اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

قطب تولید پسته دنیا امسال چه‌قدر محصول دارد؟

پس از سال‌ها نبود محصول، امسال پیش‌بینی شده بیش از ۶۰ هزار تن پسته در رفسنجان تولید شود که ۴۵۰ میلیون دلار ارزآوری دارد.

قطب تولید پسته دنیا امسال چه‌قدر محصول دارد؟

 به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، شهرستان رفسنجان مهد تولید پسته در دنیاست. بیش از دو دهه است که رفسنجان با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و شهرستانی تک‌محصولی با وجود این وضعیت آب، قطعا اقتصادش دچار مشکل می‌شود که همین‌طور هم شده است.

سال‌هاست کشاورزان به بانک‌ها بدهکارند و هر سال نمایندگان مجلس و مسؤولان شهرستان برای تمدید وام‌ها تلاش می‌کنند که بعضی تلاش‌ها تا به نتیجه می‌رسد، سررسید وام بعدی هم از راه می‌رسد و کشاورز دچار مشکلات زیادی می‌شود.

در سال‌های اخیر سرمازدگی در کنار خشکسالی به محصول پسته خساراتی وارد کرد و سال گذشته سیل هم به این خسارات اضافه شد و کشاورزان دیگر امیدی برای بهبود وضعیت کشاورزی نداشتند.

در سال جاری هم سرما در کمین محصول بود، تلاش شبانه‌روزی کشاورزان اما نگذاشت آن‌طور که گرگ سرما کمین کرده بتواند پسته‌ها را از بین ببرد و با انجام اقداماتی، موجب شد خسارت چشمگیر نباشد و بخشی از محصول روی درختان حفظ شد.

مردم رفسنجان سال‌هاست که از محل درآمد پسته کارهای خیر انجام می‌دهند و تقریبا زیرساخت‌های این شهرستان از همین راه ایجاد شده، مراکز آموزشی، درمانی، فرهنگی و ورزشی در سایه دستان خیر خیران ایجاد شده اما در سال‌هایی که محصول نبوده، کارهای خیر هم به تبع نبود محصول کاهش داشته است.

 امسال از وضعیت محصول پسته چه خبر؟

به گفته فرماندار رفسنجان امسال قرار است بیش از ۶۰ هزار تن پسته در شهرستان رفسنجان برداشت شود. رقمی که به امید خدا اگر طبق پیش‌بینی به‌دست آید گره‌های زیادی را می‌تواند باز کند.

حسین رضایی عنوان می‌کند: امسال پسته‌های رفسنجان ۴۵۰ میلیون دلار ارزآوری دارند که بخش اعظم آن از منطقه نوقات است که حدود ۴۰ درصد می‌شود.

با این وجود، باز هم نگاه‌ها برای حل مشکلات زیرساختی به سمت محصول پسته و خیران معطوف شده است و به‌ویژه در حوزه مدارس فرسوده قرار است خیران کارهای بزرگی انجام دهند تا فرزندان این مرزبوم در فضایی ایمن به تحصیل علم بپردازند.

فصل برداشت پسته از اواسط شهریورماه آغاز می‌شود و اگر گرمازدگی هم سراغ محصول نیاید، پسته خندان لبخند شادی را بر لب‌های زیادی می‌نشاند؛ چراکه بیش از نیمی از جمعیت این شهرستان از محل درآمد پسته امرار معاش می‌کنند که امیدواریم پس از سال‌ها نبود محصول، شاهد رونق اقتصادی و چرخیدن چرخ‌ها در مراکز فرآوری پسته باشیم.

باز هم از پسته رفسنجان و وضعیت آن تا زمان برداشت خواهیم نوشت.

گزارش از: زهرا بمی

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول