اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

نقدی بر صحبت‌های قربان زاده در مناظره با مدیرعامل استقلال/ اگر آشفتگی مالی برطرف نشده چرا سهام سرخابی‌ها برای عرضه آگهی شد؟

مدیرعامل سابق باشگاه ذوب آهن اصفهان نقدی را پیرامون صحبت های رئیس سازمان خصوصی سازی در اتفاقات مربوط به باشگاه استقلال عنوان کرد.

نقدی بر صحبت‌های قربان زاده در مناظره با مدیرعامل استقلال/ اگر آشفتگی مالی برطرف نشده چرا سهام سرخابی‌ها برای عرضه آگهی شد؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مجتبی فریدونی مدیرعامل سابق باشگاه ذوب آهن اصفهان با توجه به مناظره مدیرعامل استقلال و رئیس سازمان خصوصی سازی، نقدی را پیرامون ماجراهای به وجود آمده در اختیار فارس قرارداده است.

قبل از آگهی کردن سهام باشگاه بی در و پیکر برای عرضه عمومی، باید آشفتگی مالی را سروسامان می‌دادید

«مجبورم برای باشگاه بی در و پیکری مثل استقلال حرف های تکراری بزنم چون آشفتگی مالی این باشگاه در تاریخ بی سابقه است. علی فتح‌الله‌زاده (باشگاه) تا الان یک ریال درآمد عملیاتی نداشته و پول قرض گرفته که بعدا مصیبت می‌شود. منابع درآمدی بورس را کامل استقلال هزینه کرده و ته دیگ آن را هم آورده‌اند».

این ها بخشی از صحبت‌های حسین قریان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی در برنامه زنده تلویزیونی است. شبی که شاید تیر خلاص به پیکر نیمه جان دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس شلیک شد. مجادله رئیس و مدیر عامل، پیام‌ها و پیامدهایی را برای بخش خصوصی و دولتی خواهد داشت که می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری برای فوتبال نیمه جان مملکت به بار آورد.

اولین پیغام رئیس به بخش خصوصی بود که ما یک باشگاه بی در و پیکر و زیان ده را که در چند ماه اخیر یک ریال درآمد نداشته وکلی هم قرض کرده که در آینده باید پرداخت شود، و در یک کلام باشگاهی که «آشفتگی مالی» آن در تاریخ بی سابقه است را به قیمت حدود 5 هزار میلیارد تومان قیمت گذاری کرده‌ایم و می‌خواهیم به شما بفروشیم.

شاید موقعی که آقای رئیس داشت این سخنرانی آتشین را ارائه می‌کرد یادش نبود که در سازمان متبوعش، واحدی وجود دارد برای آماده سازی و اصلاح ساختار بنگاه‌هایی که قرار است واگذار شوند که وظیفه داشته قبل از آگهی کردن سهام این باشگاه بی در و پیکر برای عرضه عمومی این «آشفتگی مالی» را سر و سامان دهد.

آقای رئیس فعلا از دست مدیران پرسپولیس عصبانی نیست

اگر این «آشفتگی مالی» بر طرف نشده چرا سهام برای عرضه آگهی شده؟ اگر با علم به «آشفتگی مالی» قصد فروش آن را به بخش خصوصی داشته‌اند این کار چه پیام و معنایی می‌تواند برای خریداران بالقوه داشته باشد؟ پیام پنهان هم این است که باشگاه پرسپولیس هم همین وضعیت را دارد ولی فعلا آقای رئیس از دست مدیران پرسپولیس عصبانی نیست وگرنه ممکن است آن هم دچار «آشفتگی مالی» بی سابقه شود. هرچند همین الان هم هرازگاهی آقای رئیس گریزی به باشگاه پرسپولیس هم می‌زند اما پیامد این پیام، بی اعتمادی فعالان بخش خصوصی خواهد بود که اگر هم قصدی برای ورود به صحنه و خرید سهام این دو باشگاه داشته باشند، چنانچه منصرف نشوند بسیار محتاطانه‌تر پا به عرصه رقابت خواهند گذاشت. هر چند که در عرضه قبلی به دلیل قیمت گذاری غیرمنصفانه و شرایط عجیب و غریب عرضه هیچ داوطلبی پیدا نشد.

مجمع، حسابرس و بازرس قانونی دو باشگاه اهمیتی ندارند!

و اما پیام این مجادله برای مدیران فعلی و آتی این دو باشگاه: مهم نیست که باشگاه مجمعی دارد که بر کارتان نظارت می‌کند. مهم نیست که مجمع، حسابرس و بازرس قانونی برای نظارت و رسیدگی به کارهای باشگاه تعیین کرده، ذیحساب وزارت امور اقتصادی و دارایی در باشگاه مستقر است. مهم این است که سازمان خصوصی سازی خودش و توسط کارشناسان مورد نظر خودش هر وقت و به هر صورتی که خودش دلش بخواهد به حسابتان رسیدگی می‌کند.

اصلا نیازی نیست مطابق عرف و استانداردهای حسابداری، حساب‌های باشگاه در دوره‌های 6 ماهه و سالانه بسته و رسیدگی شود بلکه تمام حساب و کتاب‌ها باید در پایان روز شفاف و بسته شود وگرنه سازمان خصوصی سازی بلافاصله هیات خودش را در باشگاه مستقر می‌کند تا از تمام اسناد و مدارک مالی کپی برداری کرده و در رسانه‌ها به تمام مردم نشان بدهند. اگر خواستید پول بازیکن یا مربی خارجی خود را پرداخت کنید حق ندارید از صرافی حامد و حسن و.... استفاده کنید بلکه باید از بین شعب رنگارنگ بانک‌های خارجی که برای همکاری با شما سر و دست می‌شکنند یکی را انتخاب کرده و از مجاری قانونی پول را منتقل کنید. اگر کسی مرد این میدان هست بسم الله!

با این شرایط نه خریدار خصوصی پیدا می‌شود، نه مدیران دولتی رغبتی خواهند داشت

 پیامد این پیام برای مدیران دولتی این است که از ترس مجازات و آبروریزی دست روی دست گذاشته و تعطیلی همین فوتبال نصفه و نیمه و نیم بند را شاهد باشند. به جرات می‌توان گفت دوره واگذاری سخت‌ترین دوره برای شرکت‌های در حال واگذاری است. زمانی که مدیران بین قوانین و مقررات دست و پاگیر دولتی و الزامات اداره و چابک سازی بنگاه در جهت جذاب سازی آن برای خریداران بالقوه بخش خصوصی سرگردان هستند.

اگر تغییری در رویه اداره و تعامل بین سازمان خصوصی سازی و این دو باشگاه به وجود نیاید قریب به یقین نه خریداری از بخش خصوصی پیدا خواهد شد و نه مدیران دولتی رغبت و توانی برای اداره این دو باشگاه خواهند داشت و این  باشگاه ها و طرفداران میلیونی آن ها و بالتبع فوتبال مملکت در سراشیبی سقوط و اضمحلال قرار خواهد گرفت."

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول