اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

گشتی نوروزی در خوشمزه‌ترین شهر ایران

وجود ۲۲۰ خوراکی محلی، تنوع خوراک و فرآورده‌های غذایی محلی و فرآیند سلامت محور تولید غذای محلی از مزرعه تا سفره منجر شد که رشت در سال ۹۴ از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو در فهرست شبکه شهر‌های خلاق یونسکو ثبت شود.

گشتی نوروزی در خوشمزه‌ترین شهر ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، این شهرستان مناطق سرسبز و جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و فرهنگی زیبایی را در دل خود جای‌داده است که گردشگران را به خود جلب کرده است.

این شهرستان که آن را بیشتر با عنوان «رشت، بهشت» می‌شناسند دارای جاذبه‌ها و اماکن دیدنی طبیعی از قبیل انواع چشمه‌های طبیعی و آب‌معدنی، جنگل‌های پرشکوه، سواحل دریای کاسپین، روستاها و دهکده‌های ساحلی و جنگلی، رودخانه‌ها و آبشارهای تماشایی است.

شهری که جاذبه‌های دیدنی‌اش چشم‌های زیادی را خیره کرده و منابع خدادادیش رغبت گردشگران را به خود جلب می‌کند، باوجود عمارت‌ها، کاخ‌ها، امام‌زاده‌ها، بناهای بزرگ و منتسب به افراد تاریخی، مهمان‌نوازی خوبی از گردشگرانش می‌کند تا صفات مردمان شهر با زیبایی‌اش در دل‌وجان گردشگران داخلی و خارجی نهادینه شود و سومین شهر گردشگرپذیر ایران ملجأ طبیعت دوستان و گردشگرانی باشد که طبیعت را مغتنم شمرده و البته قدر آن را با حفظ و حراست از آن به نیکی می‌دارند.

از اماکن دیدنی رشت می‌توان به مجموعه بازار بزرگ سنتی رشت و کاروانسراهای آن، خانه جهانگردی گیلان، مجموعه تالاب شهری بی‌نظیر عینک، رصدخانه کوشیار گیلان، مجموعه کم‌نظیر آب‌نمای مدرن موزیکال رشت، بوستان ملت و پارک‌ها و باغ‌های زیبای رشت اشاره کرد.

گوهر رود و زرجوب

در شرق و غرب شهر رشت دو رودخانه به نام‌های گوهر رود و زرجوب جریان دارند که در ناحیه پیر بازار رشت به یکدیگر می‌رسند و وارد تالاب انزلی می‌شوند تا زیبایی این طبیعت خدادادی را به رخ گردشگران کشیده و قدرتِ نقاش طبیعت را هر روز و هرلحظه برای بینندگانش یادآور شوند.

آرامگاه و خانه میرزا کوچک خان جنگلی

شهر باران‌های نقره‌ای آرامگاه بزرگ‌مردی را در دل خود جای‌داده که کوچکی نامش، مانع بزرگی ِمنش و راهش نشد و باوجوداینکه «میرزا کوچک» نام داشت اما برای همه تاریخ، «بزرگ» ماند تا به تاریخ ثابت کند که تنها منش، هدف و راه است که می‌ماند و نام یک انسان را برای همیشه تاریخ ماندگار می‌کند.

آری! آرامگاه‌ میرزا کوچک خان‌ جنگلی‌ معروف‌ به‌ سردار جنگل‌ در جنوب رشت‌ واقع‌شده‌ است و این‌ آرامگاه‌ کوچک‌ که‌ با سادگی‌ و زیبایی‌ بر روی‌ آرامگاه میرزا کوچک ‌خان‌ جنگلی‌ احداث‌شده، نه‌تنها جذابیت شهر را دوچندان کرده بلکه جذبه و بزرگی این مردِ بزرگِ تاریخِ ایران را نیز نمایان کرده است.

موزه میراث روستایی گیلان

نمی‌توان از پرباران‌ترین شهر ایران سخن گفت و از یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور یعنی اکو موزه میراث روستایی رشت یادی نکرد، موزه‌ای که به مساحت حدود ۲۶۰ هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ۱۸ بزرگراه خلیج‌فارس (جاده رشت-تهران) ساخته‌شده تا نمادهای معماری اصیل گیلان را در آن‌ها نمایان و به رخ گردشگران طبیعت دوستی بکشد که رشت را هدف گردشگری خود انتخاب کرده‌اند، نمادهای روستایی که درون هرکدام آن اسرار و رازهایی نهفته که اهل‌دل را به تفکر دعوت می‌کند تا شاید تاریخ را دوباره ورق زده و عبرت تاریخی را مشق هر شب زندگانی خود کنند.

کاروانسراهای شاه عباسی

و اما کاروانسراهای شاه عباسی! یکی از یادگاری‌های دوران صفویه برای شهر رشت و یکی از جاذبه‌های چشم‌نواز شهرستان رشت است که بینندگانش را به حیرت وامی‌دارد، کاروانسرایی که معروف به لات بامعنای زمین صاف و هموار، کنار رودخانه واقع در کرانه سپیدرود گیلان، است که به کاروانسرای شاه‌عباسی معروف شده و تاریخ کهنی را در دل خود جای‌داده است به‌طوری‌که آجر به آجرش با بینندگانِ اهل‌دلش سخن می‌گوید و از دردها و شادی‌ها، از فرازوفرودها و از غم و محنت‌هایش فریاد می‌کشد تا آنانی که گوشی شنوا دارند درس بگیرند و بخوانند و بدانند و برای تاریخ واگویه کنند.

عمارت شهرداری

شهر بارانی رشت با کاخ یا عمارت شهرداری‌اش، مرکز شهر رشت را شکوهمند کرده و همچون نگینی درخشان، شکوه تاریخ را برای فرزندانش، نسل به نسل خطابه می‌کند، ساختمانی که بین سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ شمسی به دستور اداره‌ی بلدیه رشت، در ضلع غربی میدان شهرداری در شهر رشت ساخته شد.

این کاخ شکوهمند دارای یک برج ساعت است که هر ساعت، گذشت زمان را به مردم اطلاع می‌دهد و گذر عمر را به یاد هم‌وطنانش می‌اندازد تا بگوید عمر، با چشم برهم زدنی در حال گذر است، پس بهتر است از لحظه‌لحظه زندگی بهره برد، شاد زیست و با دیگران مهربان بود تا مبادا پس از دست دادن و یا از درد فراغ، حسرتِ لحظه‌لحظه ازدست‌رفته را خورد، یادآور می‌شود که باید قدر هم را دانست و برای باهم بودن بهانه‌تراشی کرد.

تالاب عینک، بزرگترین مرداب درون شهری کشور

استان سرسبز و بهشتی گیلان، دارای تالاب‌های زیبا و چشم‌نوازی در شهرستان‌ها است که مرکز استان نیز از داشتن این تالاب‌های زیبا بی‌بهره نیست، تالاب عینک در رشت که در حاشیهٔ پارک دانشجو، در غرب شهرستان رشت واقع‌شده و بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان محسوب می‌شود.

اگرچه این تالاب مدتی مورد بی‌مهری، متولیان قرارگرفته اما به دلیل موهبت خدادادی‌اش هنوز نفس می‌کشد و در گمنامی برای رشت و بینندگانش مظلوم و گمنام چشم‌نوازی می‌کند، تالابی که محیط آن ۱۲ کیلومتر و منبع آبی آن ۳۰ هکتار است، طول این تالاب دو هزار و 630 متر و عرض آن به‌طور متوسط ۱۲۰ متر است، این تالاب با عکس‌های هوایی شبیه عینک است و به همین دلیل به این نام معروف شده، تالاب عینک به دلیل ارتفاع کم رشت نسبت به آب‌های آزاد، بارش‌های فراوان جوی و آب‌های مازاد حاصل از کشاورزی اراضی شهر رشت و شهرستان‌های فومن و شفت که راه ورود به رود را ندارند، شکل‌گرفته و یکی از زیبایی‌های طبیعی شهرستان رشت محسوب می‌شود.

بقعه متبرکه خواهر امام رضا (ع)

بقعه متبرکه بانو فاطمه اخری (س)، خواهر امام رضا (ع) یکی از میعادگاه‌های معنوی گردشگران شهرستان رشت و ملجأ آنانی است که خواهر را بهانه زیارت برادر می‌کنند و از حرم خواهر امام هشتم شیعیان سلامی می‌گویند و اللهم صلّ علی علیّ بن موسی‌الرضا را ورد زبان خود می‌کنند و خواهر را واسطه اجابت دعای خود می‌دانند‌.

بقعه‌ای که درگذشته معروف به «امامزاده لاله شوی» بوده و ظهیرالدین مرعشی در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» که در اواخر قرن نهم هجری نگاشته شد، از این بقعه با همین نام یادکرده است و از طرفی بقعه متبرکه خواهر امام در دوره قاجار محل بست‌نشینی مقصرین و در دوره مشروطه محل تحصن و تظاهرات مردم به شمار می‌آمده است.

عمارت کلاه‌فرنگی

یکی دیگر از زیبایی‌های گردشگری شهر رشت عمارت کلاه‌فرنگی است که به دوره قاجار مربوط است، سالیان سال است چشمان گردشگران را به زیبایی می‌نوازد و در ضلع جنوبی پارک قدس (باغ محتشم) در کنار رودخانه گوهر رود میزبان گردشگرانی است که استان گیلان و شهرستان رشت را برای سفر نوروزی خود برمی‌گزیند عمارتی که مالک اصلی پارک اکبر خان بیگلربیگی از مالکان و حکمرانان قدیم گیلانی بوده که به دختر او به ارث رسید و باغ در مالکیت همسر و پسرعموی او، صادق خان اکبر محتشم الملک ملقب به سردار معتمد از مالکین و حکمرانان قدیم گیلان در زمان مشروطیت بوده است، این اثر در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه متبرکه دانای علی

گردشگران آرامگاه دانای علی را به‌عنوان یکی دیگر از مقاصد گردشگری مذهبی مردم شهر رشت می‌دانند چراکه آن‌ها اعتقاد و تعصب خاصی نسبت به این بقعه داشته و به روایت قدما دانای علی را انسانی می‌دانند که دارای قابلیت‌های منحصربه‌فرد ازجمله حضور هم‌زمان در دو مکان (طی الارض کردن) بوده که این نکته علاوه بر دانش بالای این فرد در زمان خودش او را متمایز از دیگران ساخته بود.

بازار سنتی رشت

به هر استانی که سفر کنیم دلمان می‌خواهد از محصولات سنتی، صنایع دستی و سوغاتی‌های آن استان دیدن کرده و به عنوان سوغات برای دیگران نیز ببریم، استان گیلان از این حیث دارای بازارهای هفتگی و سنتی است که بسیار دیدنی و قابل اتکاست چرا که تمامی انواع محصوات مورد نیاز را می‌توان در این بازارها یافت.

شهر زیبای رشت به واسطه داشتن بازار بزرگ رشت، که سرپوشیده بوده و تمامی انواع محصولات خوراکی و سنتی و بومی را یک جا دارد بسیار مورد توجه گردشگران بوده ومسافران قطعاََ پس از سفر به رشت از این بازار بزرگ سنتی دیدن خواهند کرد.

بازار بزرگ شهر رشت در بافت قدیمی و مرکزی این شهر قرار داشته و مرکز کلیه‌ فعالیت‌های بازرگانی در استان گیلان است، این بازار شامل میدان بزرگ و کوچک، چهارسوق‌‌ها و کاروانسراهایی است که سبک معماری و تزیینات و طاقی‌هایشان از قدیم‌الایام همچنان پابرجا مانده، به همین دلیل دارای جاذبه‌های گردشگری است.

در گوشه و کنار بازار رشت می‌توان جلوه‌های گوناگونی از زیبایی‌های فرهنگ فولکلوری را دید، جلوه‌هایی که هر یک در نوع خود بسیار زیبا و جذاب هستند، این بازار از بخش‌های گوناگونی شامل کاروانسراها و طاقی‌ها تشکیل‌شده، در بافت ۲۴ هکتاری بازار رشت، ۱۴ کاروانسرا وجود دارد که توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبطند؛ این کاروانسراها در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی برای کانون‌های بازرگانی ساخته شدند.

شهر خلاق خوراک یونسکو

غذا می‌تواند موجب ایجاد احساس دوستی و تقویت ارتباط بین فرهنگی و بین نسل‌ها و عامل کلیدی برای توسعه پایدار شهری و روستایی و رفاه اقتصادی باشد، به‌علاوه شهر خلاق خوراکی‌ها ضامنی برای حمایت از کشاورزی منطقه است.

شهر رشت در سال ۹۴ از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی انتخاب و در فهرست شبکه شهر‌های خلاق یونسکو ثبت شد، علت معرفی شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی، وجود ۲۲۰ خوراکی محلی، تنوع خوراک و فرآورده‌های غذایی محلی، فرآیند سلامت محور تولید غذای محلی از مزرعه تا سفره است.

بهره‌برداری از منابع محلی، به‌ویژه گونه‌های مختلف ماهی و محصولات فصل، غذا به‌عنوان عاملی برای حفاظت و ترویج میراث فرهنگی، دنبال کردن روش‌های پخت قدیمی و استفاده از ظروف و روش‌های پخت‌وپز منحصربه‌فرد را ازجمله عوامل انتخاب شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراکی‌ها عنوان کرد.

از جمله غذاهای منحصر به فرد رشت و گیلان می‌توان به باقالاقاتوق، اناربیج، کال کباب، شامی ترش، ترش تره، میرزا قاسمی، نازخاتون، ماهی فویج ، فسنجان، غوره آویج، سیرقلیه، گل در چمن، شیرین خورشت، مرغ ترش، بادمجان شکم پر، گمج کباب، تاس کباب گیلانی، خورشت ترش واش و ... اشاره کرد.

رشت، مرکز استان گیلان و یکی از کلان‌شهرهای کشور در شمال ایران و همچنین بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر شمال کشور بین سه استان‌های حاشیۀ دریای خزر و بزرگ‌ترین شهر گیلک نشین، بزرگ‌ترین سکونتگاه سواحل جنوب دریای کاشپین و سومین شهر گردشگرپذیر ایران محسوب می‌شود، آب‌وهوای رشت ازجمله آب‌وهوای معتدل کاسپین و شبه مدیترانه‌ای است که دارای تابستان‌های گرم و شرجی و زمستان‌های سرد و مرطوب بوده و همچنین دارای رتبۀ نخست میزان بارش مراکز استان‌های ایران است.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول