اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هیات‌های سعودی و عمانی با «مهدی المشاط» دیدار خواهند کرد

منابع خبری یمنی اعلام کردند که هیات‌های سعودی و عمانی در سفرشان به صنعاء با رئیس شورای عالی سیاسی دیدار و درباره رفع محاصره گفت‌وگو خواهند کرد.

هیات‌های سعودی و عمانی با «مهدی المشاط» دیدار خواهند کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های یمنی اعلام کردند که هیأت‌های سعودی و عمانی شب گذشته (شنبه، هشتم آوریل) برای گفت‌وگو با «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی دولت صنعاء وارد این شهر شدند.

خبرگزاری «سبا» به نقل از یک منبع آگاه در شورای ریاست جمهوری یمن اعلام کرد که هیأت‌های سعودی و یمنی با المشاط درباره رفع محاصره با تمام آثار آن، متوقف‌کردن تجاوز و بازگرداندن حقوق مردم یمن از جمله پرداخت حقوق کارمندان دولتی از درآمدهای نفت و گاز گفت‌وگو خواهند کرد.

«محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی انصارالله در این باره می‌گوید: «خیلی زود است که مطمئن باشیم مذاکراتی که در صنعاء صورت می‌گیرد، با موفقیت همراه شود اما مشخص است که فضای صلح در منطقه حاکم شده و خوش‌بینی و امیدواری را به وجود می‌آورد.»

 

البخیتی در توئیتی نوشت که «دستیابی به صلح شرافتمندانه بین صنعاء و ریاض یک پیروزی برای هر دو طرف است و همه را ملزم می‌کند که از زخم‌ها بگذرند و از تلاش برای ثبت امتیاز از طریق رسانه‌ها، به منظور حفظ فضای صلح اجتناب کنند؛ تا بدین ترتیب هر دو طرف آماده شوند تجربه گذشته را عوض کرده و صفحه جدیدی باز کنند.»

روز گذشته (شنبه، هشتم آوریل) پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» خبر داده بود که یک هیأت سعودی به سرپرستی سفیر این کشور به همراه هیئتی از عمان ظرف دو روز آینده وارد صنعا خواهند شد. پیش‌تر خبرگزاری «رویترز» در خبری به نقل از دو منبع مطلع از روند مذاکرات صلح در یمن اعلام کرد که یک هیأت سعودی-عمانی قصد سفر به صنعاء در هفته آینده برای توافق در خصوص آتش‌بس دائمی را دارد.

المیادین روز جمعه (هفتم آوریل) در گزارشی اعلام کرد که عربستان، شورای ریاستی یمن را از تصمیم خود برای پایان دادن به جنگ و بستن دائمی پرونده یمن مطلع کرده است. المیادین به نقل از منابع آگاهش نوشت: عربستان سعودی رئیس و اعضای شورای ریاستی یمن را در سالگرد اعلام این شورا در ریاض احضار کرده و آن‌ها را در جریان آخرین تصمیمات خود درباره بحران این کشور قرار داده است.

این پایگاه خبری ضمن تاکید بر غیرعلنی بودن این گفت‌وگوها، گزارش داده بود که «خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان در جلسه روز سه‌شنبه خود با رئیس و اعضای شورای ریاستی، راه‌حل ریاض برای پایان بحران را برای آن‌ها تشریح کرد‌ه است.

در ادامه این گزارش آمده است: چشم‌انداز عربستان برای راه‌حل، براساس تمدید آتش‌بس از سوی صنعاء در ازای پرداخت حقوق کارکنان کشور، یکسان سازی ارز و گشایش کامل بندر حدیده است. تمدید آتش‌بس با شرایط جدید هم در آینده با اعلام رسمی عربستان مبنی بر پایان جنگ و توقف مداخله این کشور در امور یمن امکان‌پذیر خواهد شد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی روز گذشته در پکن ضمن توافق برای بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور در زمان مورد توافق، بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند؛ پایان دادن به بحران یمن نیز از مهم‌ترین پرونده‌های منطقه‌ای است که ناظران تحولات امیدوارند بعد از توافق تهران-ریاض محقق شود.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول