اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

احتمال دیدار وزیران خارجه ایران، روسیه ترکیه و سوریه در مسکو

احتمال دارد وزیران خارجه چهار کشور ایران، روسیه، سوریه و ترکیه نشستی در ماه مه میلادی در مسکو برگزار کنند.

احتمال دیدار وزیران خارجه ایران، روسیه ترکیه و سوریه در مسکو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه گفت احتمال دارد وزیران خارجه چهار کشور ایران، روسیه، سوریه و ترکیه نشستی در ماه مه میلادی در مسکو برگزار کنند. 

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر نوشت این نشست بخشی از تلاش‌ها برای بازسازی روابط میان ترکیه و سوریه بعد از سال‌ها خصومت میان دو کشور سهتند. 

ترکیه به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو در جریان ناآرامی‌ها از سوریه از گروه‌های افراطی که در حال مبارزه با «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه بودند حمایت کرد و نیروهای کشورش را عازم شمال سوریه کرد. 

ناآرامی‌ها در سوریه که از سال ۲۰۱۱ با تحریک قدرت‌های غربی آغاز شد به کشته شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی چندین میلیون نفر منجر شد. 

با وجود این، ترکیه در ماه‌های گذشته تلاش‌هایی را برای بازسازی روابط با سوریه آغاز کرده است. در همین راستا، چاووش اوغلو اکتبر ۲۰۲۱ با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه دیدار کرد. این دیدار بعد از آغاز روابط میان نهادهای اطلاعاتی دو کشور انجام می‌شد. 

چاووش اوغلو اوت ۲۰۲۲ خواستار برقراری صلح میان دولت سوریه و مخالفان مسلح این کشور شد. یک نشریه ترکیه‌‌ای چندی پیش نوشته بود دولت سوریه ۵ شرط برای بازسازی روابط با ترکیه تعیین کرده است. 

۱) بازگشت کنترل دولت سوریه بر منطقه ادلب و قطع حمایت آنکارا از معارضان و احترام به حاکمیت ملی سوریه ۲) تفویض مدیریت گذرگاه مرزی ریحانلی و گذرگاه گمرکی کساب به مسئولان سوری ۳) بازگشایی کریدور تجاری میان دمشق و ریحانلی ۴) دادن کنترل کامل بزرگراه M۴ (که در خط بین حلب، لاذقیه، دیرالزور و حسکه واقع شده) به دولت دمشق و ۵) حمایت دیپلماتیک ترکیه از سوریه در ماجرای تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا پنج شرطی هستند که دولت سوریه برای احیای روابط با سوریه تعیین کرده است. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول