تصویر ۲- سخنرانی رئیس جمهور وقت آمریکا، پیرامون آمار فاجعه‌بار تعداد زندانیان این کشور[۳]

 


تصویر ۳- آمریکا ۵ درصد جمعیت جهان را دارد؛ اما ۲۵ درصد زندانیان جهان در آمریکا هستند[۴]

 


تصویر 4- تعداد زندانیان آمریکا از مجموع تعداد زندانیان 35 کشور اروپایی بیشتر است[5]

 


تصویر ۵- با ۸۰ میلیارد دلاری که هر ساله هزینه نگهداری زندانیان می‌شود می‌توان حقوق معلمان دوره دبیرستان را دوبرابر کرد[۶]


اما آمار بالای جرم و جنایت در کشور آمریکا، تنها دلیل بیش از حد بودن آمار زندانیان در این کشور نیست. تحلیلگران بر این عقیده هستند که این امر به دلیل این واقعیت است که نظام عدالت کیفری آمریکا بسیار سیاسی شده است. در سیستم عدالت کیفری آمریکا بسیاری از جایگاه‌ها مانند قضات و کلانترها جایگاه‌های انتخابی هستند و برخی دیگر اینگونه استدلال می‌کنند که سیاست‌های اتخاذ شده از سوی قانونگذاران موجب افزایش شمار زندانیان در این کشور شده است.

علاوه بر این موارد فوق عامل دیگری نیز در افزایش شمار زندانیان در آمریکا نقش دارد و آن عامل خصوصی‌سازی بخش زندان‌ها است؛ بسیاری از فعالان آمریکایی اینگونه می‌گویند که خصوصی‌سازی سیستم زندان‌ها موجب ایجاد انگیزه مالی و در نهایت افزایش شمار زندانیان می‌شود.

«املیا ولمان» از گروه «گیلفورد برای تعریف آمریکا» می‌گوید: بسیاری از زندان‌های آمریکا خصوصی هستند و افراد از این راه کسب درآمد می‌کنند و این امر به خودی خود به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا جایی که می‌توانند افراد بیشتری را در زندان‌ها داشته باشند.

طبیعی است که این اقدامات به افراد فقیر آسیب بیشتری وارد می‌کند و موجب می‌شود آن‌ها حبس‌های طولانی‌تر و حکم‌های سنگین‌تری دریافت کنند، زیرا این افراد توانایی فراهم کردن وثیقه و گرفتن مشاور حقوقی را ندارند.[۷]
 


تصویر 6- کشورهای رکوردار در آمار تعداد زندانیان[8]


در سال ۲۰۱۳ کشور چین با بیش از ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون جمعیت، تنها ۱ میلیون و ۳۴۰ هزار زندانی داشت اما آمریکا با ۳۱۶ میلیون جمعیت (یعنی کمتر از یک چهارم جمعیت چین) به تنهایی حدود ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار زندانی در خود جایی داده بود.
 


تصویر ۷- مقایسه آمار زندانیان آمریکا با آمار زندانیان دیگر کشورهای جهان در سال ۲۰۱۳[۹]

 


تصویر 8- مقایسه آمار زندانیان آمریکا با آمار زندانیان دیگر کشورهای جهان در سال 2019[10]


آمریکا در آمار تعداد زنان زندانی نیز در جهان، رکورددار است. بر اساس آمارهای رسمی، آمریکا با بیش از ۲۰۰ هزار زندانی زن، حدود یک ‌سوم زندانیان زن در جهان را در خود جایی داده است. این درحالی است که پرجمعیت‌ترین کشور جهان یعنی چین کمتر از ۸۵ هزار زندانی زن دارد. روسیه نیز که از نظر تعداد زنان زندانی در جایگاه سوم قرار دارد کمتر از ۶۰ هزار زندانی زن دارد. برزیل نیز با ۳۵ هزار زندانی زن در جایگاه چهارم قرار گرفته است. این آمارها بدان معناست که تعداد زنان زندانی در آمریکا به تنهایی از مجموع تعداد زنان زندانی در کشورهای چین، روسیه و برزیل بیشتر است.
 


تصویر ۹- مقایسه آمار تعداد زنان زندانی در آمریکا با دیگر کشورهای رکورددار جهان[۱۱]


بر اساس گزارش سایت Our World in Data در سال ۲۰۱۸ تعداد زندانیان در ایران ۲۸۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. این درحالی است که در همان سال تعداد زندانیان در آمریکا ۶۵۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یعنی حدودا دو و نیم برابر تعداد زندانیان در ایران بوده است.
 


تصویر ۱۰- مقایسه تعداد زندانیان در ایران با تعداد زندانیان در آمریکا در سال ۲۰۱۸[۱۲]


تجربه زندان برای بسیاری از آمریکایی‌ها آشناست؛ به گونه‌ای که در بیش از نیمی خانواده‌های آمریکایی‌، حداقل یک نفر از اعضای خانواده، زندان را تجربه کرده است. ۲۷ درصد از آمریکایی‌ها، برادر یا خواهری دارند که زندان را تجربه کرده است. پدر و یا مادر ۱۸ درصد از آمریکایی‌ها حداقل برای یکبار به زندان محکوم شده‌اند. ۱۳ درصد از آمریکایی‌ها نیز همسرانی داشته‌اند که زندان را تجربه کرده است.
 


تصویر ۱۱- ۶۴ درصد آمریکایی‌ها بیان داشته‌اند که حداقل یک نفر از اعضای خانواده‌شان، زندان را تجربه کرده است[۱۳]


با توجه به نژادپرستی بیش از حد در آمریکا، طبیعی است سیاهان بیشتر از سفیدپوستان محکوم به زندان شوند. آمار زندانیان سیاه‌پوست در آمریکا، بین ۵ تا ۷ برابر آمار زندانیان سفیدپوست است.
 


تصویر ۱۲- مقایسه آمار زندانیان سفیدپوست با آمار زندانیان سیاه‌پوست در آمریکا[۱۴]


[1].https://www.yjc.ir/fa/news/5379275/

[2].https://www.prisonpolicy.org/global/2018.html

[3].https://obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/2015/10/17/weekly-address-working-meaningful-criminal-justice-reform

[4].https://twitter.com/POTUS44/status/621081946236563456

[5].https://twitter.com/POTUS44/status/621083313063763968

[6].https://twitter.com/POTUS44/status/621086198254145536

[7].https://www.mashreghnews.ir/news/925657/

[8].https://www.statista.com/chart/19212/the-countries-imprisoning-the-most-people/

[9].https://www.statista.com/chart/1696/prisoners-in-the-united-states/

[10].https://www.statista.com/statistics/262961/countries-with-the-most-prisoners/

[11].https://www.statista.com/chart/2755/no-country-incarcerates-more-women-than-the-us/

[12].https://ourworldindata.org/grapher/prison-population-rate

[13].https://www.statista.com/chart/16351/the-share-of-americans-who-have-had-the-following-incarcerated/

[14].https://www.statista.com/chart/18376/us-incarceration-rates-by-sex-and-race-ethnic-origin/

پایان پیام./

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول