اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

افزایش 100 هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی/ خیاطیان: مهم‌ترین مأموریت صندوق، افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی است

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی خود را ملزم می‌دانیم سیاست‌ها و راهبردهای خود را در راستای تحقق هدف‌ کلان کشور، مبنی بر افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی تعریف کنیم.

افزایش 100 هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی/ خیاطیان: مهم‌ترین مأموریت صندوق، افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، امروز، 18 اردیبهشت‌ماه، اولین جلسه اعضای هیأت عامل جدید صندوق نوآوری و شکوفایی که در 13 اردیبهشت‌ماه توسط ریاست جمهوری منصوب شده بودند، برگزار شد.

نقش‌آفرینی در راستای رسیدن به سهم 5 درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از GDP

محمدصادق خیاطیان در نخستین جلسه هیأت عامل جدید صندوق، ضمن تشکر از اعتماد رئیس‌ جمهور به اعضا بیان کرد: در جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های کلان، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور همواره جزء اولویت‌های دولت مردمی و شخص رئیس‌جمهور بوده است و طبعاً ارکان دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز باید در این راستا گام بردارند.

رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام اینکه هم‌اکنون سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور به حدود یک درصد می‌رسد، گفت: مهمترین مأموریت صندوق نوآوری در دوره هیأت عامل چهارم این است که با برنامه‌ریزی دقیق، همگرایی و هم‌افزایی با سایر بازیگران زیست‌بوم و اتخاذ راهبردهای کارآمد، در افزایش این سهم به پنج درصد مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی جدی داشته باشد.

خیاطیان، جامعه دانش‌بنیان را محل تجمیع ظرفیت نخبگانی کشور خواند و  اظهار امیدواری کرد که هیئت عامل دوره چهارم صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن تلاش در جهت تحقق اهداف کلان کشور در حوزه دانش‌بنیان، بتواند برای استفاده از این ظرفیت عظیم در توسعه و تعالی کشور ریل‌گذاری کند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند با دستاوردهای متنوع، نقش ماندگاری در افکار عمومی برجای بگذارند، تا جایی که سال گذشته شعار سال نیز از سوی مقام معظم رهبری با محوریت دانش‌بنیان اعلام شد. امیدواریم همه بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی بتوانند در راستای تحقق شعار سال و هدف‌گذاری‌های کلان کشور، مسئولیت‌های خود را به درستی ایفا نمایند.

رویکرد فعالانه و عمودی صندوق نوآوری نسبت به توسعه فناوری 

دکتر مصطفی قانعی، عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری بیان کرد: یکی از مسائلی که باید روی آن متمرکز شویم، تجمیع اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان در ارزیابی‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف به منظور افزایش بهره‌وری و کاهش دوباره‌کاری‌ها است. برای مثال هر شرکت دانش‌بنیان دست کم یک نوبت در معاونت علمی و یک نوبت در صندوق نوآوری ارزیابی می‌شود و سایر نهادها نیز بر حسب شرایط، ارزیابی‌های تخصصی دیگری انجام می‌دهند. از جمله در حوزه سلامت، سازمان غذاودارو شرکت‌ها را با معیارهای خاص خود ارزیابی می‌کند. اطلاعات ناشی از این ارزیابی‌ها ذی‌قیمت هستند و شناخت دقیقی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌ها فراهم می‌کنند. به نظر می‌رسد صندوق باید با همکاری سایر دستگاه‌ها برای تجمیع این اطلاعات پیش‌قدم شود. 

او در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری نشست اخیر معرفی عامل توسعه زنجیره ارزش آبزی‌پروری در صندوق نوآوری اشاره کرد و گفت: برگزاری این نشست و اهمیت‌دادن به حوزه زیست‌دریا، اقدام ارزنده‌ای بود و ما در صندوق نوآوری باید حوزه‌های اولویت‌دار کشور مانند زیست‌دریا را با رویکرد فعال شناسایی کنیم. امروز شرکت‌های دانش‌بنیان به صندوق نوآوری مراجعه می‌کنند و تقاضای تسهیلات یا سرمایه‌گذاری می‌دهند. با این حال، رویکرد فعالانه صندوق به این معنا که پیش‌دستانه، حوزه‌ها و محصولات اولویت‌دار و شرکت‌های توانمند در این حوزه‌ها را شناسایی کند و به تأمین مالی آن‌ها بپردازد، می‌تواند نتایج بسیار مثبتی داشته باشد. 

قانعی اظهار کرد: در رویکرد جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برخی ستادها بر توسعه اقتصادی متمرکز شده‌اند. باید نحوه تعامل و همکاری مطلوب این ستادها با صندوق نوآوری را مشخص کنیم. 

به گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی، به دنبال انتشار فراخوانی با محوریت زیرزنجیره‌های پرورش ماهی در قفس، ماهی قزل‌آلای صادراتی و ماهیان خاویاری و با انتخاب کارگروهی متشکل از صندوق نوآوری و شکوفایی، مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و ستاد توسعه زیست‌فناوری، وزارت کشور و سازمان شیلات ایران، در 17 اردیبهشت‌ماه، عامل توسعه زنجیره ارزش پرورش ماهیان معرفی و از این پس بنا شد تا به سازماندهی امور پرورش آبزیان و بازیابی حلقه‌های مفقوده این صنعت بپردازد.

لزوم افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی

دکتر محمدسعید سرافراز، دیگر عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این جلسه اظهار کرد: بررسی و تعیین سازوکارهای همکاری و تعامل صندوق نوآوری و شکوفایی با معاونت علمی و فناوری، یکی از موضوعات مهم ماست.  فرصت‌ها و ظرفیت‌های زیادی در همکاری‌ صندوق و معاونت علمی نهفته است، اما باید آن‌ها را به طور دقیق تعریف کرده و حوزه‌های تمرکز هر دو سازمان را مشخص و بین آن‌ها هم‌افزایی برقرار کنیم. 

وی در ادامه، افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی را یکی از اولویت‌دارترین اقداماتی عنوان کرد که باید در صندوق پیگیری شود و گفت: با افزایش مداوم تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، تداوم خدمات صندوق مستلزم افزایش سرمایه صندوق است. با توجه به تعدد و تنوع خدمات صندوق از یک سو و نیازهای فزاینده شرکت‌ها از سوی دیگر، به نظر می‌رسد منابع موجود کافی نخواهد بود و لازم است. افزایش سرمایه 100 هزار میلیارد تومانی صندوق مطابق مصوبه هیأت امنا و دستور رئیس‌جمهور محترم هرچه سریع‌تر محقق شود. 

یاسر عرب‌نیا، معاون پشتیبانی و توسعه منابع صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این جلسه اظهار کرد: امیدوارم سیاست‌های جدید هیأت عامل چهارم صندوق موجب شود صندوق با شتابی بیش از گذشته در مسیر خدمت‌رسانی به شرکت‌های دانش‌بنیان پیش برود. افزایش سرمایه و تأمین منابع صندوق یکی از برنامه‌های جدی دکتر خیاطیان در دوره جدید فعالیت صندوق است.

ضرورت ارزیابی اثربخشی خدمات صندوق نوآوری 

دکتر محمدسعید جبل عاملی از دیگر اعضای هیأت عامل صندوق نوآوری نیز در این جلسه بیان کرد: امروز با گذشت حدود 10 سال از شکل‌گیری صندوق نوآوری می‌توانیم از خود بپرسیم اگر صندوق تشکیل نشده بود و این منابع به شکل دیگری مصرف شده و یا حتی در قالب دیگری، صرف توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان شده بود، به کجا رسیده بودیم و اکنون کجا هستیم؟ وی افزود: با بررسی آمارها و اطلاعات موجود می‌توان اثربخشی خدمات صندوق را ارزیابی کرد.

این عضو هیأت عامل صندوق نوآوری اظهار کرد: البته شاید 10 سال برای سنجش اثربخشی یک نهاد مالی مانند صندوق نوآوری کمی زود باشد، اما به هر حال با حجم منابعی که در اختیار داریم، باید از خود بپرسیم چه فعالیت‌هایی از سوی صندوق هنوز صورت نگرفته که در هیات عامل چهارم صندوق باید به آن پرداخت. 

صندوق نوآوری به رغم محدودیت منابع، نقشی مهم در اقتصاد دانش‌بنیان ایفا کرده است

سعید شوال‌پور، معاون سرمایه‌گذاری و از دیگر اعضای هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این جلسه اظهار کرد: اگر به فعالیت‌های صندوق نوآوری از نظر بهره‌وری نگاه کنیم، باید اذعان کنیم به رغم محدودیت جدی منابع، توانسته است نقشی مهم در توسعه اقتصاد دانش‎‌بنیان کشور ایفا کند. امروز با کوشش‌های بی‌وقفه صندوق نوآوری، شرایطی در فضای اقتصاد کلان کشور شکل گرفته است که کسی نمی‌تواند توسعه اقتصادی کشور را بدون فعالیت‌های دانش‌بنیان تصور کند. 

مصطفی زمانیان، عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این جلسه تصریح کرد: باید صادقانه و خالصانه از مدیران صندوق نوآوری تشکر کنیم که به برکت کار آن‌ها، امروز در مجموعه‌ای خوشنام به نام صندوق نوآوری و شکوفایی نشسته‌ایم. خوشنامی در فضای امروز کشور و برای نهادهای نسبتاً جوانی مانند صندوق نوآوری، بسیار ارزشمند است. صندوق در طول عمر کوتاه خود، هم خوشنام بوده است و هم مؤثر. امیدواریم ما هم به عنوان اعضای هیأت عامل صندوق بر آن بیفزاییم. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول