اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سفر

«فندقلو» عروس بازمانده از عصر یخبندان

چشم‌ها بسته، حالا همزمان که یک نفس عمیق می‌کشید چشم‌هایتان را باز کنید. می‌بینید؟ زمین فرش شده است از گل‌های سفید بابونه. راه بروید، لذت ببرید. اینجا ایران است و شما در شرق اردبیل و جنگل «فندقلو»، دارید در بازمانده‌‌ای از عصر یخبندان، قدم می‌زنید و این عروس سپیدپوش را نظاره می‌کنید.

«فندقلو» عروس بازمانده از عصر یخبندان

گروه زندگی- سمیه دهقان زاده: در گشت و گذار این روزهای بهاری سرزمینمان، اگر دلتان هوای جنگل کرده، ولی با کمترین ترافیک ماشین و آدم و طبیعتی بکرتر و آرامش بخش، برایتان یک پیشنهاد ویژه داریم و بس دل انگیز.

مکث برای چه؟ تا قبل رسیدن تابستان، شده یک آخر هفته تعطیل کنید یا مرخصی بگیرید،  بار سفر ببندید، تمهیدات لازم برای یک طبیعتگردی را با خود بردارید و بدانید قرار است با هوایی خنک و پاک مواجه شوید.

پیش به سوی جنگل

 کافی است هر کجا هستید، خود  را به جاده آستارا برسانید، از مسیر گردنه حیران در جاده آستارا به سمت اردبیل، قبل از تونل حیران وارد جاده فرعی سمت راست شوید. تا می‌توانید از مسیر لذت ببرید.

دو راهی را که رد کردید، بعد از یک کیلومتر به جاده سمت راست آن وارد شوید، در ادامه مسیر به ایستگاه بالایی تله کابین می‌رسید و سپس ورودی جنگل رنگارنگ «فندقلو» به رویتان لبخند می‌زند.
البته از سه راهی جاده اردبیل به آستارا و در نزدیکی شهر نمین هم می‌شود به جنگل رسید، ولی خب مسیر گردنه حیران چیز دیگری است!

حال، « فندقلو» با وسعتی ۱۶ هکتاری پیش روی شماست. انگار کن جنگلی مرزی بین گیلان و اردبیل است  که دلیل هوای مه آلود، خنک و مطبوع بیشتر اوقاتش را توضیح می‌دهد. «فندقلو»یی سخاوتمند که یک چهارمش جنگلی است و بقیه‌اش را داده که سهم مراتع باشد، با این حال برایش اسم جنگل برازنده است و ماجراجویی در آن دوست‌داشتنی و هیجان انگیز‌.

این بابونه‌های سفید و دیگر هیچ

چشم‌ها بسته، همزمان که یک نفس عمیق می‌کشید چشم‌هایتان را باز کنید، می‌بینید؟ زمین فرش شده از گل‌های سفید بابونه. قدم بزنید، لذت ببرید. اینجا ایران است و شما در شرق اردبیل دارید در نقطه ای از بهشت سیر می‌کنید.
تا چشم کار می‌کند بابونه است و زیبایی و طراوت این گل‌های خوش‌بر و رو. اواخر خرداد جشنواره های گل‌های بابونه هم برگزار می‌شود، ولی حالا که خلوت تر است و دنج‌تر، تا می‌توانید حظ ببرید. 

سوسن، نسترن، پامچال، خاس، بنفشه، گل‌های دیگری هستند که کنار بابونه‌ها سر از خاک بیرون آوردند و به جد، زیبایی این گلستان را بیشتر کرده‌اند.

دریاچه «سوها» و ثبت برای آیندگان

اگر طبیعتگردی و پیاده گز کردن باب طبعتان است باز هم جنگل فندقلو برایتان جواب است، اول بلدراهی اهل دل پیدا کنید و بعد با او به دل جنگل بزنید. با آن اهل دل یا گروهی طبیعت گرد و کاربلد که همراه شوید، مسیرهای جنگلی زیبایی در دل طبیعت نشانتان می‌‌دهد که شما را به فندقلو می‌رساند. می‌توانید پیمایشتان را از جاده لاتون و یا دریاچه سوها به سمت فندقلو ، شروع کنید.

این دریاچه یکی از مقاصد بکر و کمتر شناخته‌شده استان اردبیل است و جایی رویایی برای طبیعتگردان، عکاسان و علاقه‌مندان به فعالیت‌ و ورزش‌های آبی، پس تا وقت است هم خودتان سیاحت کنید و هم چندتایی قاب ببندید که جنگل نوردی‌تان از همین ابتدا ثبت شود و شاید بماند به یادگار برای آیندگان! 

آبگرمی در دل جنگل 

اگر فکر می کنید، آخرت طبیعت گردی همین جاست صبر کنید، به حد فاصل روستاهای آلادیزگه و گیلده، در وسط جنگل برسید. آنجا در ارتفاع ۶۳۰ متری، آبگرم  «مشه سویی» در انتظار شماست. آبگرمی با خواص درمانی زیاد، سخاوتمند و دلبر و کمی سخت دست یافتنی. اگر پا درد دارید تا کلا آب گرم دوست دارید، خوش خوشانتان می‌شود بعد این همه پیاده روی.

چرا «فندقلو»؟ 
در جنگل که قدم بزنید، درختان فندق است که تمامی ندارد و بی شک جنگل هم نامش را از این همه وسعت و کثرت درخت فندق به ارث برده.
 بلوط، راش، ممرز و سیب، بادام، انجیر جنگلی هم هستند  همین طور که دارید قدم می‌زنید، تابلویی رنگانگ از طبیعت زیبا پیش روی شماست و اگر دوست داشتید می توانید دوربین‌ و موبایلتان را غلاف کنید و چشمتان را باز باز، تا خوب ببینید و لذت ببرید از این در دل طبیعت بودن.

بازمانده‌ای از عصر یخبندان

جنگل فندقی اردبیل که دارید در آن قدم می‌زنید بخشی از جنگل‌های هیرکانی ایران است. جنگل‌هایی که از نمین اردبیل تا گیلداغ گلستان کشیده شده و حوادث مختلف جان سالم به در برده‌ است. می‌پرسید مثلا چه حوادثی؟ الان برایتان می‌گویم.
باورتان می‌شود اینجایی که آمده‌اید از عصر یخبندان جان سالم به‌در برده و  عمری 25 تا 50 میلیون ساله دارد؟ بله، این‌ها افسانه نیست، همه اش واقعیت دارد و درواقع «فندقلو» نه‌تنها یکی از باارزش‌ترین جنگل های ایران است، بلکه یکی از گنجینه‌های جهان هم به حساب می‌آید‌. حالا که اینها را می‌دانید، تا می‌توانید مراقبت کنید و گفتن ندارد سعی کنید تنها ردی که از خودتان به جا بگذارید، ردپایتان باشد و بس.

جنگل‌خوابی به وقت آسایش

هم شگفت‌زده‌اید و هم خسته؟ دلتان کمی استراحت و تماشای بدون پیاده روی می خواهد؟ باشد هر چه شما بخواهید.
هتل‌های اطراف گردنه حیران هست.
 اقامتگاه‌ها و خانه‌های محلی و سنتی این منطقه  یا ماندن در روستای نمین هم گزینه‌های خوبی است.
 ولی اگر به مذاقتان خوش نمی‌آید، در محوطه داخل جنگل هم، سوئیت‌ها و آلاچیق‌هایی برای مسافرانی چون شما تدارک دیده شده.  آب، رختخواب و باربیکیو، پارکینگ، سوپرمارکت، نمازخانه و سرویس بهداشتی هم مهیاست. 
اگر کیسه خواب آورده‌اید و خیلی سرمایی نیستید، داخل آلاچیق‌ها هم می‌توانید چادر بزنید.
فقط اگر می‌خواهید بیشتر از این جنگل خوابی کنید باید پیه مواجهه با خرس، گراز، گرگ و کفتار را به جان بخرید. به گمانم بیشتر که فکر کنید می‌بینید خیلی هم اهل جنگل خوابی نیستید و همین آلاچیق و چادر هم راضی‌تان می‌کند!

 تماشای مارال‌‌ها، یک حسن ختام دوست داشتنی

صبح هم که بیدار شدید و دل به دل همراهانتان به گردش و پیاده روی در اطراف پرداختید، می‌توانید خود را به پشت فنس‌های مناطق حفاظت شده برسانید، خیلی طول نمی‌کشد، سعی‌کنید ساکت باشید و صبور.

بله، تبریک می‌گویم، دارید مارال‌های کوچک و بزگ را در روشنایی روز و آرامش مطلق جنگل می‌بینید و چه چیز بهتر از اینکه بدون آسیب رساندن به طبیعت بکر، از تماشایش لذت ببریم.

سیر و سیاحت‌تان که کامل شد، وقت بازگشت به خانه است‌. غصه نخورید‌ها، تا خستگی‌تان به در شود و همین که بخواهید دلتنگ ایرانگردی شوید، دست‌تان را می‌گیریم و همراهتان در جای جای ایران قدم می‌زنیم. تا آن وقت، روز و روزگارتان خوش و تنتان سلامت‌.
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول