اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

واکسن کووپارس با برترین واکسن‌های کرونای جهان رقابت می‌کند

عضو هیأت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، ما در موسسه رازی موفق شدیم، واکسنی تولید کنیم که با بهترین واکسن‌های جهانی برابری و رقابت کند.

واکسن کووپارس با برترین واکسن‌های کرونای جهان رقابت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، فرید قاسملو، عضو هیئت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی، در حاشیه بازدید از موسسه سرم سازی رازی، در جمع اصحاب رسانه، با بیان اهمیت و جایگاه خاص موسسه رازی در عرصه علمی کشور،‌ گفت: اگرچه بسیاری از موارد با پول و صرف هزینه قابل خریداری است، اما با صرف پول و هزینه نمی‌توان برای کشور، تمدن، حیطه ملی و جغرافیایی، سنت بسازیم، چراکه تاریخ قابل خریداری نیست و آنچه به موسسه رازی گره خورده، سنت علمی کشور است.

وی با اشاره به قدمت قریب به یک قرن موسسه رازی در زمینه تحقیق و تولید واکسن، افزود: تولید واکسن تنها با صرف پول و هزینه امکان پذیر نیست و این پروسه نیازمند شناسایی محیط جغرافیایی، دغدغه ها، عوامل انسانی، مغزافزارها و... است و با مجموعه این عوامل خط تولید واکسن ایجاد می‌شود.

عضو هیأت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی، با اشاره به نمایان شدن اهمیت واکسن و واکسیناسیون در زمان شیوع پاندمی کرونا، اظهار کرد: از ابتدای شناسایی و شیوع این بیماری (اسفند ۹۸) و انجام اقدامات لازم، در نهایت بیش از ۵ خط تولید واکسن در کشور فعال شد و این امکان پذیر نبود جز با وجود سنت علمی تولید واکسن در کشور و باعث شد در موسسه رازی واکسنی تولید کنیم که با بهترین واکسن‌های جهانی برابری و رقابت کند.

وی دلیل این موفقیت را وجود سنت علمی تولید واکسن در کشور اعلام کرد و افزود: داشتن ظرفیت‌های علمی، فعالیت دانشمندان، کتابخانه، خط تولید و مساله شناسی به سبب قدمت صد ساله در تولید واکسن در کشور، باعث شد تا با استفاده از مجموع این عوامل، به دغدغه جدیدی که ایجاد شد و کووید ۱۹ نام داشت، پاسخ مناسبی بدهیم.

قاسملو خاطرنشان کرد: نکته مهم در موسسه رازی و چنین مراکز در کشور که به آن ها موسسات تمدنی جدید گفته می‌شود این است که هرقدر در موضوعات مختلف متکثر باشند، بنیان های علمی آن جامعه را در بستر یک سنت علمی پدید می آورند، این امر در حوزه بهداشت و درمان و موضوع واکسیناسیون، دفاع از یک عنصر مهم یعنی سلامت است.

وی با تاکید بر اینکه مهمتر از جان انسان‌ها در هیچ جامعه و تاریخی وجود ندارد، تصریح کرد: بر اساس تعاریف استاندارد که هر نسل را ۳۰ سال عنوان کرده است، ۳ نسل گذشته مردم ایران، مدیون موسسه رازی هستند چراکه همه این افراد برای سلامتی و زنده ماندن از واکسن‌های موسسه رازی استفاده کرده اند و باید ورود موسسه رازی به دومین قرن حیات خود و اهمیت وجودی این نهاد سلامت، به شایستگی برای مردم و مسؤولین تبیین شود.

عضو هیأت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی، افزود: یکی از معیارهای توسعه یافتگی در دنیا میزان ضریب مرگ و میر نوزادان در هر هزار نفر است. این آمار شاخص رشد یا عدم رشد را نشان می دهد و اگر کشوری (مانند همسایگان ایران) وجود داشته باشد که از هر هزار نوزاد ۱۰۰ نوزاد تا پنج سالگی از بین بروند، کشوری غیرپیشرفته و توسعه نیافته محسوب می شود. اما اگر این عدد به ۱۰ نوزاد در سال برسد یکی از شاخص‌های توسعه را به دست آورده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه اینها موضوعات مهمی است که تاریخ تمدن کشور را به موسسه رازی گره می‌زند، گفت: بر این اساس لازم است به هر طریق ممکن موضوع ورود موسسه رازی به دومین قرن حیات خود با یک محور ساده مبنی بر اینکه چقدر از مردم ایران زندگی خود را از بدو تولد تا 5 سالگی مدیون موسسه رازی هستند، برجسته شود و اگر موسسه رازی و خط های تولید آن در کشور وجود نداشت، چه هزینه بسیار گزافی باید صرف واردات واکسن به کشور می شد که قطعا مشکلات فراوانی در این مسیر نیز وجود داشت.

وی اضافه کرد: بنابراین، تولید واکسن در کشور اقدامی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی است و این مهم به ورود موسسه رازی به دومین قرن حیات خود و دِین سه نسل از مردم ایران به این موسسه گره می‌خورد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول