اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اوج‌گیری قابل توجه قدرت منطقه ای ایران

خیزش ایران امری اجتناب‌ناپذیر است، زمانی که این مسئله اتفاق بیفتد، منطقه خاورمیانه، منطقه‌ای متفاوت خواهد بود. عربستان سعودی این مسئله را به خوبی می داند، از این رو، مزایای قابل توجهی را چه در کوتاه مدت و چه بلند مدت از احیای روابط خود با ایران می‌بیند.

اوج‌گیری قابل توجه قدرت منطقه ای ایران

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- الف نوشت: «مدرن دیپلماسی» در گزارشی به اوج‌گیری قابل توجه قدرت منطقه‌ای ایران و درک این نکته از سوی کنشگرانی نظیر عربستان سعودی اشاره کرده است. مسئله‌ای که سبب شده تا سعودی‌ها احیاء و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با ایران را به یک اولویت برای خود تبدیل کنند و از مزایای کوتاه مدت و بلند مدت این مسئله استفاده کنند. 

«یکی از سرمایه‌گذاران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به نام "علی السلیم"، به ارزیابی چالش‌هایی که عربستان سعودی با آن‌ها در بحبوحه اقدام اخیر آن در عادی‌سازی روابط با ایران رو به رو است، پرداخته است. در حال که اغلب تحلیلگران عمدتا بر این باورند که تنش‌زدایی از روابط تهران-ریاض، نمودهای عینی خود را در چهارچوب تنش‌های منطقه‌ای و به طور خاص پایان جنگ هشت ساله در یمن نشان می‌دهد، علی السلیم به طور ویژه به مزیت رقابتی بلندمدت ایران در قیاس با پادشاهی سعودی اشاره می‌کند. 

وی در این رابطه در پیامی توئیتری می‌نویسد: "همزمان با یخ شدن آب روابط میان ایران و عربستان سعودی، منطقِ جاه طلبی‌های سعودی‌ها جهت افتتاح نخستین پیست اسکی روباز منطقه حاشیه خلیج فارس با نام تروجنا نیز بیش از هر زمان دیگری زیر سؤال می‌رود. ایران از پیست‌های اسکی در سطح کلاس جهانی برخوردار است. پیست‌هایی که بعضا یک ساعت از تهران فاصله دارند و شیب حرفه‌ای نیز دارند. البته که تمامی این تشکیلات نیز ماهیت مصنوعی ندارند و کاملا طبیعی هستند. ایرانی‌ها نیاز ندارند که رو به برف مصنوعی بیاورند. 

علی السلیم به طور خاص به پیست اسکی در حال ساخت تروجنا که مشرف بر شهر هوشمند نئوم عربستان است اشاره دارد. پروژه‌ای جاه‌طلبانه که قرار است محل زندگی هفت هزار نفر باشد(تا سال 2026). سالانه نیز بنا دارد که 700 هزار توریست را به خود جذب کند. 

شهر هوشمند نئوم در واقع فانتزی پرهزینه محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی عربستان سعودی است. این شهر در بخشی از عربستان سعودی احداث می‌شود که جمعیت چندانی ندارد و سعی شده در آن از فناور‌ی‌های مدرن استفاده شود. جالب اینکه شورای المپیک آسیا در تصمیمی عجیب میزبانی بازی‌های زمستانی آسیا در سال 2029 را به پیست اسکی تروجنا واگذار کرده است. 

برخلاف رشته کوه البرز با 5600 متر ارتفاع و طول 600 کیلومتر که در امتداد دریای خزر قرار دارد و در مواقع زیادی از سال پوشیده از برف است، این معادله در مورد پیست اسکی تروجنا و رشته کوه‌هایی که این پیست در آن واقع شده و تنها 2400 متر ارتفاع دارند برقرار نیست و آن‌ها گهگاه شاهد برف هستند. درست به همین دلیل هم است که سعودی‌ها به دنبال استفاده از برف مصنوعی در پیست اسکی خود هستند. 

پایان پیام/ت

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول