اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آنکارا: قرارداد خرید اف-16 از آمریکا تسریع یافته است

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه خبر داد که پس از پیوستن فنلاند به ناتو، قرارداد فروش جنگنده‌های اف-16 به این کشور تسریع یافته است.

آنکارا: قرارداد خرید اف-16 از آمریکا تسریع یافته است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه از تسریع در پرونده فروش جنگنده‌های اف-16 میان آمریکا و آنکارا خبر داد.

وی در سخنانی گفت: «پس از آنکه فنلاند به عضویت ناتو در آمد، قرارداد فروش جنگنده‌های اف-16 میان آنکارا و واشنگتن تسریع یافته است. 

سوئد و فنلاند بعد از شروع عملیات ویژه ارتش روسیه در فوریه گذشته در اوکراین، به بهانه تهدیدات امنیتی برای عضویت در ائتلاف ناتو درخواست دادند. ترکیه به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف که موافقتش برای نهایی کردن عضویت این دو کشور ضروری است، سد راه عضویت آنها شده بود. ترکیه دلیل مخالفتش را عدم مقابله سوئد با فعالیت‌ گروه‌های کرد مخالف آنکارا در خاکش دانسته و اخیرا نیز شدیدا به اقدام چند فعال کرد در آویزان کردن یک عروسک اردوغان و اهانت یک سیاستمدار به قرآن کریم در سوئد اعتراض کرد.

در آوریل ۲۰۲۱، ایالات متحده، ترکیه را به دلیل خرید سامانه‌های دفاع هوایی «اس-۴۰۰» از روسیه، از برنامه اف-۳۵ اخراج کرد و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اواخر آن‌ سال اعلام کرد که واشنگتن به ایالات متحده پیشنهاد خرید جنگنده‌های اف-۱۶ به جای جنگنده‌های اف-۳۵ را داده است که یک نسل قبل از جنگنده‌های اف-۳۵ هست.

کنگره آمریکا در حال بحث است تا در لایحه بودجه دفاعی سالانه آمریکا برای سال 2023 محدودیت‌های فروش جنگنده‌های آمریکایی را بگنجاند و وزارت خارجه آمریکا نیز تلاش می‌کنند اعضای کنگره را متقاعد کند که این قراردادها در راستای منافع واشنگتن است.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول