اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

آقابابایی: وعده موفقیت با خواندن کتاب‌های این حوزه، دروغی بیش نیست

استادیار گروه علوم رفتاری پژوهشکده تحقیق گفت: امروز اگر کسی کتاب بنویسد و بگوید شما با خواندن این کتاب موفق می‌شوید، درست نیست، زیرا در جهان مادی که ظرفیت‌ها محدود هستند، موفقیت همگان امکان‌پذیر نیست.

آقابابایی: وعده موفقیت با خواندن کتاب‌های این حوزه، دروغی بیش نیست

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا نشست وضعیت‌شناسی کتاب «روانشناسی موفقیت» هم‌زمان با دومین روز برگزاری نمایشگاه کتاب، با حضور سوده مهتاب‌پور مترجم و ناصر آقابابایی استادیار گروه علوم رفتاری پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها در سالن کوشک کتاب سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست آقابابایی گفت: کتاب‌های موفقیت می‌خواهند ما را در عرصه‌ای از عرصه‌های زندگی به موفقیت برسانند، البته برخی از این کتاب‌ها براساس تجربه شخصی نوشته شده‌اند اما برخی دیگر از کتاب‌های موفقیت به دست متخصصان نوشته شده‌ و مخاطب عام دارند.

او افزود: امروز اگر کسی کتاب بنویسد و بگوید شما با خواندن این کتاب موفق می‌شوید، درست نیست، زیرا در جهان مادی که ظرفیت‌ها محدود هستند، موفقیت همگان امکان‌پذیر نیست. افراد خاصی موفق می‌شوند و اینکه ما به همگان بگوییم با خواندن یک کتاب موفق خواهید شد، وعده‌ای دروغین است.

این استاد روانشناس شرح داد: در اینجا باید بگویم لزوماً افراد موفق، زندگی خوب و رضایتبخشی ندارند. چه بسا افراد موفقی بوده‌اند که دست به خودکشی زده‌اند. به نظر من شاید بهتر باشد که ما به جای موفقیت، دنبال خوشبختی و رضایت‌مندی باشیم.

آقابابایی ادامه داد: من نمی‌دانم چرا موفقیت در جامعه ما در اولویت قرار گرفته است. ممکن است که در برخی از مواقع خوشبختی در مقابل موفقیت قرار بگیرد. شاید موفقیت لزوماً چیز خوبی نباشد اما کتاب‌های موفقیت، کتاب‌های خوبی باشند زیرا نکات خوبی در لا به لای مطالب آنها دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه من در فهرست کتابخانه ملی کلمه موفقیت را استعلام کردم، ۴۰۰ عنوان آمد، گفت: اما وقتی که کلمات سعادت و خوشبختی را استعلام کردم، حدود ۲۰۰عنوان آمد. این نشان می‌دهد که گویا نیاز جامعه موفقیت است. این در صورتی است که نیاز جامعه ما لزوماً موفقیت نیست و شاید نیاز جامعه‌مان فضیلت باشد. ممکن است که فردی موفق باشد اما لزوماً فرد فضیلت‌مندی نباشد.

در ادامه سوده مهتاب‌پور گفت: شاید خواندن کتاب‌های موفقیت خوب باشد اما مطالعه این کتاب‌ها لزوماً افراد را موفق نمی‌کند.

وی ادامه داد: از نظر من کتاب‌های موفقیت الهام‌بخش هستند و الگوهای موفقیت را مطرح می‌کنند. ما موفقیت را در تعابیر دینی و مذهبیمان داریم اما اینکه چه الگویی را برای خودمان تعریف کرده باشیم، مهم است. افراد معمولاً سعی می‌کنند برای رسیدن به موفقیتی که برای خودشان تعریف کرده‌اند، راه‌های میانبر را طی کنند. کتاب‌های موفقیت راه‌های میانبر موفقیت را مطرح می‌کنند و کتاب‌های بازاری هستند.

این مترجم کتاب گفت: ما اگر بخواهیم رسیدن به فضیلت‌ها را موفقیت بدانیم، می‌توانیم از کتاب‌های اشخاصی چون امام خمینی (ره) و سایر شخصیت‌های بزرگ دینی استفاده کنیم.

ناصر آقابابایی در ادامه نشست گفت: در برخی از مواقع کتاب‌های روانشناسی موفقیت را کتاب‌های زرد می‌دانند زیرا کتاب‌های مذکور عامه‌پسند هستند. این در صورتی است که بعضی از کتاب‌های روانشناسی موفقیت به دست متخصصان نام آشنا نوشته شده باشند و بعید است که افراد متخصص نام‌آشنا کتاب‌های بیهوده‌ و به اصطلاح زردی نوشته باشند.

سپس مهتاب‌پور گفت: کتاب به تنهایی نمی‌تواند انسان را به سمت موفقیت ببرد زیرا فرد باید بخواهد تا بتواند در کاری موفق شود.

وی ادامه داد: امروزه بازار موفقیت را در اولویت جامعه قرار داده است. البته نمی‌توان گفت که کتاب‌های موفقیت به هیچ فردی کمک نمی‌کند که موفق باشد. برخی از افراد با خواندن کتاب‌های موفقیت به سمت موفقیت واقعی خودشان پیش می‌روند. به نظر من همه چیز به این برمی‌گردد که فرد چه هدفی را برای خودش مشخص کرده است و می‌خواهد چه راهی برای رسیدن به آن هدف طی کند.

او در انتها گفت: ما برای به کمال رسیدن آمده‌ایم، همه ما باید کمال را تشخیص بدهیم و کتاب را عاملی برای هدف و موفقیت خود بدانیم

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول