اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

استاندار گلستان: ۲۳۵ میلیون دلار کالا به ۳۳ کشور از مرز اینچه‌برون صادر شد/ فرصت مغتنم رونق راه‌آهن گرگان ـ شاهرود در پی ناامنی غرب خزر

استاندار گلستان گفت: احداث راه آهن گرگان-اینچه برون-گنبدکاووس-آزادشهر-شاهرود معقول ترین و به صرفه ترین مسیر برای تبادل کالا و صادرات است. با توجه به ناامنی منطقه غرب دریای خزر و قره باغ، تبادل کالا از کریدور شرق بیشتر احساس شده و براساس مدل تکی و تلفیقی جدید این مسیر هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ کاهش مسافت بهترین مسیر در آسیای میانه و جنوب شرق روسیه و دسترسی به آبهای آزاد است.

استاندار گلستان: ۲۳۵ میلیون دلار کالا به ۳۳ کشور از مرز اینچه‌برون صادر شد/ فرصت مغتنم رونق راه‌آهن گرگان ـ شاهرود در پی ناامنی غرب خزر

گلستان- فاطمه عبدی: استان گلستان که در شمال کشور واقع شده، دارای ظرفیت و پنانسیل های پنهان و آشکار بسیاری در حوزه های مختلف است. این استان در کنار ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری متنوع، اقلیم های متفاوت را داراست و از ظرفیت مهم تنوع اقوام برخوردار است.

این استان که از سال 1376 که به عنوان استانی مستقل معرفی شد، با وجود گذشت بیش از ۲۵ سال از استقلال آن، متاسفانه همچنان در تعدادی از حوزه های زیرساختی و تکمیل پروژه های نیمه تمام که عمر برخی از آنها بیش از ۱۵ سال است، به سرانجام نرسیده و تکمیل نشده است.

به واسطه مستقل شدن در دهه هفتاد،‌ علی‌رغم همه ظرفیت ها و پیشرفت های استان گلستان، این استان در سالهای متمادی با چالش های عظیم در حوزه های مختلف روبه رو بوده و این چالش ها باعث شده تا یک عقب ماندگی طبیعی نسبت به دیگر استانها داشته باشد. اما مدتی است که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه ویژه رئیس جمهور به این استان،  پیشرفت چشمگیری را در همه حوزه ها شاهد هستیم که امید را در دل مردم زنده نگه میدارد.

خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص چالش های استان و اقداماتی که دولت سیزدهم در جهت رفع این چالش ها برای توسعه و پیشرفت استان انجام داده است با «علی محمد زنگانه» استاندار گلستان گفت‌وگو و سوالات خود را مطرح کرده است.

خبرنگار فارس: نبود چشم‌انداز و برنامه جامع برای استان، همیشه یکی از موانع و چالش های مهم در راه پیشرفت استان بوده. آیا تدبیری برای تدوین چشم انداز و برنامه جامع و مشخص صورت گرفته است؟

علی محمد زنگانه: یکی از چالش های مهم استان گلستان عدم چشم انداز و برنامه جامع و استراتژیک در مسیر پیشرفت استان در سالهای گذشته است. در "چشم انداز شورانگیز استان گلستان" ارتقاء درآمد سرانه استان(GNP)، از نصف میانگین کشوری به میانگین کشوری در افق ۱۴۰۴ ترسیم شده که این مهم با استفاده از ظرفیت اسناد بخشی۳۱ گانه محقق می شود.

 از زمان استقرار دولت سیزدهم در استان براساس برنامه های بالادستی، تدوین ۳۱ سندبخشی شامل چشم انداز بخشی، بیانیه ماموریت، راهبردها و غیره با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از پژوهشگران در حال اتمام است.

 به عنوان مثال در چشم اندازِ بخش دامپروری، گلستان به عنوان هاب پروتئین منطقه و در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان سرزمین هوشمند در نظر گرفته شده است.

زنگانه در خصوص سوال خبرنگار فارس در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در پایین بودن تولید ناخالص داخلی و میزان بودجه سالانه عمرانی استان پاسخ داد: رقم تولید ناخالص استان(GDP) در سال پایه، ۵۶ هزار میلیارد تومان بوده که در افق ۱۴۰۴ با سرمایه گذاری حداقل ۲۲۵ هزار میلیارد تومانی در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات به حداقل ۱۱۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

در مبحث میزان بودجه سالانه عمرانی استان نیز، با پیگیری های استانداری، سازمان برنامه و بودجه و مجمع نمایندگان استان گلستان، سرجمع اعتبارات عمرانی (تملک دارایی های سرمایه ای) تخصیص یافته از یک‌هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان در انتهای دولت قبل، به چهار هزار و ۷۰۶ میلیارد تومان که حدود سه برابر از گذشته است، در سال اول دولت سیزدهم ارتقاء یافته و پیش بینی می شود در انتهای سال دوم دولت سیزدهم به بیش از هفت هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۴/۵ برابر سال آخر دولت دوازدهم برسد.

* افزایش میزان صادرات غیرنفتی در دستور کار است *

باتوجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، یکی از مهم ترین عوامل در رونق اقتصاد کشور، افزایش صادرات محصولات غیرنفتی است.

خبرنگار فارس: یکی از مهم ترین مشکلات استان، همواره کاهش میزان صادرات غیرنفتی و ضعف در دیپلماسی اقتصادی و تعامل با کشورهای همسایه بوده است. آیا اقداماتی در ارتباط با این چالش مهم صورت گرفته است؟

استاندار گلستان با اشاره به اینکه در بدو ورود دولت سیزدهم میزان ترددها از مرز و گمرک اینچه برون به حداقل رسیده بود گفت: براساس رایزنی های صورت گرفته و امضای سند یادداشت تفاهم ملی و استانی با کشور ترکمنستان با حضور روسای محترم جمهوری دو کشور، تردد کامیون ها از صفر به میانگین حدود ۱۰۰ کامیون در طول روز افزایش یافته به طوری که در سال ۱۴۰۱ صادرات کالای غیرنفتی به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار به ۳۳ کشور دنیا ارسال و ۲۶ درصد رشد داشته است. همچنین در افق ۱۴۰۴، ارتقاء صادرات استان به میزان ۵۰۰ میلیون دلار برنامه ریزی و هدف گذاری شده است.

 استانداری گلستان، پیرو اقدامات رئیس جمهور و دولت سیزدهم، همکاری با کشورهای حاشیه دریای خزر را از برنامه های اصلی خود قرار داد و در این راستا امضای تفاهم نامه با سفیر ترکمنستان با موضوع همکاری استان گلستان و بالکان آباد باحضور روسای جمهوری دو کشور، حضور هیئتی از استان گلستان در جمهوری ترکمنستان و برقرار تعاملات تجاری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با آنها، سفر بنده به همراه وزیر کشاورزی و اعضای کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان به کشور قزاقستان، حضور سفیر و هیئت تجاری و اقتصادی از جمهوری قزاقستان در استان گلستان و استفاده از ظرفیت های این استان، دعوت از استاندار منگستائو قزاقستان به گلستان در راستای عملیاتی نمودن قرارداد خواهر خواندگی، سفر بنده به همراه هیئت تجاری، مدیریتی و اقتصادی به جمهوری تاتارستان روسیه و انعقاد تفاهم نامه و همچنین حضور متقابل رئیس جمهور و هیئت های تجاری آنها در استان و ایجاد دفتر تجاری در کازان روسیه، نمونه ای از تعاملات بین المللی استان گلستان در یکسال گذشته بوده که ره آورد آن افزایش مراودات بازرگانی با کشورهای حوزه پیمان شانگهای ، آسیای میانه و CIS بوده است.

به گزارش فارس، در آخرین سفر بین المللی انجام شده در اسفندماه سال گذشته، یک تیم اقتصادی از کشور قزاقستان با حضور معاون اقتصادی استاندارِ «منگستائو» قزاقستان به گلستان سفر کرده و در این سفر سه روزه از ظرفیت‌های مختلف تجاری، صنعتی، گردشگری، کشاورزی، بهداشت و درمان، آبزی‌پروری استان گلستان بازدید کردند.

این تیم اقتصادی که ترکیبی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی قزاقستان بودند، به صورت مجزا از سایت‌های پرورش میگو، دامداری و دامپروری‌های استان گلستان، اراضی شیب‌دار و تولید محصولات کشاورزی و باغی و سایر بخش‌های کشاورزی گردشگری بازدید کردند و با حضور در دفتر استاندار، مذاکرات نهایی و جمع‌بندی سفر آنها در حضور استاندار انجام شده بود.

* ۸۲ بنگاه و شرکت نیمه فعال و تعطیل در گلستان احیا و راه اندازی می شود *

متاسفانه عدم توجه به توسعه زیرساخت‌ها در سه دهه گذشته با بودجه مناسب و قیمت ارز پایین یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که در استان گلستان با آن رو به رو هستیم.

طبق آمار اعلام شده استانداری در اواخر اسفند ماه سال گذشته، استان گلستان با هزار و ۲۰۰ پروژه نیمه تمام روبرو و در بسیاری از بخش‌های زیرساختی با مشکل مواجه بوده است.

خبرنگار فارس: برنامه و اقدامات دولت و استانداری در حوزه طرح های اقتصادی غیرفعال و نیمه فعال استان چیست؟

استاندار گلستان: با دستور ویژه رئیس جمهور در سفر استانی به استان گلستان، تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۲ بنگاه و شرکت نیمه فعال، راکد و تعطیل با سرمایه گذاری بیش از ۶۳۵ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۸۳۹ نفر احیا و راه اندازی شد.

همچنین طی یکسال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم از پنج هزارو ۵۰۰ تومان به ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان بیش از ۲ برابر افزایش پیدا کرده و میزان خرید تضمینی از ۴۰۰ هزار تن در سال قبل به بیش از ۸۴۰ هزار تن رسید.

 قیمت خرید تضمینی کلزا از ۱۶ هزارو ۵۰۰ به ۳۳ هزار تومان ارتقاء یافت و استان گلستان تنها استان کشور بود که با رقمی بالاتر از قیمت مصوب کشوری کلزا را خریداری کرد.

همه مطالبات کشاورزان گلستانی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در کوتاه ترین زمان پرداخت و تلاش برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی براساس کیفیت تا حصول نتیجه ادامه دارد. خوشبختانه استان گلستان در توسعه کشت قراردادی گندم از هفت هزار به ۷۰ هزار هکتار، توتون یک‌هزارو ۵۰۰ هکتار، پنبه ۱۸ هزار هکتار، توسعه دامپروری قراردادی با اولویت عشایر و غیره رتبه نخست کشوری را کسب کرده است.

خبرنگار فارس: یکی دیگر از چالش های استان گلستان عدم وجود صنایع تبدیلی، توزیع نامتوازن تسهیلات بانکی و ضعف در فرآیند جذب سرمایه گذار است. آیا استانداری در این حوزه ها اقداماتی انجام داده است؟

علی محمد زنگانه با بیان اینکه اقدامات شاخصی در این حوزه ها انجام شده است در پاسخ به این سوال گفت: ظرفیت تولید کارخانجات آرد استان از ۱۸ درصد به حداقل ۳۵ درصد افزایش داشته است. احیای حدود ۳۵ واحد صنایع تبدیلی و افزایش بهره وری تولیدات آنها، توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی شامل کارخانه روغن کشی زیتون، توسعه زنجیره های پشتیبان مجتمع میگوی گمیشان همچون کارخانه تولید خوراک میگو و صدور مجوز تولید لارو و پست لارو میگو، کارخانه نخ ریسی ماهوت شمال، توسعه فرآورده های ید پایه و غیره راه اندازی شده است.

زنگانه در خصوص تسهیلات بانکی افزود: سامانه رشد هشت درصدی و توزیع متوازن عادلانه منابع بانکی و تسهیلات اشتغال آفرین براساس شاخص های جمعیت، نرخ فقر و بیکاری، سهم هر شهرستان از تولید ناخالص استان ایجاد شده است؛ ستادهای شهرستانی ذیل ریاست فرمانداران و تفویض اختیار کامل به آنها ایجاد و در حوزه تسهیلات اشتغال آفرین، تایید دو هزارو ۴۴۶ طرح، تصویب چهار هزارو ۱۵۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و پرداخت یک‌هزارو ۲۷۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از تسهیلات بند" الف" تبصره ۱۸ و پرداخت یک‌هزارو ۳۸۵ میلیارد تومان از محل جزء یک و ۲ تبصره ۱۶ با اولویت مناطق محروم، حاشیه نشین، شرکت های خلاق و دانش بنیان و تعاونی ها صورت گرفته است. همچنین کارگروه پیگیری مطالبات بانکی جهت بازگرداندن منابع مالی به چرخه تولید استان راه اندازی شده است.

وی در ارتباط با جذب سرمایه گذار اظهار کرد:‌ در راستای رفع چالش حوزه سرمایه گذاری، درگاه ملی صدور مجوزها راه اندازی و تاکنون پنج هزارو ۳۶ مجوز صادر و ثبت شده است. همچنین ۴۳ فرصت سرمایه گذاری در استان شناسایی و مجوز بی نام برای آنها صادر شده است.

استاندار گلستان افزود: مبلغ ۱۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان شامل بررسی، تصویب و صدور پروانه بهره برداری چهار هزارو ۲۷۲ طرح بخش خصوصی به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بصورت سرمایه گذاری مشترک دولت و بخش خصوصی بسترسازی و اقدام شده است. بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در پتروشیمی، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در نیروگاه سیکل ترکیبی علی اباد کتول، بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان در بخش مسکن سرمایه گذاری شده و همچنین ۴۸۷ طرح بخش خصوصی در زمینه صنایع تکمیلی و تبدیلی در کارگروه امور بنایی به ارزش حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان بررسی و تصویب شده ودر حال صدور پروانه تاسیس است.

جزئیات پروژه پتروشیمی گلستان/ تحقق بیش از ۲۷ هزار نفر از اشتغال ابلاغی سال ۱۴۰۱ در سامانه رصد اشتغال

پروژه مهم پتروشیمی گلستان 17 سال پیش با بیش از 91 هزار سهامدار کلنگ‌زنی شد اما در طول این سال‌ها اقدامات موثری در راستای پیشرفت پروژه شکل نگرفت.

با توجه به مشکلات حقوقی و قانونی موجود، رئیس قوه قضاییه با اعطای اختیارات ویژه به رئیس‌کل دادگستری گلستان و پیگیری‌های شبانه‌روزی استاندار گلستان، فرآیند تغییر سرمایه‌گذار انجام شد.

خبرنگار خبرنگار فارس:‌ با توجه به اینکه پروژه مهم پتروشیمی استان بیش از ۱۷ سال است که متوقف شده، آیا برای راه اندازی آن اقداماتی صورت گرفته است؟ 

استاندار گلستان: متاسفانه پروژه پتروشیمی گلستان در سال ۸۴ کلنگ زنی شد که به دلایل متعددی این پروژه متوقف شد.

وی افزود:‌ در سفر دستگاه قضا به استان گلستان، تفویض اختیار کامل به رئیس کل دادگستری استان صورت گرفت و پس از آن با عنایت ویژه  و دستور صریح رئیس جمهور در سفر هیئت دولت به استان مقرر شد پتروشیمی گلستان تعیین تکلیف شده و یک یا چند هلدینگ فعال در حوزه پتروشیمی کشور با سرمایه گذاری در پتروشیمی گلستان نسبت به شروع عملیات اجرایی و راه اندازی پروژه اقدام نمایند.

زنگانه اظهار کرد: اکنون پس از چندماه همراهی و همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دستگاه های اجرایی و نظارتی و گذراندن مراحل پیچیده و سنگین اداری و حقوقی، هلدینگ خلیج فارس به عنوان سهامدار و سرمایه گذار جدید اجرا و اتمام این پروژه را در قالب سند همکاری مشترک تعهد نموده است.

وی افزود:‌ در فاز نخست، هلدینگ خلیج فارس با سرمایه گذاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در پتروشیمی گلستان سبب افزوده شدن ۵۰ هزار میلیارد تومان به تولید ناخالص استان شده و وضعیت بلاتکلیفی سهامداران مشخص شود. امید است عملیات اجرایی فاز دوم این مجتمع همزمان با سفر رئیس جمهور به گلستان آغاز شود.

استاندار گلستان عنوان کرد: در سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به گلستان بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان در راستای توسعه زیرساخت ها مصوب و پروژه های جدید تعریف و تکمیل پروژه های نیمه تمام  با هدف جبران عقب ماندگی تاریخی استان در قالب ۱۱۲ مصوبه ریالی و سه مصوبه ارزی اخذ شده است. بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی مصوب شده که تاکنون حدود سه هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. همچنین مبلغ ۷۴۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه، یکهزارو ۷۵۴ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج، مبلغ ۱۱ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال آفرین و مبلغ ۴۵۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی مصوب شده است.

زنگانه افزود:‌دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای برای تکمیل پروژه های نیمه تمام داشته و از هرگونه کلنگ‌زنی پروژه غیرضروری جلوگیری می کند.

وی با اشاره به تعیین و تکلیف بخش قابل توجه پروژه ها گفت: در هفته دولت سال ۱۴۰۱ تعداد سه هزارو ۲۱۵ پروژه عمرانی و طرح اقتصادی با حجم سرمایه گذاری ۹ هزارو ۹۲۶ میلیارد تومان با اشتغالزایی حدود ۱۰ هزار نفر کلنگ زنی و یا به بهره برداری رسید. همچنین در دهه فجر سال گذشته نیز شاهد آغاز عملیات اجرایی و یا بهره برداری از ۶ هزارو ۵۹۷ پروژه عمرانی و طرح اقتصادی با اعتبار هفت هزارو ۷۶۹ میلیارد تومان بودیم که هشت هزارو ۸۴۰ اشتغال ایجاد شد.

در یکی از اقدامات مهم، همزمان با عید نیمه شعبان سال گذشته، علی محمد زنگانه در سفر یک روزه به شهرستان علی آباد کتول پروژه پل روگذر اصلی این شهر را افتتاح کرد.

این پل روگذر که در کمربندی شهرستان علی آباد کتول واقع شده است، همزمان با ولادت امام زمان(عج) افتتاح و به نام بقیه‌الله العظم نامگذاری شد.

ساخت این پروژه سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود، اما به علت معارضات، آزادسازی حریم، اعتبارات و مشکلات پیمانکار پیشین معطل مانده بود که از اواسط سال گذشته به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شد و در مجموع با ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خبرنگار فارس در سوالی دیگر از استاندار گلستان میخواهد تا درباره آخرین وضعیت پروژه های گردشگری و مهم استان، مثل منطقه آزاد اینچه برون، تله کابین گرگان و علی آباد توضیحاتی ارائه کند.

*منطقه آزاد اینچه برون، پل ارتباطی شرق دریای خزر *

اینچه‌بُرون شهری مرزی در شهرستان گنبد کاووس است که از موقعیتی استراتژیک و راهبردی جهت تعاملات با کشور های همسایه برخوردار است.

به نوعی مرز اینچه برون، دروازه کریدور شرقی دریای خزر محسوب می شود که با خط ریلی راه آهن ۸۸ کیلومتری گرگان - اینچه برون، ایران را به روسیه و چین متصل می کند.

زنگانه در خصوص منطقه آزاد اینچه برون مطرح کرد: منطقه آزاد اینچه برون در حقیقت می تواند پل ارتباطی شرق دریای خزر با کشورهای آسیای میانه، چین و روسیه باشد و میزان تعاملات بین المللی استان و ایران را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش دهد. با پیگیری های صورت گرفته در دولت سیزدهم اساسنامه منطقه آزاد تدوین و به تصویب شورای عالی مناطق آزاد، هیئت دولت و شورای نگهبان رسید.

وی همچنین احداث راه آهن گرگان- اینچه برون- گنبدکاووس- آزادشهر- شاهرود را معقول ترین و به صرفه ترین مسیر برای تبادل کالا و صادرات برشمرد و بیان کرد: با توجه به ناامنی منطقه غرب دریای خزر و قره باغ، تبادل کالا از کریدور شرق بیشتر احساس شده و براساس مدل تکی و تلفیقی جدید این مسیر هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ کاهش مسافت بهترین مسیر در آسیای میانه و جنوب شرق روسیه و دسترسی به آبهای آزاد است.

وی افزود:‌ از جمله اقدامات مهم در شکل گیری و راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون می توان به تامین مالی و انجام مطالعات طرح جامع، آغاز مطالعات زیست محیطی(EIA)، دهکده لجستیک، مطالعات زیرساخت ها و مطالعات طرح تفضیلی، دریافت نقشه منطقه آزاد ممهور به مهر دفتر هیات دولت، دریافت کد شناسه ملی منطقه آزاد اینچه برون اشاره کرد. در حال حاضر نیز این پروژه در حال انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل است.

* تله کابین گرگان و علی آباد در مرحله واگذاری به سرمایه گذار *

متاسفانه یکی دیگر از دغدغه های مردم در حوزه گردشگری، احداث تله کابین گرگان و علی آباد است که در جذب گردشگران تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

خبرنگار فارس: مدت هاست که وعده احداث تله کابین گرگان و علی آباد از سال های گذشته داده شده و مردم همچنان دنبال می کنند که آیا در این خصوص اقداماتی انجام شده است یا خیر؟!

استاندار گلستان در ارتباط با رونق جاذبه های گردشگری استان و پروژه های تله کابین گفت:‌ متاسفانه علی‌رغم اخذ مجوزهای اولیه برای اجرای تله کابین گرگان و علی آباد کتول، اجرای این پروژه ها به دلایل مختلف به تعویق افتاده بود که با پیگیری های صورت گرفته، تمامی مجوزهای لازم پروژه تله کابین علی آباد کتول اخذ شده و اجرای آن در دستور کار و در مرحله واگذاری با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان است. تله کابین گرگان نیز در مسیر رفع ابهامات و ایرادات قرار دارد و تلاش داریم هر دو پروژه اجرایی شود.

خبرنگار فارس:‌ با توجه به لایروبی خلیج گرگان و امید دوباره مردم برای رونق وضعیت گردشگری آشوراده، آیا در این دولت طرح های گردشگری جزیره آشوراده به ثمر خواهد نشست؟

استاندار با بیان اینکه جزیره آشوراده به عنوان تنها جزیره دارای سکنه دریای خزر محسوب می شد گفت: جزیره آشوراده در سال ۱۳۶۰ به دلیل بالا آمدن آب دریا مجبور به تخلیه سکنه شده و از آن زمان بلا استفاده مانده است.

* تحول گردشگری در آشوراده آغاز شده است *

وی افزود:‌ در سفر رئیس جمهور به استان گلستان اجرای طرح گردشگری آشوراده مورد تاکید وی قرار گرفت و این طرح در سطح ۲۲ هکتار داخل جزیره و همچنین سایت پشتیبان ۱۳۸ هکتاری در ساحل بندر ترکمن در حال اجرا بوده تا مورد استفاده گردشگران و طبیعت گردان قرار گیرد.

زنگانه اظهار کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده در جزیره آشوراده می توان به احداث جاده دسترسی به طول ۷۰۰ متر، جذب اعتبار ۲ میلیارد تومانی و انجام اقدامات اولیه در سایت ۲۲ هکتاری، لایروبی مسیرهای منتهی به جزیره با عمق قابل قبول در راستای گردشگری دریایی، خلع ید و لایروبی اسکله چوبی جزیره آشوراده، بازسازی اسکله چوبی آشوراده، پاکسازی جزیره و قلعه تاریخی، بازگشایی و رونق اردوگاه دانش آموزی، ایجاد نمایشگاه پرنده نگری و غیره اشاره کرد که منجر به رشد ۱۳ درصدی ورودی مسافر به بندرترکمن در نوروز ۱۴۰۲ و رونق گردشگری شده است.

باتوجه به آمار ها و گزارشات منتشر شده،‌ از بدو ورود دولت سیزدهم شاهد رشد صودی استان در حوزه های مختلف هستیم. خواسته همیشگی و اصلی مردم گلستان، توسعه،‌ رونق و استفاده از ظرفیت های فراوان و موجود در استان است که امید داریم با توجه ویژه رئیس جمهور به این منطقه دغدغه اصلی مردم این استان برطرف شود.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول