اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

توجه به نیاز جامعه، رکن اصلی در داوری آثار علمی رقابت کنز / از برندگان جایزه علمی مصطفی (ص) در 22 اردیبهشت‌ماه تقدیر خواهد شد

آثار دریافتی در سومین دوره رقابت علمی کنز، پس از یک رقابت فشرده در مراحل داوری، غربالگری شدند. از طرح‌های برگزیده در روز جمعه 22 اردیبهشت 1402 تقدیر خواهد شد.

توجه به نیاز جامعه، رکن اصلی در داوری آثار علمی رقابت کنز / از برندگان جایزه علمی مصطفی (ص) در 22 اردیبهشت‌ماه تقدیر خواهد شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، فرآیند انتخاب و ارزیابی آثار در رقابت علمی کنز، با غربالگری راه­‌حل‌های ارسالی و تحقیقات علمی در شش گروه تخصصی آغاز می‌شود. سپس راه‌حل‌های انتخاب شده وارد مرحله ارزیابی می‌شوند. در این مرحله آثار توسط کمیته‌ ارزیابی، بررسی می‌شود که متشکل از داوران علمی و فناوری و نمایندگانی از پاویون‌های مختلف است. کمیته ارزیابی آثار منتخب را برای رقابت نهایی معرفی خواهد کرد.

در داوری نهایی از نامزدها خواسته می‌شود راه‌حل خود را در قالب فایل پاورپوینت آماده کنند. در این مرحله و به منظور ارتقای کیفی آثار، آنها از توصیه‌ها و مشاوره‌ مربیان رقابت بهره‌مند می‌­شوند. در نهایت شرکت‌کنندگان با یکدیگر و در یک ارائه حضوری یا برخط رقابت می‌کنند. فرایند انتخاب آثار در رقابت علمی کنز در سه مرحله غربالگری، ارزیابی و داوری است.

چارچوب ارزیابی براساس رویکردی نظام‌مند تنظیم شده است. هر دستاوردی به واسطه اثربخشی دانشمندی جوان که ضمن طی فرآیندی منطقی، متکی بر مفروضات علمی و بهره‌مند از ابداعات و نوآوری‌های دانش‌پایه حاصل شده است، نتایجی را ارائه می‌دهد که این نتایج، آثاری را در حل مسائل جامعه از مسیرهای علمی پیشنهاد می‌دهد.

شاخص‌های ارزیابی در 4 چارچوب کلی اثر ارائه شده، فرایند، نتیجه و تیم ارائه شده است.

«تطابق راهکار با چالش‌ پیشنهادی»، «اهمیت موضوع و سطح تمرکز بر نیازهای اولویت‌دار جامعه»، «میزان تکامل راه‌حل در قالب یک محصول یا مدل بالغ و نفوذ آن در جامعه مخاطب» و «کیفیت ارائه، قدرت نمایش و بصری­سازی مفاهیم علمی و فنی، بیان شفاف و پیوستگی ارائه» معیارهای ارزیابی اثر ارائه شده هستند.

در روند داوری و بررسی فرایند طرح نیز «تکیه بر مفروضات علمی، سطح بداعت و نوآوری راه حل»، «عمق پیچیدگی دانشی و اتکا به فناوری‌های روز» و «اتکا به فرایندها و روش‌های پژوهشی علمی و قابل دفاع» در نظر گرفته می‌شود.

همچنین «ارائه راه حل کامل، عینی و با قابلیت پیاده‌سازی» و «دارای تائیدیه از مراجع علمی دارای صلاحیت» از مواردی است که برای داوری در نظر گرفته می‌شود.

در مورد تیم طرح پیشنهادی نیز «تناسب تحصیلات و سابقه علمی دانشمند(ان) جوان با راه‌حل» و «اتکای راه‌حل به یک همکاری گروهی»، از موارد مهم در ارزیابی طرح‌ها هستند.

سومین دوره رقابت علمی کنز توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با هدف گسترش همکاری در حوزه علم و فناوری‌های جدید و زمینه‌سازی شبکه‌سازی دانشمندان جوان جهان اسلام با حضور 14 پاویون بین‌المللی برای حل چالش‌های موجود فناورانه این پاویون‌ها، از آبان 1401 با اعلام فراخوان آغاز به کار کرد.

علاقه‌مندان تا 20 بهمن فرصت داشتند در حوزه‌­های مختلف شامل «صنایع غذایی و کشاورزی»، «سلامت و تجهیزات پزشکی»، «آب، انرژی و محیط زیست»، «برق، الکترونیک و رباتیک»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی» و «معدن و صنایع معدنی» با ارسال ویدئویی 3 تا 5 دقیقه‌ای از راه‌حل خود برای حل یک مشکل شرکت کنند.

آئین پایانی سومین دوره رقابت علمی کنز، همزمان با آخرین روز دوازدهمین نمایشگاه اینوتکس در روز جمعه 22 اردیبهشت 1402 در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود و از منتخبین این دوره تقدیر خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول