اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

فطر پاداش بندگی/ آنچه از عید فطر باید بدانیم

لحظه‌ای که عید فطر اعلام می‌شود دل‌چسب و به یادماندنی است؛ نه به خاطر اینکه از ماه رمضان و روزه گرفتن خسته شده باشیم، بلکه دلیل آن کمک خدا به ما است که توانستیم یک ماه روزه بگیریم و بندگی کنیم.

فطر پاداش بندگی/ آنچه از عید فطر باید بدانیم

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا فطر و فطور به معناى آغاز خوردن و آشامیدن است. مهم‌ترین و شیرین‌ترین دغدغه هر سال در آخرین روزهای ماه رمضان این است که چه زمانی هلال ماه را رؤیت می‌کنند و لحظه‌ای که عید اعلام می‌شود دل‌چسب و به یادماندنی است؛ نه به خاطر اینکه از ماه رمضان و روزه گرفتن خسته شده باشیم، بلکه دلیل آن کمک خدا به ما است که توانستیم یک ماه روزه بگیریم و بندگی کنیم.

امام علی (ع) در روایتی فرمودند: روز عید فطر شبیه‌ترین روزها به روز قیامت است.

فطریه

شب آخر ماه رمضان فطریه کنار می‌گذاریم. کسى که موقع غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل است و بیهوش، فقیر و برده نیست، باید براى خودش و کسانى که سرپرستی آن‌ها را بر عهده دارد نفرى تقریباً سه کیلو از غذای غالب خود مانند گندم، جو، خرما، کشمش، برنج یا ذرت یا معادل آن پول به مستحق بدهد.

فطر و خاطره

خاطرات عید فطر همواره از ماندگارترین خاطرات هر مسلمان روزه‌دار است. برخی به جمع آوری زکات فطره می‌پردازند و با آن برای فقرا مایحتاج تهیه می‌کنند. برخی شیرینی تهیه و بین مردم پخش می‌کنند.

صبح عید عده‌ای همراه با خانواده با فرش و سجاده در دست به سمت محل برگزاری نماز می‌روند و در برخی اماکن مقدس به علت کثرت جمعیت گاهی دو تا سه بار مراسم نماز جماعت برگزار می‌شود تا خواب مانده‌ها و جامانده‌ها نیز به این مراسم نماز باشکوه برسند.  

بخش دیگری از روز عید فطر مردم در برخی محله‌ها به دیدن بستگانِ افراد تازه درگذشته می‌روند.

عید فطر از نگاه کارشناس دینی

در ادامه از نگاه حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی کارشناس امور دینی، عید فطر را بررسی می‌کنیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

عید فطر به عنوان عید اکبر مسلمین محسوب می‌شود که به واسطه یک ماه بندگی در ماه مبارک رمضان، مهر قبولی طاعات و عبادات از سوی خدای متعال بر اعمال ما زده می‌شود. در دین مبین اسلام چهار عید بزرگ و مهم قرار دارد که عید فطر یکی از این اعیاد اکبر محسوب می‌شود .

عید فطر جشن برابری فقیر و غنی است که در ماه مبارک رمضان به اطاعت و بندگی پرداختند و به واسطه آن خداوند متعال این عید را برای مؤمنان حقیقی خود قرار داده است تا پاداش آن را که قبولی اعمال‌شان در این ماه الهی باشد  را دریافت کنند.

پرداخت زکات فطره یکی از اعمال واجب در عید فطر محسوب می‌شود که به نیت سلامتی جسم، به دو شیوه نقدی و غیرنقدی به نیازمندان پرداخت می‌شود.

وحدت مسلمین در عید فطر

حضور در نماز عید فطر از اعمال وارده شده در عید فطر محسوب می‌شود که مؤمنین در کنار یکدیگر در آن شرکت می‌کنند. این نماز در نوع خود وحدت مسلمین را به نمایش می‌گذارد.

عید همواره روزی است که در احکام دین اسلام به انجام صله‌رحم در آن روز سفارش شده است. امام سجاد (ع) زمانی ‌که به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان می‌رسیدند، حزن و اندوه خاصی ایشان را در بر می‌گرفت و این حس ویژه را مؤمنان و اولیاء الهی درک می‌کنند.

فضای حاکم در جامعه اسلامی در ماه رمضان وصف نشدنی است و این به‌ واسطه رحمت و برکتی است که خداوند متعال در این ماه قرار داده است. به‌ طوری‌ که درهای جهنم در رمضان بسته و شیاطین در غل و زنجیر هستند. نفس کشیدن تسبیح است و تلاوت یک آیه از قرآن از پاداش فراوانی برخوردار است، که همگی از ویژگی‌های مهم ماه مبارک رمضان محسوب می‌شوند.

کلامی از امام راحل (ره)

امام خمینی (ره) که رضوان حق بر روح جاودانه‌اش باد، درباره عید فطر فرمودند: «عید ماه مبارک رمضان، عید وصال است. ما در این ماه مبارک هر چه قصور کرده باشیم، در این روز مبارک از او عیدی می‌خواهیم. روز عید فطر برای روزه داران روز لقاءاللّه است.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول