اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیدار رهبران برزیل و چین در راستای تقویت شراکت استراتژیک دو کشور

روسای جمهور برزیل و چین در نشستی در شهر پکن وعده تقویت بیش از پیش همکاری میان کشورهای خود را دادند.

دیدار رهبران برزیل و چین در راستای تقویت شراکت استراتژیک دو کشور

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسای جمهور برزیل و چین در نشستی که امروز جمعه در شهر پکن برگزار کردند بر اهمیت روابط دو کشور تاکید کرده و وعده تقویت همکاری‌های دوجانبه را دادند.

به نوشته پایگاه شبکه «الجزیره»، دیدار «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین و «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا»، همتای برزیلی او امروز جمعه در دومین روز سفر لولا داسیلوا به چین که مهمترین شریک تجاری کشورش محسوب می‌شود برگزار شد.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی دولتی «سی.سی.تی.وی» چین، مذاکرات این دو رئیس جمهور عمدتا بر روابط تجاری و دیگر اشکال همکاری متمرکز بود اما برخی مسائل دیگر نظیر جنگ در اوکراین نیز مطرح شد و هر دو طرف بر سر لزوم حل وفصل وضعیت اوکراین از طریق مذاکره توافق داشتند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه چین، شی جینپینگ در دیدار با لولا داسیلوا بیان داشت: «چین و برزیل به عنوان شرکای یک شراکت استراتژیک فراگیر منافع مشترک گسترده‌ای دارند. از نظیر چین روابط با برزیل دارای اولویتی بالا در دستورکار دیپلماتیک است.»

لولا داسیلوا که در ابتدای سال جاری میلادی به ریاست جمهوری برزیل رسید از ابتدای شروع به کار دولتش به سراغ شروع مجدد در روابط این کشور با دیگر متحدانش که در زمان ریاست جمهوری «ژایر بولسونارو»، رئیس جمهور قبلی، درگیر چالش شد رفته است.

رئیس جمهور برزیل در توئیتی که روز جمعه منتشر کرد نوشت، با چین در حوزه های انرژی های تجدیدپذیر، تجارت کشاورزی، فن آوری اطلاعات،‌سلامت، زیرساخت و دیگر حوزه‌ها توافقاتی را امضا کرده است.

مقامات دو کشور از سوی دیگر 15 توافق یا یادداشت تفاهم را از جمله در زمینه ساخت ششمین ماهواره مخصوص رصد منطقه آمازون و توسعه فن‌آوری نسل پنجم مخابرات تلفن همراه، اینترنت و امنیت سایبری امضا کردند.

به نوشته پایگاه «الجزیره»، آنها همچنین توافق کردند «به جستجوی مکانیزمهای تقویت همکاری دوجانبه در عرصه نوآوری صنعتی و پژوهش علمی و فنی بپردازند.»

پس از آنکه ژایر بولسونارو در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 برزیل مواضعی علیه چین اتخاذ کرد و بعدا در این انتخابات پیروز شد، روابط دو کشور رو به تیرگی رفت.

لولا داسیلوا سفرش به چین را بعد از حضور در آرژانتین و اروگوئه در ماه ژانویه و همچنین سفر در ماه فوریه به آمریکا و دیدار با «جو بایدن»، رئیس جمهور این کشور انجام داد.

یک روز قبل از نشست امروز، رئیس جمهور برزیل به انتقاد از ارز دلار آمریکا و صندوق بین‌المللی پول پرداخت.

دولت این رئیس جمهور کهنه‌کار برزیل چندی قبل توافقی با چین به منظور تجارت به صورت انحصاری با ارزهای دو کشور و کنار گذاشتن ارز دلار به عنوان واسطه را اعلام کرد.

از جمله اهداف این سفر او به چین، تقویت روابط کشورش با شریک تجاری نخست خود و اشاعه این پیام که در دوره ریاست جمهوری او، برزیل در مقام یک بازیگر کلیدی در صحنه جهانی «دوباره بازگشته»، هستند.

بعد از ظهر روز جمعه شی جیپینگ از لولا داسیلوا در مراسمی همراه با پهن کردن فرش قرمز در مقابل بنای «تالار بزرگ خلق» در شهر پکن استقبال کرد و سرودهای ملی دو کشور با حضور این دو رئیس جمهور توسط نوازندگان نظامی به اجرا در آمد.

لولا داسیلوا پیش از آن هنگام حضورش در شهر شانگهای در مراسمی به مناسبت شروع به کار «دیلما روسف»، متحد سیاسی وی، در سمت ریاست بانک توسعه کشورهای عضو بلوک «بریکس» سخنرانی کرد. او در این سخنرانی گفت: «چه کسی تصمیم گرفته که ارز دلار به عنوان ارز جهان مطرح باشد؟ چرا در بانکی نظیر این بانک بلوک بریکس نتوانیم ارزی برای تامین مالی تجارت بین برزیل و چین و بین برزیل و دیگر کشورهای بلوک بریکس داشته باشیم؟»

لولا داسیلوا همچنین «صندوق بین‌المللی پول» وسیاست این صندوق در تحمیل کاهش بودجه‌های شدید بر کشورهای دارای مشکل مالی همچون آرژانتین به منظور دادن وام نجات به آنها را مورد انتقاد قرار داد.

رئیس جمهور برزیل بیان داشت: «هیچ بانکی نباید همچون کاری که صندوق بین المللی پول با آرژانتین کرد یا کاری که این صندوق مدتها پیش با برزیل و هر کشور جهان سومی دیگر کرد، اقتصاد کشورها را خفه کند. رهبر هیچ کشوری نمی‌تواند وقتی به خاطر بدهی پولی کشورش روی گلویش خنجر بگذارند کار کند.»

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول