اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند آغاز شد

چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان با حضور وزرای خارجه و مقامات ایران، روسیه، چین، تاجیکستان،‌ ازبکستان، پاکستان و ترکمنستان در سمرقند آغاز به کار کرد.

چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند آغاز شد

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به سمرقند، چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان با حضور وزرای خارجه و مقامات جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، تاجیکستان،‌ ازبکستان، پاکستان و ترکمنستان در سمرقند آغاز به کار کرد.

 

حسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف، چین گانگ وزرای خارجه ایران، روسیه و چین، سراج الدین مهرالدین وزیر خارجه تاجیکستان، بختیار سعیداف وزیر خارجه ازبکستان، حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان و همچنین وفا حاجی اف معاون وزیر خارجه ترکمنستان در این نشست حضور دارند.

مقامات حاضر در این نشست در ابتدا عکس یادگاری گرفتند.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی در این نشست شرکت کرده است. حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، سید رسول موسوی دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی، مجتبی بنی اسدزاده دستیار وزیر در امور اجرایی، عبدالله نکونام قدیری معاون سخنگو و مدیرکل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه و علیرضا حقیقیان دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

نخستین نشست کشورهای همسایه افغانستان ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ به صورت مجازی با حضور وزاری خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان و به میزبانی چین برگزار شد و تهران نیز در پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه بود. سومین نشست همسایگان افغانستان هم ۱۰ و ۱۱  فروردین ۱۴۰۱ در تونشی چین برگزار شد.

امروز شهر سمرقند همچنین میزبان دومین نشست چهارجانبه ایران، روسیه، چین و پاکستان با حضور وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، چین و وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان بود و در پایان نیز بیانیه مشترکی صادر شد. مقامات شرکت کننده در این نشست، آمریکا را مسؤول وضعیت کنونی افغانستان خوانده و بر تشکیل حکومت فراگیر در این کشور تأکید کردند. (اینجا بخوانید)

گفتنی است امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان به دعوت دولت ازبکستان و به عنوان مهمان به سمرقند سفر کرده است. وی قرار است در پایان نشست در جلسه مذکور شرکت و سخنرانی کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول