اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

اینوتکس ۱۴۰۲| سرمایه‌گذاری جسورانه آستان قدس در دانش‌بنیان‌های ۵حوزه/ سرمایه اجتماعی آستان در اختیار حمایت از نخبگان قرار می‌گیرد

مدیر عامل شرکت صنایع بزرگ آستان قدس رضوی، با حضور در جمع خبرنگاران از سرمایه‌گذاری خطرپذیر آستان قدس در طرح‌های دانش‌بنیان خبر داد و اعلام آمادگی کرد.

اینوتکس ۱۴۰۲| سرمایه‌گذاری جسورانه آستان قدس در دانش‌بنیان‌های ۵حوزه/ سرمایه اجتماعی آستان در اختیار حمایت از نخبگان قرار می‌گیرد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، مجتبی بهنام، مدیر عامل شرکت صنایع پیشرفته آستان قدس رضوی، امروز در دومین روز نمایشگاه اینوتکس ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران هاب رسانه حاضر شد و از برنامه‌ها و طرح‌های آستان قدس رضوی از مجموعه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش‌بنیان گفت.

آستان قدس در طرح‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌کند

بهنام در خصوص طرح‌های مورد سرمایه‌گذاری آستان قدی اظهار داشت: همان‌طور که مستحضر هستید، در زنجیره تولید محصول در زیست‌بوم نوآوری محصولات از TRL یک که ایده محصول است تا ۹ که محصول تجاری‌سازی و دیده شده است. در مراحلی که محصول در رتبه TRL حدود ۷ است، محصول ابعاد واقعی دارد، تست و آزمایش شده و جواب‌های مثبتی گرفته است. در این مرحله، محصول مورد نظر مجوزهای مختلف را نیز گرفته و آماده ورود به بازار و صنعت است.

وی سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی که آماده ورود به بازار هستند را مورد اولویت آستان قدس رضوی اعلام کرد و افزود: بسیاری از شرکت‌ها و فناوران، در این مرحله دچار مشکل می‌شوند و بسیاری از سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌هایی که تا قبل از این مرحله بر محصول سرمایه‌گذاری می‌کردند، دارای رقم‌های کم بودند. در این مراحل، سرمایه‌گذارانی باید حضور داشته باشند که خطر و ریسک توسعه محصول در بازار و ریسک‌های مدیریتی را بپذیرند.

بهنام در خصوص سرمایه‌گذاری خطرپذیر آستان قدس در طرح‌های دانش‌بنیان بیان کرد: آستان قدس رضوی، با توجه به ظرفیتی که دارد، در این نقطه، یعنی مراحل مورد نیاز سرمایه برای محصول وارد حمایت از شرکت دانش‌بنیان می‌شوند. سرمایه‌گذاری آستان قدس نیز به صورت سهام‌داری از شرکت است.

حوزه‌های موضوعی اولویت‌دار آستان قدس

او در خصوص حوزه‌های موضوعی مورد پوشش حمایت آستان قدس اظهار کرد: حوزه‌های مورد حمایت آستان قدس رضوی در ۵ حوزه موضوعی متمرکز است. اولویت اول طرح‌های سلامت و درمان است و اولویت‌های دیگر اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی، الکترونیک، تجهیزات صنعتی پیشرفته و حوزه مواد پیشرفته است. در بحث اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی، اولویت از مواردی است که در خدمت زائران حرم امام رضا (ع) باشد. همچنین در حوزه مواد پیشرفته نیز هدف اول حمایت و سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی است که با خام‌فروشی منابع جلوگیری کنند.

سرمایه‌گذاری جسورانه هوشمند و سهام‌داری در شرکت‌ها

مدیر عامل شرکت صنایع پیشرفته آستان قدس رضوی اعلام کرد: در حال حاضر، شرکت‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کردیم تعداد ۱۰ شرکت بوده است که هم‌اکنون تبدیل به شرکت‌های بزرگ کشور شده‌اند.

وی سرمایه‌گذاری آستان قدس را متفاوت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر دانست و افزود: تفاوت ما با وی‌سی‌ها این است که ادعا می‌کنیم که در شرکت‌های دانش‌بنیان پول هوشمند یا اسمارت‌مانی تزریق می‌کنیم و در کنار شرکت بازارسازی اعتبارسازی می‌کنیم، چراکه آستان قدس رضوی، ظرفیت اجتماعی نهفته‌ای دارد دارد و برای مردم اعتمادآور است. ما اعتقاد داریم باید در کیفیت محصولات نیز نظارت داشته باشیم و پاسخگو باشیم.

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته آستان قدس رضوی در خصوص انواع حمایت این آستان از دانش‌بنیان‌ها اظهار کرد: آستان قدس به سه شیوه می‌تواند در طرح‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کند. اولین شیوه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در طرح‌های سودآور و فناور است. در فرایند سرمایه‌گذاری، آورده‌های نقدی، تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت بررسی و ارزش‌گذاری می‌شود. آستان قدس به صورت سهام‌داری وارد حمایت از شرکت می‌شود، اما به دنبال تصدی‌گری در شرکت نیست. به همین دلیل در کمتر از ۵۰ درصد سهام شرکت و از ۳۴ تا ۴۹ درصد را مطلوب خود می‌داند.

حمایت از توسعه بازار و محصول دانش‌بنیان

وی افزود: در شیوه دوم حمایت‌ها، آستان قدس می‌تواند محیطی برای اجرای آزمایشی و پایلوت کار دانش‌بنیان فراهم می‌کند. قائم مقام آستان قدس اعلام آمادگی کرده است که بسترهای آزمایشی مجموعه‌ها و شرکت‌های آستان قدس را در خدمت شرکت‌ها قرار دهد. 

بهنام، حمایت دیگر آستان قدس از دانش‌بنیان‌ها را بازارسازی برای آن‌ها اعلام کرد و اظهار داشت: سومین حوزه حمایتی ما، خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان است. برای مثال، آستان قدس آمادگی دارد خرید محصولاتی مانند ظروف یک‌بار مصرف زیست‌تخریب‌پذیر را برای مصارف حرم از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهد. شرکت‌های دانش‌بنیان در هر جایی که آستان قدس رضوی بتوانند بازاری داشته باشند، می‌توانند با آستان قدس رضوی همکاری کنند.

وی تأکید کرد: اقدامات سرمایه‌گذاری و حمایتی تولیت آستان قدس محدود به مشهد نیست و هر فناوری از هرجایی از کشور می‌تواند از طریق وبسایت ما ثبت نام و برای همکاری با ما اعلام همکاری کنند. تنها مورد توجه آستان قدس، طرح‌هایی است که سودآور و قابل سرمایه‌گذاری باشد.

بهنام در ادامه افزود: از نکاتی که کمتر توجه شده بحث سرمایه‌گذاران خارجی است. آستان قدس با همکاری مرکز تعاملات بین‌المللی برنامه‌هایی برای جذب سرمایه خارجی برای دانش‌بنیان دارد. همچنین در حوزه صادرات هم در صورتی استانداردهای لازم محصول رعایت شده باشد، مورد حمایت قرار خواهد گرفت. 

به گزارش فارس، شرکت صنایع پیشرفته آستان قدس رضوی، در روز دوم رویداد اینوتکس با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تفاهم‌نامه‌ای برای سرمایه‌گذاری و تأمین مالی آن منعقد کرد. شرکت دانش‌بنیان مذکور در حوزه آب زیرزمینی فعالیت دارد و آستان قدس قصد دارد از تولید کنتورهای هوشمند و با کنترل از راه دور اندازه‌گیری برداشت آب حمایت کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول