اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان در دیدار با چاووش اوغلو: نشست مسکو گامی به جلو بود

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای ترکیه‌ای در مسکو و در حاشیه نشست چهارجانبه درباره سوریه گفت که این نشست گامی به جلو بود و اتفاقات مهمی در جهت نزدیکی و رفع سوءتفاهمات بین سوریه و ترکیه به وقوع پیوست.

امیرعبداللهیان در دیدار با چاووش اوغلو: نشست مسکو گامی به جلو بود

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه که به منظور شرکت در نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه چهار کشور ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو حضور دارند، دقایقی قبل با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

* امیرعبداللهیان: نشست امروز گامی به جلو بود

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با همتای ترکیه‌ای در مسکو گفت: روزهای پرکاری را در ترکیه پشت سر گذاشتید و برای برگزاری انتخابات موفق در ترکیه بهترین آرزوها را دارم.

وی با بیان اینکه حامل پیام‌های آقای دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان برای آقای اردوغان هستم، اظهار داشت: نشست امروز (نشست چهارجانبه درباره سوریه) گامی به جلو بود. اتفاق مهمی امروز در مسکو در جهت نزدیکی و رفع سوءتفاهمات بین سوریه و ترکیه به وقوع پیوست. از شما در این نشست به صراحت شنیدیم که به دنبال راه‌حل سیاسی هستید.

امیرعبداللهیان همچنین امروز با فیصل المقداد همتای سوریه‌ای خود و پیش از شروع نشست چهارجانبه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در محل اقامت وزیر امور خارجه ایران در مسکو انجام شد، آخرین روندهای سیاسی منطقه‌ای در ارتباط با سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مسکو امروز، میزبان نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه درباره سوریه بود و سرگئی لاوروف، حسین امیرعبداللهیان، مولود چاووش اوغلو و فیصل المقداد وزرای خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در این نشست شرکت کرده‌اند.

این سومین بار است که مسکو در ۲ ماه اخیر میزبان نشست درباره سوریه است. نخستین نشست در سطح معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه چهار کشور در ۱۴ و ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در مسکو برگزار و روز ۱۵ فروردین سرگئی لاوروف در این نشست حضور یافت و مقرر شد که وزرای خارجه نیز در مسکو گردهم بیایند. پنجم اردیبهشت ماه سال جاری نیز وزرای دفاع و مسؤولان عالی امنیتی چهار کشور در مسکو به گفت‌وگو پرداختند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نخستین نشست وزرای خارجه چهار کشور ایران، روسیه، سوریه و ترکیه درباره سوریه بامداد امروز (چهارشنبه)  وارد مسکو شد در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته شرایط خیلی سختی در منطقه ایجاد شد و احتمال بروز درگیری نظامی در مناطق نظامی سوریه از سوی ترکیه قوت گرفت، تلاش دیپلماتیک زیادی انجام شد که مانع وقوع یک جنگ و درگیری جدید در منطقه و در مرز مشترک ترکیه و سوریه بشویم. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در نشست چهارجانبه در مسکو ضمن استقبال از آغاز گفت‌وگوهای سوریه و ترکیه، تأکید کرد: استقرار ارتش سوریه در مرزها، نگرانی‌ امنیتی ترکیه را رفع می‌کند. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول