اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

انتقاد مخالفان دولت سئول به توافق هسته‌ای آمریکا-کره جنوبی

توافق آمریکا و کره جنوبی در خصوص مسائل تسلیحات هسته‌ای انتقاد سیاستمداران محافظه‌کار در سئول را به همراه داشته است.

انتقاد مخالفان دولت سئول به توافق هسته‌ای آمریکا-کره جنوبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تعهد دولت کره جنوبی به آمریکا برای عدم توسعه سلاح‌های هسته‌ای علی‌رغم تهدیدهای همسایه شمالی با انتقاد برخی جریان‌های محافظه‌کار در کره جنوبی مواجه شده است.

در توافقی که روز گذشته به امضای روسای جمهور دو کشور رسید واشنگتن متعهد شده از سئول در برابر هر گونه تهدید هسته‌ای از جانب همسایه شمالی آن کشور حمایت کند، مشروط بر آنکه سئول اقدام به توسعه سلاح‌های هسته‌ای نکند. 

ٰروزنامه محافظه‌کار «چوسان ایلبو» روز پنجشنبه در سرمقاله‌ای از این توافق بابت بستن «زنجیر‌های هسته‌ای» به پای کره جنوبی انتقاد کرد. 

در این سرمقاله آمده است: «با نگاهی به اعلانیه واشنگتن می‌توان دریافت ایالات متحده بیشتر نگران ساخت سلاح هسته‌ای توسط کره جنوبی است تا خنثی کردن سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی.»

چئونگ سئونگ-چانگ، از محققان برجسته اندیشکده سیجانگ که جزو طرفداران سرسخت ساخت سلاح هسته‌ای است هم گفت: «مایه تأسف است که داوطلبانه از حقمان برای خروج از پیمان منع اشاعه دست کشیدیم آن هم زمانی که تهدید سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی علیه ما دارد آشکارتر می‌شود.»

مسئله ساخت سلاح هسته‌ای توسط کره جنوبی زمانی ایده‌ای بود که به صورت واضح مطرح نمی‌شود. اما این ایده در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش توانمندی‌های هسته‌ای کره شمالی و همچنین احساس متحدان آمریکا از کاهش تعهدات واشنگتن به آنها در محافل محافظه‌کار به صورت علنی مطرح می‌شود. 

مقام‌های آمریکایی روز گذشته مدعی شده‌ توافق آمریکا و کره جنوبی موسوم به اعلانیه واشنگتن این کشور را به مستقر کردن سلاح‌های هسته‌ای در کره جنوبی ملزم نمی‌کند، بلکه آمریکا به صورت موقت تعداد تجهیزات هسته‌ای اعم از زیردریایی‌های هسته‌ای و بمب‌افکن‌ها که به کره ارسال می‌کند را به صورت موقت افزایش خواهد داد.

  «جفری لوئیس»، کارشناس مسائل هسته‌ای در موسسه مطالعات بین‌الملل میدلبری گفته این توافق «کاملاً نمادین» است و هدف آن دادن اطمینان خاطر به کره جنوبی در خصوص حمایت‌های واشنگتن است. او گفته این تعهدات هیچ ارزش نظامی ندارند. 

در روزهای گذشته نتایج نظرسنجی‌هایی منتشرشده که ادعا می‌کنند مردم کره جنوبی از اینکه دولت کشورشان رأساً اقدام به تولید سلاح‌های هسته‌ای کند حمایت می‌کنند. 

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید باور عمومی در کره جنوبی این است که در صورت بروز درگیری کشورشان با کره شمالی که جزو کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای است واشنگتن به دلیل مشغولیت روزافزونش با چین قادر به حمایت از سئول نخواهد بود. 

یک مقام آمریکایی در همین راستا به ان.بی.سی گفت که گام‌های توافق جدید برای دادن اطمینان خاطر به مردم کره جنوبی طراحی شده. او ادعا می‌کند در این توافق همچنین چارچوب‌هایی در نظر گرفته شده که به دولت مستقر در سئول آزادی بیشتری در خصوص پاسخ به هر گونه بحران می‌دهد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول