اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ناکارآمدی ترفندهای کاخ سفید و رو دست خوردن بایدن از داسیلوا در چین!

مواضع صریح داسیلوا علیه سیاست‌های مداخله‌گرایانه آمریکا در جنگ اوکراین و تأکید او بر حذف دلار از مبادلات جهانی را باید شاهدی آشکار بر شکست محاسبات اخیر واشینگتن در آمریکای لاتین محسوب کرد.

ناکارآمدی ترفندهای کاخ سفید و رو دست خوردن بایدن از داسیلوا در چین!

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- نورنیوز نوشت: پس از شکست «بولسونارو» در انتخابات ریاست جمهوری برزیل در سال 2022 میلادی و حضور «لولا داسیلوا» در رأس معادلات سیاسی و اجرایی برزیل، دموکرات‌های کاخ سفید سرمایه‌‌ذاری زیادی جهت تلطیف رفتار ضد آمریکایی دولت سوسیالیست داسیلوا صورت دادند.

حتی اعضای دولت بایدن تلاش کردند مخالفت خود با بولسونارو رئیس جمهور قبلی این کشور (به دلیل وابستگی شدید او به ترامپ) را به عنوان حمایت خود از دولت داسیلوا جا بزنند!

فراتر از آن، مقامات آمریکایی با ارسال پیام‌هایی کاذب به دولت‌های سوسیالیستی در آمریکای مرکزی و جنوبی، مدعی شدند که دوران بازتعریف روابط واشینگتن و آنها فرا رسیده و کاخ سفید خصومتی با آنها ندارد!

در واقع؛ از آنجا که مقامات آمریکایی نسبت به شکل‌گیری مجدد زنجیره سوسیالیستی و چپ‌گرایانه در آمریکای لاتین شدیدا نگران هستند، این بار تلاش می‌کنند با ارسال نشانه‌های دیپلماتیک مانع بروز سیاست‌های ضد آمریکایی در برزیل، کوبا، ونزوئلا، آرژانتین، کلمبیا و... شوند.

اتخاذ مواضع قاطعانه اخیر دولت برزیل در قبال جنگ اوکراین و مداخله‌گرایی آمریکا و ناتو اما نشان داد که محاسبات واشینگتن در خصوص تغییر رفتار جریانات ضد آمریکایی در آمریکای لاتین مانند دیگر محاسبات تیم سیاست خارجی دولت بایدن اشتباه بوده است.

اخیرا لولا داسیلوا رئیس‌جمهور چپ‌گرای برزیل در پایان سفر خود به چین و پیش از حرکت به مقصد امارات عربی متحده گفت: «ایالات متحده آمریکا باید تشویق به جنگ را متوقف کند و صحبت از صلح را آغاز کند. اتحادیه اروپا هم باید صحبت از صلح را آغاز کند. تنها در این صورت است که جامعه جهانی می‌تواند «ولادیمیر پوتین» و همتای اوکراینی‌اش را متقاعد کند که برقراری صلح به نفع کل جهان است.

به عبارت بهتر؛ داسیلوا صراحتا آمریکا و ناتو را مولد بحران در اوکراین دانست و پایان جنگ را به تجدیدنظر غرب در سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌اش در کی‌یف منوط کرد.

برزیل و چین تلاش می‌کنند تا نقش میانجی را در جنگ اوکراین ایفا کنند. داسیلوا پیش از سفرش به چین گفته بود که شماری از کشورها باید گروهی را تشکیل دهند که هدف آن برقراری صلح در اوکراین باشد.

او در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت این پیشنهاد گفت: «نیاز به صبر وجود دارد. مهمتر از آن این است که کشورهایی را که سلاح تحویل می‌دهند و جنگ را تشویق می‌کنند قانع کنیم که این کار را متوقف کنند.»

ماجرا البته به همین نقطه ختم نشد و رئیس‌جمهور برزیل در این سفر از جایگاه دلار آمریکا در معاملات جهانی و نقش صندوق بین‌المللی پول انتقاد کرد و خواستار شکل‌گیری شبکه‌های اعتباری و مالی مستقل در نظام بین‌الملل شد، موضوعی که تحقق آن به معنای سقوط هژمونی ادعایی آمریکاست.

مقامات آمریکایی در جریان سفر داسیلوا به پکن به خوبی دریافتند که تغییر ثوابت و راهبردهای تثبیت شده جریانات ضد آمریکایی در آمریکای لاتین با تغییر رفتار ظاهری کاخ سفید امکان‌پذیر نیست!

بر همین اساس؛ مواضع صریح داسیلوا علیه سیاست‌های مداخله‌گرایانه آمریکا در جنگ اوکراین و تاکید او بر حذف دلار از مبادلات جهانی را باید شاهدی آشکار بر شکست محاسبات اخیر واشینگتن در آمریکای لاتین محسوب کرد.

پایان پیام/ت

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول