اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

فارس من| وقتی تحمل درد بهتر از درمان است/ حقوق کارگر کفاف ترمیم دندان را نمی‌دهد

مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی خواهان رسیدگی به گرانی هزینه‌های بالای درمان دندانپزشکی شدند.

فارس من| وقتی تحمل درد بهتر از درمان است/ حقوق کارگر کفاف ترمیم دندان را نمی‌دهد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا هزینه بالای دندانپزشکی یکی از دغدغه‌های امروز مردم است و با توجه به شرایط اقتصادی و حقوق پایین کارگران و کارمندان، گاهی حقوق ماهانه یک کارگر نصف هزینه‌های درمانی دندانش می‌شود. به همین دلیل خیلی از افراد نمی‌توانند به دندانپزشکی مراجعه کنند، پس مجبور می‌شوند درد دندان و عوارض آن را تحمل کنند.

در این راستا مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی در سامانه فارس من خواهان رسیدگی به موضوع گرانی هزینه های درمان دندان هستند که این پویش را می توانید از اینجا مشاهده کنید.

به اذعان مسؤلان وزارت بهداشت حدود ۴۰ درصد مردم از خدمات دندانپزشکی محروم هستند و حدود ۷۰ درصد توان پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را ندارند. به همین علت کشور به سوی معضل «پدیده‌ بی‌دندانی» در سنین بالای ۳۵ سال پیش می‌رود که این مسئله معضلات دیگری به همراه دارد. همچنین در کودکان زیر ۵ سال هم مشکل خرابی دندان‌های شیری رواج یافته است.

ثبت‌کننده این سوژه در گفت‌وگو با خبرنگار توانا با اشاره هزینه‌های بالای دندانپزشکی و درآمد پایین قشر کارگر گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و هزینه‌های بالای زندگی و درآمد پایین قشر کارگر گاهی مجبور می‌شویم به جای درمان دندان درد آن را تحمل کنیم.

وی ادامه داد: بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های دندان حمایت ناچیزی دارند و از طرفی مراکز طرف قرارداد با بیمه‌ها بسیار کم هستند و یا خدمات کمی در حد کشیدن یا پر کردن دندان را انجام می‌دهند، از این رو نهایتاً باید همه هزینه‌ها یا بخش زیادی از هزینه‌های درمان دندان را خودمان پرداخت کنیم.

به گزارش توانا علت گرانی و تفاوت هزینه‌های دندانپزشکی، در مطب پزشکان مختلف مرتبط با تخصص، مهارت، نوع دندان و... است. همچنین هزینه‌های بالای مواد، تجهیزات، مواد مصرفی، وارداتی بودن مواد و نوسانات ارزی روی این گرانی اثر مضاعف دارد. اما با توجه به این نکته که هزینه مواد حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه درمان است و مابقی هزینه‌های جانبی و دستمزد دندانپزشکان است، پس گرانی فقط مربوط به مواد و نوسانات ارزی نیست.

از طرفی کلینیک‌های خصوصی طرف قرداد بیمه نیستند و تمام هزینه‌ها در این بخش برعهده خود بیمار است، در مراکز دولتی هم خدمات کمی در حد کشیدن دندان و ترمیم انجام می‌شود و مراکز دولتی کمی هستند که کارهای تخصصی‌تر را انجام می‌دهند که دسترسی به آن‌ها برای همه امکان‌پذیر نیست، حتی در همین مراکز هم برخی از خدمات مثل ایمپلنت، ارتودنسی و ... تحت پوشش بیمه انجام نمی‌شود.

موضوع گرانی عامل مهمی است که باعث کاهش مراجعه مردم به دندانپزشکی می‌شود،. به همین علت آمار سلامت دهان و دندان رو به کاهش است و به دنبال آن سن بی‌دندانی کاهش می‌یابد. این امر منجر می‌شود کشور در آینده با معضل دیگری در زمینه بیماری‌های گوارشی، تغذیه و ... مواجهه شود و نیازمند بررسی‌های مؤثر و کارآمد در روند دندانپزشکی و امور مرتبط به آن مانند بیمه، دستمزد، واردات مواد اولیه، تجهیزات و ... است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول