اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تهیه برنامه عملی مهار تورم و رشد تولید در وزارت صمت/ آغاز به کار سامانه جذب صمت

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت اظهار داشت: امروز دو برنامه مهار تورم و رشد تولید وزارت صمت منتشر می‌شود، البته برنامه ما در این زمینه آغاز شده است.

تهیه برنامه عملی مهار تورم و رشد تولید در وزارت صمت/ آغاز به کار سامانه  جذب صمت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید رضا فاطمی امین امروز در مراسم آغاز به کار جمع سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت، با عنوان اختصاری (جذب صمت) گفت: عملکرد قابل توجهی سال گذشته در بخش صنعت معدن و تجارت در حوزه‌های مختلف داشتیم که این موضوع در نتیجه تلاش ذینفعان حاصل شده است.

وزیر صمت اظهار داشت: امروز دو برنامه مهار تورم و رشد تولید وزارت صمت منتشر می‌شود که البته برنامه ما در این بخش‌ها آغاز شده است، اما با این وجود این برنامه برای تمام تشکل‌ها ارسال می‌شود تا اگر نظری داشته باشند، ما آن را بررسی و در صورت لزوم به کار گیریم.علاوه بر این دو برنامه، شیوه‌نامه معادن نیز منتشر می‌شود.

وی با اشاره به آغاز به کار سامانه جمع سپاری ذینفعان بخش صنعت معدن و تجارت اظهار داشت، ما در ایران استعدادهای بسیار خوبی داریم، اما نتایج خوبی نداریم که این موضوع ناشی از گلوگاه حکمرانی است شیوه و کیفیت حکمرانی باید اصلاح شود.

فاطمی امین اظهار داشت: بهره‌وری در ایران عدد ناچیزی است که مشکل ما در این بخش حکمرانی است، لذا اگر فناوری حکمرانی کشور ارتقا یابد، ما می‌توانیم شاهد جهش مبتنی بر استعداد ملت ایران باشیم.

وی با اشاره  آغاز به کار سامانه جمع سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: همان طور که اشاره شد، در کشور ظرفیت‌ها و توانایی بسیار زیادی نسبت به کشورهای مشابه خود داریم، اما سوال اینجاست که چرا به خروجی لازم به حد انتظار نمی رسیم، اگرچه سال گذشته رشد بخش صنعت 8 درصد بود که بیش از 2 برابر کل اقتصاد در 9 ماهه اول سال بود. همچنین در بخش معدن سال قبل 2.9 درصد رشد مثبت داشتیم. اما اگر بخواهیم استعداد مردم ایران از جمله جوانان و شرکت‌های دانش بنیان را بهره ببریم باید شیوه حکمرانی را تغییر دهیم و حکمرانی نوین داشته باشیم و آن را تجربه کنیم به نظر می‌رسد استعدادها و زیرساخت‌ها می‌تواند باعث جهش در کشور شود که در این راستا مشارکت مردم در حکمرانی است. 

فاطمی امین اظهار داشت: البته برای این موضوع دولت و حاکمیت نباید وارد رقابت با مردم شود و نخبگان و دانشجویان و ... در طراحی ها و برنامه ریزی و نظارت بر حاکمیت بر اقتصاد مشارکت کنند و امروز از برنامه جمع سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد و همانطور که اشاره شد دو برنامه رشد تولید و مهار تورم نیز امروز رونمایی شد تا همه تشکل و مردم این برنامه را مشاهده و نقد کنند و علاوه بر آن دستورالعمل معادن را منتش کردیم و لذا مطلعان می توانند این برنامه را نقد و ما نیز آنرا اصلاح کنیم. 

وی اظهار داشت: این سامانه سه کارکرد اصلی دارد که می توانیم از ظرفیت همفکری شهروندان استفاده کند و نکته دوم نیز می توانیم از همراهی مردم در برنامه ها و دستورالعمل بهره بگیریم و کارکرد سوم نیز که برای ما یک کارکرد شناسایی دارد و می توانیم نخبگان را از طریق این برنامه شناسایی کنیم. 

براساس این گزارش، جمع‌سپاری مفهوم جدیدی است که معنای آن از مشارکت عمومی گرفته شده و سازوکار حضور طیف وسیعی از نخبگان را به عرصه  سیاست‌گذاری و قاعده‌گذاری فراهم می‌نماید و از مشارکت آنها استفاده می‌کند تا بتواند بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه را حاصل  نماید. با توجه به پیچیدگی مسائل و ابعاد مختلف موضوعات، جمع‌سپاری در حکمرانی امروز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

در واقع جمع‌سپاری، به همراه سایر روش‌های مشارکت‌جویانه، فرصت‌های تازه‌ای را برای فعالیت همه اقشار ایجاد می‌کند تا گستره  ذینفعان در موضوعات مختلف سیاست‌گذاری بتوانند در تصمیمات کالن کشور دخیل باشند. 

سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت با عنوان اختصاری «جذب صمت» در راستای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر طرح مسائل اساسی با افکار عمومی و مردم و تاکیدات ریاست محترم جمهوری در خصوص استفاده  از ظرفیت و نظرات دانشمندان، دانش‌پژوهان و صاحبان اندیشه در همه بخش‌های دولت؛ با هدف ارتقای کیفیت قاعده‌گذاری در نظام مسائل حوزه صنعت، معدن و تجارت برای نخستین بار در وزارت صمت طراحی شده تا فرصت‌های نوینی را در راستای حکمرانی مردمی و شنیده شدن صدای تمامی ذینفعان این بخش همچون فعالان اقتصادی، نخبگان و دانشگاهیان، همکاران دستگاه‌های اجرایی و عموم مردم در فرآیندهای سیاست‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد نماید.

سامانه جذب صمت یا  «جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت» درواقع ابزار و سازوکار وزارت صمت برای بهره‌گیری از  جمع‌سپاری در مأموریت‌های خویش است. این وزارتخانه با استفاده از ظرفیت‌های داخلی خود، سامانه جذب را مبتنی بر تجربیات موفق بین‌المللی و داخلی، طراحی و قابل بهره‌برداری کرده است. این سامانه فرایندهای لازم برای مشارکت را در خود جای داده و با  ارائه دسترسی به ذینفعان همچون تشکل‌ها، اندیشکده‌ها و صاحب‌نظران، برخی موضوعات روز مأموریتی بخش صمت را در قالب  «موضوعات جمع سپاری» با آنها در میان می‌گذارد، اسناد و اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار می‌دهد و با طرح سؤالاتی، زمینه را  برای اخذ نظرات آنان فراهم می‌کند.

جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (جذب صمت)، سامانه‌ای است که مشارکت صاحب‌نظران، متخصصان و فعالان  حوزه‌های متنوع این بخش را در مسائل سیاستی و قاعده‌گذاری به مشارکت می‌طلبد. این سامانه یکی از راهبردهای مهم وزارت صمت در تحقق اهداف دولت مردمی به شمار می‌رود که در این سامانه با جمع‌سپاری‌های تخصصی از نظرات مردمی بهره خواهیم گرفت.

لذا از این پس سامانه (جذب صمت) به‌عنوان مهم‌ترین درگاه ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با نخبگان و خبرگان سراسر کشور  و در رابطه با موضوعات مختلف با رویکرد جمع‌سپاری مورداستفاده قرار خواهد گرفت تا تکمیل‌کننده فرآیندهای سنتی پیشین  بوده و زمینه‌ساز مشارکت گسترده ذینفعان و آحاد جامعه در مسیر ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری‌ها در این وزارتخانه باشد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول