اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

برگزاری نهمین دور رایزنی‌های سیاسی ترکمنستان و آمریکا

نهمین دور رایزنی‌های سیاسی سالانه ترکمنستان و آمریکا در محل وزارت امور خارجه ایالات متحده برگزار شد.

برگزاری نهمین دور رایزنی‌های سیاسی ترکمنستان و آمریکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نهمین دور رایزنی‌های سیاسی سالانه نهادهای دیپلماتیک ترکمنستان و آمریکا در محل وزارت امور خارجه ایالات متحده برگزار شد.

ریاست هیئت ترکمنستان در این مذاکرات را «رشید مرداف» وزیر امور خارجه این کشور و طرف مقابل را «الیزابت هارست» دستیار وزارت امور خارجه آمریکا بر عهده داشتند.

طی این مذاکرات خاطرنشان شد که رایزنی‌های دوجانبه سالانه ترکمنستان و آمریکا بستری برای بحث در مورد وظایف و دستاوردهای مشترک و همچنین تقویت بیشتر مشارکت بین دو کشور است.

شرکت‌کنندگان این مذاکرات در بخش دیگری حمایت خود از پلتفرم دیپلماتیک منطقه ای C5+1 برای آسیای مرکزی و آمریکا را تایید و به طور ویژه، از امنیت، روابط تجاری و اقتصادی، محیط زیست، فرهنگ، آموزش و پرورش و موضوعات بشردوستانه به عنوان زمینه‌های اولویت‌دار همکاری دوجانبه نام بردند.

ترکمنستان و آمریکا بر تعهد خود به برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به عنوان یکی از جنبه‌های کلیدی روابط دوجانبه تاکید و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه آموزش را امضا کردند که مبنای برای ادامه تلاش‌های مشترک در این زمینه خواهد بود.

وزیر امور خارجه ترکمنستان و دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در مورد برگزاری دور بعدی رایزنی‌های دوجانبه سالانه نهادهای دیپلماتیک دو کشور در سال 2024 در عشق آباد موافقت کردند.

مرداف در چارچوب سفر کاری خود به آمریکا همچنین با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و طیف وسیعی از موضوعات دستور کار دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، وضعیت کنونی افغانستان و ارتقای گفت‌وگوهای بین الافغانی را بررسی کردند.

طی این دیدار از گسترش بیشتر همکاری‌های چندجانبه بین کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا به عنوان عامل مهمی در توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی، حفظ صلح، ثبات و امنیت در منطقه یاد شد و برای تقویت تعامل در چارچوب قالب C5 + 1 ابراز علاقه شد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول