اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

سوت‌زنی| عدم ارائه محصول به بهانه نوسانات ارزی/ اختلاف میلیونی از ثبت تا عرضه سفارش

شرکت لوازم خانگی اسنوا برخی محصولات خود را علیرغم صدور فاکتور فروش و ارائه وام کالا به‌دلایلی مانند عدم موجودی و نوسانات ارزی ارائه نکرده است، همچنین آن‌ها را بالاتر از پیش فاکتور و به قیمت روز عرضه می‌کند که قدرت خرید برخی متقاضیان را تحت تاثیر قرار داده است.

سوت‌زنی| عدم ارائه محصول به بهانه نوسانات ارزی/ اختلاف میلیونی از ثبت تا عرضه سفارش

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق ماده ۸ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، هرگونه تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات که موجب کاهش عرضه یا پایین آوردن کیفیت یا افزایش قیمت شود، جرم محسوب می شود.

علیرغم قانون فوق براساس گزارشات مردمی در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس، برخی شرکت‌های لوازم خانگی مانند اسنوا پیش فاکتور محصولات خود به‌همراه قیمت آن‌ها را برای دریافت تسهیلات کالا صادر می‌کنند، اما نمایندگی‌های این شرکت اواخر سال گذشته پس از صدور وام بانکی از ارائه محصول خود به‌دلیل عدم موجودی و افزایش نرخ ممانعت کرده‌اند، به‌نحوی که زمان تحویل سفارش را مشخص نکرده و کالای مدنظر به قیمت روز تحویل عرضه می‌شود.

30 درصد گران‌تر، از ثبت تا تحویل سفارش طی ۴ روز

در همین راستا برای کسب اطلاعات بیشتر با یکی از گزارشگران ارتباط گرفتیم که وی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اظهار کرد: بنده ۲۷ بهمن سال گذشته به یکی از نمایندگی‌های اسنوا مراجعه کرده و دو کالا را به صورت اعتباری ثبت سفارش کردم و فاکتور آن‌ها را برای ارائه به بانک برای دریافت وام از نمایندگی فروش اسنوا گرفتم.

وی به عدم ارائه کالاهای مدنظر پس از دریافت وام اشاره کرد و افزود: پس از دریافت وام ۱۸ ماهه به میزان فاکتور خرید یعنی حدود ۴ روز بعد، برای گرفتن گاز و یخچال به نمایندگی اسنوا مراجعه کردم، اما متصدی مربوطه از ارائه کالاها به دلیل عدم موجودی ممانعت کرد و حتی قیمت اقلام را هم ۳۰ درصد بالاتر از مبلغ داخل فاکتور اعلام کرد، مثلا برای یخچال ۵۶ میلیون تومانی فاکتور شده باید حدود ۷۴ میلیون تومان به صورت نقدی هزینه می‌کردم.

این گزارشگر توضیحاتی درباره‌ی پیگیری‌های خود از دستگاه‌های نظارتی داد و خاطرنشان کرد: نمایندگی مذکور شرکت اسنوا پس از اصرار فراوان ما علت عدم موجودی را نوسانات ارزی پایان سال دانست و ارائه کالاهای مدنظر را به بعد از عید نوروز با قیمت روز تحویل موکول کرد، که اخیرا طی نامه‌نگاری با برخی دستگاه‌های نظارتی توانستم گاز و یخچال مورد اشاره را با همان قیمت فاکتور دریافت کنم.

همچنین گزارشگر دیگری همین روند را توضیح داد و اظهار کرد: قبل از عید پس از دریافت فاکتور حدود ۱۰ روز طول کشید تا وام کالا به حساب ما واریز شود، سپس به چند نمایندگی اسنوا برای دریافت اقلام مراجعه کردم که با عدم موجودی کالا مواجه شدم، به‌نحوی که عرضه‌ی بسیار محدودی از کالاها فقط به صورت نقدی و چندین میلیون بالاتر از قیمت داخل فاکتور انجام می‌شد.

اجبار به خرید کالا با کیفیت پایین‌تر به‌خاطر خلف وعده اسنوا

وی خود را مجبور به دریافت یخچال با کیفیت پایین‌تر دانست و گفت: با توجه به افزایش قیمت یخچالی که سفارش داده بودم، مجبور شدم پس از ایام عید یخچالی با مدل پایین‌تر را با وام مذکور از اسنوا خریداری کنم.

با توجه به آنچه مطرح شد، برخی شرکت‌های لوازم خانگی مانند اسنوا علیرغم ارائه فاکتور سفارش با قیمت مشخص و دریافت وام بانکی از سوی خریدار با همان مبلغ، تحویل محصولات را به تاخیر انداخته و قیمت آن‌ها را به قیمت روز محاسبه می‌کند، گرچه تاخیر در تحویل در فاکتور مطرح شده بود اما به افزایش قیمت کالاها پس از ثبت مبلغ آن‌ها از پیش اشاره نشده بود.

بنابراین لازم است شرکت‌های لوازم خانگی بنابر میزان وامی که متقاضی از بانک مربوطه دریافت می‌کند، کالا و خدمات خود را ارائه کنند تا قدرت خرید اقشار عادی جامعه تحت تاثیر قرار نگیرد، همچنین از وزارت صمت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مدیریت صنف لوازم خانگی می‌خواهیم بر روند ارائه کالا و خدمات شرکت‌های لوازم خانگی نظارت کرده و در صورت احراز تخلف با عوامل آن برخورد قاطع و قانونی داشته باشند.

گروه سوت‌زنی خبرگزاری فارس آماده دریافت گزارشات مردمی فساد در سامانه سوت‌زنی و یا از طریق شناسه تلگرامی @Sootzani_Farsnews است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول