اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

ادامه درگیری در سودان| حمله توپخانه‌ای به مقر اقامت البرهان؛ آتش‌بس 3 ساعته هم دوام نیاورد

درگیریها بین نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان وارد دومین روز شده است. از روز گذشته، درگیریها به قوت خود باقی است و حتی اعلام آتش‌بس هم نتوانست این درگیریها را متوقف کند.

ادامه درگیری در سودان| حمله توپخانه‌ای به مقر اقامت البرهان؛ آتش‌بس 3 ساعته هم دوام نیاورد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیریها در سودان که وارد دومین روز متوالی خود شده است، همچنان ادامه دارد؛ هر چند طرفین درگیر، ساعاتی پیش خبر دادند که با پیشنهاد ایجاد گذرگاههای انسانی به مدت سه ساعت، موافقت کرده‌اند. این توقف آتش، از ساعت چهار بعد از ظهر به وقت محلی اجرایی شده بود.

ارتش سودان لحظاتی پیش خبر داد که موفق شده است کنترل فرودگاه «مروی» را به دست گیرد، ولی به خاطر حفظ جان اسرای مصری و سودانی که در گروگان نیروهای پشتیبانی سریع قرار دارند، بسیار با احتیاط رفتار می‌کند.

مشاور فرمانده کل ارتش سودان به شبکه خبری الجزیره گفت: برخی از فرماندهان شبه‌نظامیان پشتیبانی سریع، تسلیم شدند و برخی دیگر هم پا به فرار گذاشتند. این در حالی است که منابع محلی، درگیریها در اطراف مقر ریاست پشتیبانی سریع در شهر الابیض واقع در غرب سودان را شدید گزارش کردند.

 

 

الجزیره گزارش داد که درگیریهای بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در خارطوم، بسیار شدید است. در پی این درگیریها، پخش تلویزیون سودان هم قطع شده است.

شبکه خبری العربی اما خبر داد که ساختمان ستاد نیروی زمینی ارتش سودان به صورت کامل به آتش کشیده است. کما اینکه پس از اعلام این آتش‌بس، طرفین درگیر، به تیراندازی ادامه می‌دهند.

سازمان صلیب سرخ هم در واکنش به این درگیرها، از همه طرفها خواست که تعهدات خود پایبند باشند و فعالتی نهادهای انسان‌دوستانه را تسهیل کنند. 

العربی همچنین گزارش داد که مقر اقامت عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت سودان هم هدف حملات توپخانه‌ای قرار گرفته است. از طرف دیگر، درگیریهای شدیدی در مقر فرماندهی ارتش سودان در خارطوم در جریان است که همچنان ادامه دارد.

 

 

خبرگزاری اسپوتنیک هم از تداوم درگیریها در اطراف کاخ ریاست جمهوری در خارطوم خبر داد. با وجود اینکه ارتش سودان مدعی تسلط بر فرودگاه مروی شده است، خبرنگار اسپوتنیک خبر داد که خودروهای پشتیبانی سریع، اسرای مصری در بند خود را از این فرودگاه منتقل کردند.

کمیته مرکزی پزشکان در سودان صبح امروز از افزایش شمار قربانیان درگیری‌ها خبر داد.  این کمیته شمار قربانیان را ۵۶ کشته و ۵۹۵ زخمی اعلام کرد.  

پیشتر، سازمان ملل متحد طی گزارشی اعلام کرده بود که در جریان درگیری نیروهای پشتیبانی سریع تحت فرماندهی سرلشکر «محمد حمدان دقلو» مشهور به حمیدتی و ارتش تحت فرماندهی البرهان، دست‌کم ۳۰ نفر از جمله سه کارمند سودانی برنامه جهانی غذا کشته و ۴۰۰ نفر دیگر  زخمی شدند.

اختلاف میان البرهان و حمیدتی از زمانی علنی و تشدید شد که گروه‌های سیاسی سودان با نظامیان تحت فرماندهی البرهان یک توافقنامه سیاسی (توافقنامه چارچوب) امضا کردند تا نظامیان صحنه سیاست را ترک و قدرت را به یک دولت مدنی واگذار کنند و تمام گروه‌های مسلح از جمله نیروهای پشتیبانی سریع در ارتش ادغام شوند و تحت نظارت دولت مدنی فعالیت کنند و ساختار نظامی و امنیتی سودان اصلاح شود.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول