اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

توافق اولیه طرفین درگیر در سودان درباره آتش‌بس 7 روزه

فرمانده ارتش سودان و فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع در این کشور، به صورت اولیه توافق کردند که آتش‌بس در این کشور به مدت یک هفته تمدید شود.

توافق اولیه طرفین درگیر در سودان درباره آتش‌بس 7 روزه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع بر سر تمدید آتش‌بس در این کشور به توافق رسیده‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، وزارت خارجه سودان جنوبی خبر داده است که مذاکرات تلفنی با البرهان و حمیدتی انجام داده است و طرفین درگیر، به صورت اولیه بر سر تمدید آتش‌بس، توافق کرده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه سودان جنوبی آمده است که این آتش‌بس از پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۲۱ همین ماه به مدت یک هفته اجرایی خواهد شد.

سودان جنوبی در این گفت‌وگو، با تأکید بر اهمیت آتش‌بس، گفت که طرفین باید نمایندگانی معرفی کنند تا مذاکرات صلح آغاز شود. قرار است به زودی بر سر محل برگزاری این مذاکرات، توافق صورت گیرد.
 

در همین ارتباط، «فولکر پرتز» رئیس هیأت سازمان ملل متحد امروز گفت که البرهان و فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع درباره اعزام نمایندگان خود به ریاض یا سودان جنوبی جهت مذاکره، توافق کردند.

وی تصریح کرد که مذاکرات مورد انتظار در ابتدا بر برقراری آتش‌بس ثابت و قابل اطمینان تحت نظارت ناظران داخلی و بین‌المللی متمرکز خواهد بود.

پرتز با اشاره به اینکه مقدمات اجرای مذاکرات در حال انجام است، گفت که با چالش‌هایی مواجه هستند و از جمله آن متقاعد کردن دو طرف به پایبندی به آتش‌بس است و احتمال ایجاد مکانیزمی برای نظارت بر آتش‌بس توسط ناظران سودانی یا خارجی نیز وجود دارد.

وی  تأکید کرد که مذاکرات مربوط به برقراری آتش‌بس در سودان ممکن است در عربستان یا سودان جنوبی انجام شود اما اجرای این مذاکرات در ریاض ممکن است از لحاظ لجستیکی راحت‌تر باشد چرا که عربستان روابط تنگاتنگی با دو طرف سودانی دارد.

درگیری‌ نیروهای پشتیبانی سریع سودان به فرماندهی حمیدتی و ارتش این کشور تحت فرماندهی البرهان از پانزدهم ماه آوریل آغاز شده و همچنان ادامه دارد. جنگ داخلی در سودان تاکنون، صدها کشته و هزاران زخمی به دنبال داشته است.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول