اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

اینوتکس 1402| دهقانی: دانشگاه‌ها برای تربیت نسل‌ کارآفرین نیاز به پوست‌اندازی دارند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در بازدید از نمایشگاه اینوتکس گفت: ما به طور جدی اعتقاد داریم که کنار رویدادهای سرمایه گذاری حضور داشته باشیم و اولین دوره فینوتکس در کنار اینوتکس امسال آغاز به کار کرد و اگر رسانه‌ها به ما کمک کنند تا صدای توانمندی محققان ایران به سرمایه گذاران برسد، شاهد خواهیم بود که در فینوتکس سال آینده اشتیاق بیشتری برای حضور سرمایه گذاران خواهیم بود.

اینوتکس 1402| دهقانی: دانشگاه‌ها برای تربیت نسل‌ کارآفرین نیاز به پوست‌اندازی دارند

به گزارش گروه علم و پیشرفت  خبرگزاری فارس ، روح الله دهقانی در حاشیه بازدید از دوازدهمین نمایشگاه اینوتکس 2033 با بیان اینکه هر حرکت نوآورانه‌ای یکسری محدودیت ها و انتقاداتی به همراه دارد، گفت:  من معتقدم اینوتکس به عنوان یک رویداد نوآورانه ۱۴۰۲ ایران یک رویداد منحصر به فرد است و اولین ویژگی اینوتکس این است که افراد فعال در حوزه نوآوری و فناوری با یکدیگر ملاقات خواهند کرد و این یکی از بزرگترین ویژگی‌های این رویداد است حتی اگر هیچ سرمایه گذاری یا فروشی صورت نگیرد

وی ادامه داد: همین که حدود ۴۰۰ شرکت توانمند کنار هم قرار می‌گیرند، احساس می‌شود که زندگی در حوزه نوآوری کشور در جریان است و این انگیزه ایجاد می کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری خاطر نشان کرد: علاوه بر اینها در دوران همه‌ گیری کرونا، برگزاری چنین رویدادهایی در فضای بسته امکان پذیر نبود و امسال با پشت سر گذاشتن این شیوع، مردم به راحتی در این رویداد مشارکت کردند.

 

اشتیاق سرمایه گذاران برای حضور در فینوتکس

وی تاکید کرد: ما به طور جدی اعتقاد داریم که کنار رویدادهای سرمایه گذاری حضور داشته باشیم و اولین دوره فینوتکس در کنار اینوتکس امسال آغاز به کار کرد و اگر رسانه به ما کمک کنند تا صدای توانمندی محققان ایران به سرمایه گذاران برسد، شاهد خواهیم بود که در فینوتکس سال آینده اشتیاق بیشتری برای حضور سرمایه گذاران خواهیم بود. 

رییس بنیاد ملی نخبگان اینوتکس را بستری برای به هم رسانی‌ها در حوزه فناوری توصیف کرد و یادآور شد: معاونت علمی علاوه بر موضوعات به هم رسانی و ایجاد انگیزه به فناوران، ظرفیت‌های جدید در حوزه‌های نوآوری و فناوری را شناسایی می‌کند.

وی حضور نهادهایی چون سازمان امور استخدامی در نمایشگاه اینوتکس را مفهوم تازه در حوزه نوآوری کشور دانست و گفت: معتقدیم نوآوری باید در بخش عمومی نیز نفوذ کند و مردم بتوانند در زندگی خود اثرات آن را مشاهده کنند، این امر بسیار مهم و اثربخش است.

دهقانی با بیان اینکه اگر بخش های دولتی پای کار نیایند، نمی توان انتظار داشت که لزوما اتفاقات خوبی در این حوزه‌ها رخ دهد، افزود: معتقدم با جریان سازی‌هایی که مقام معظم رهبری و دولت انجام می‌دهد، پای کار آمدن بخش دولتی به عنوان بازار بزرگ مصرف خدمات و کالا، در کنار بخش خصوصی می‌تواند به این حوزه رونق دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که با این روند، اینوتکس سال آینده اثر بخشی دو برابری خواهد داشت.

دانشگاه‌ها باید از نهادهای صرفا پژوهش علم محور خارج شود

دهقانی در خصوص حضور دانشگاه‌های کشور در این رویداد با بیان اینکه از حضور کم رنگ دانشگاه‌ها در این رویداد خوشحال نیستم، گفت: دانشگاه‌ها نیاز به تحول جدی دارند و این تحول باید از نوع خارج شدن دانشگاه‌ها از پوسته نسل‌ دوم باشد.  دانشگاه‌ها باید از نهادهای صرفا پژوهش علم محور خارج شود. دانشگاه ها باید بدانند که اگر متحول نشود، اقبال آنها به حوزه‌های نوین کاهش می‌یابد.

دهقانی هوش مصنوعی را نمونه فعالیت صنعتی دانشگاهی دانست که در دنیا، در این حوزه پیشرو بوده و گفت: تاکنون صنایع در حوزه‌های نوین جلودار و پیشرو بودند ولی در حوزه هوش مصنوعی استادان ‌ کند.

وی تاکید کرد: سیاست‌های معاونت علمی را به این سمت سوق می‌دهم که حمایت ما از دانشگاه ها تنها بر بستر ایجاد و شکل دادن شرکت‌های دانش بنیان نوپا است؛ چرا که دولت برای استخدام، ظرفیت ندارد و لازم است دانشگاه‌ها دانشجویان کارآفرین تربیت کنند.

دهقانی ادامه داد: دانشگاه ها باید نسلی را تربیت کنند که خودشان کسب و کار ایجاد کنند. امیدوارم با اقداماتی که در دانشگاه ها اجرایی می شود و برنامه هایی که ما پیاده سازی می کنیم، بخش عمده ای از اینوتکس سال آینده به دانشگاه‌ها اختصاص یابد.

 

اثربخشی رسانه در نوآور شدن دانشگاه‌ها

معاون علمی خطاب به رسانه ها گفت: درخواست دیگر من از رسانه ها است. رسانه‌ حساس کننده  عموم مردم به مسایل کشور است و این شماها هستید که افراد جامعه را حساس می کنید و درخواست دارم روی دانشگاه ها متمرکز شوید و درباره آنها پرونده‌های ویژه تولید شود تا دانشگاه ها به ویژه مدیران قدیمی تر دانشگاه ها به سمت جلو هدایت کنند و مدیریت دانشگاه ها به جوان تر ها سپرده شود.

به گفته وی در دانشگاه ها اساتید جوانی حضور دارند که اغلب مشغول به موضوعاتی چون تولید مقالات هستند و اگر به آنها فضا و فرصت داده شود، دانشگاه ها متحول می شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول