اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

ژن درمانی برای بازگشت بینایی از دست رفته

دانشمندان کانادایی روش جدیدی ابداع کرده‌اند که ممکن است روزی به بازگرداندن بینایی به بیماران مبتلا به اختلال بینایی ارثی کمک کند.

ژن درمانی برای بازگشت بینایی از دست رفته

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، درمان جدید برای احیای بینایی مبتنی بر استفاده از ژن‌هایی است که سلول‌های خفته را به سلول‌های جدید حسگر نور در شبکیه چشم تبدیل می‌کنند تا جایگزین سلول‌های از دست رفته در اثر بیماری‌های ارثی شوند.
بیماری‌های ژنتیکی از بین برنده بینایی زمانی رخ می‌دهند که سلول‌های حساس به نور در شبکیه کم کم تخریب می‌شوند. این امر به مرور زمان بینایی بیمار را مختل می‌کند، توانایی افراد برای تشخیص جزئیات و رنگ اغلب کاهش می‌یابد و در موارد شدید این وضعیت در نهایت منجر به نابینایی کامل می‌شود.
در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه مونترال روشی را ابداع کرده اند که برای معکوس کردن روند از دست دادن بینایی قابل استفاده است. این گروه راهی برای فعال کردن سلول‌های «خفته» در شبکیه یافتند تا آن‌ها را برای تبدیل به سلول‌های عصبی القایی از نو برنامه‌ریزی کنند تا سپس آن‌ها به سلول‌های جدید حسگر نور تبدیل شوند و بینایی از دست رفته بازیابی شود.
سلول‌های موسوم به مولر از نظام عصبی شبکیه حمایت می‌کنند. در ماهی، این سلول‌های مولر می‌توانند برای بازسازی شبکیه پس از آسیب دیدگی یا بیماری دوباره فعال شوند. بررسی جدید نشان داد برای جایگزینی سلول‌های کلیدی حساس به نور می‌توان از این سلول‌ها استفاده کرد.
محققان می‌گویند این تحقیق امید برای بازسازی شبکیه و بازگرداندن بینایی به بیماران در مراحل پیشرفته بیماری‌های ارثی را افزایش داده است. ژن درمانی پیش از این برای کاهش پیشرفت یا پیشگیری از بیماری‌های چشمی، یا کاشت شبکیه مصنوعی برای بازگرداندن بینایی از دست رفته، مورد استفاده بوده است.

پایان پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول