اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

فارس‌من| گلایه‌ دختر 17 ساله از وضعیت پوشاک/ وقتی پوشاک اسلامی جایی در بازار ندارد!

خرید لباس مناسب و عفیفانه یکی از چالش های همیشگی بانوان محجبه است که در بازار لباس با آن مواجه هستند. با آمدن ایام نوروز و فصل خرید لباس این چالش رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته تا بار دیگر مردم در سامانه فارس من از اوضاع نابسامان بازار عرضه پوشاک بانوان گلایه گنند.

فارس‌من| گلایه‌ دختر 17 ساله از وضعیت پوشاک/ وقتی پوشاک اسلامی جایی در بازار ندارد!

گروه زندگی: خرید لباس مناسب و عفیفانه یکی از چالش‌های همیشگی بانوان محجبه است که در بازار لباس با آن مواجه هستند. با آمدن ایام نوروز و فصل خرید لباس این چالش رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته تا بار دیگر مردم در سامانه فارس من از اوضاع نابسامان بازار عرضه پوشاک بانوان گلایه کنند. در چند هفته گذشته سامانه مردمی فارس من میزبان پویش‌های مختلفی با موضوع اعتراض به بد‌حجابی وموضوعات پیرامون آن بوده. فصل‌مشترک بسیاری از پویش‌های حجاب، طراحی و تولید لباس‌های اسلامی و نظارت و برخورد با تولیدکنندگان لباس‌های غیرمتعارف است. موضوعی که به عقیده مردم می‌تواند به تنهایی یکی از راه‌های اصلاح وضعیت حجاب باشد. اما آنچه که در کمپین‌های مردمی ثبت می‌شود گویای آن است که نه تنها این نظارت بر تولید پوشاک به درستی صورت نمی‌گیرد بلکه از تولید و عرضه لباس‌های اسلامی آنچنان که باید حمایت نمی‌شود. تا آنجا که خانواده همیشه باید این دغدغه را به همراه داشته باشد که چرا باید مد جامعه اسلامی شلوار پاره و مانتو جلو باز باشد و لباس‌های عفیفانه سهمی در ویترین مغازه‌ها نداشته باشند. 

دغدغه بانوان برای خرید لباس مناسب پایش به سامانه فارس‌من نیز باز شده و پویشی با عنوان«از کجا مانتوی اسلامی بخرم؟!» در سامانه فارس من ثبت شده تا خبرگزار فارس بنا به وظیفه‌ای که دارد پیگیر حل این چالش باشد. مطالبه اصلی حامیان این پویش اصلاح وضعیت فروشگاه‌های عرضه لباس است. مطالبه‌ای که در متن پویش این طور مطرح شده:«چرا مانتوی بلند و دکمه‌دار در فروشگاه‌ها موجود نیست؟ چرا در کشوری که اسلامی است باید مانتوهای نامتعارف تولید و به فروش برسد؟ چرا باید مانتوی عید سال قبل مناسب‌تر از مانتوی حال حاضر بازار باشد؟ مسئولین چطور می‌توانید با این اوضاع ناهنجار تولید و فروش پوشاک، توقع رعایت حجاب را داشته باشید؟ چرا علت این معضل را ریشه‌یابی و با تولیدکنندگان پوشاک مغایر با عفت عمومی برخورد نمی‌کنید؟» 

گلایه‌های دختر 17 ساله از وضعیت پوشاک!

برای پیگیری این مسئله اولین قدم هم‌صحبت «آیدا قادرپور» سردبیر این پویش شده‌ایم. دختر17 ساله‌ای که گلایه‌های زیادی از وضعیت بازار مانتو دارد:« قبل از عید برای خرید مانتو راهی بازار شدیم. بازارها و پاساژهای زیادی را گشتیم اما بیشتر لباس‌ها یا جلوباز بودند یا کوتاه یا مدل جلفی داشتند. این برای من خیلی ناراحت کننده بود که چرا در بازارهای یک کشور اسلامی پیدا کردن مانتو بلند و جلوبسته آنقدر سخت است. چرا لباس‌هایی با فرهنگ اسلامی تولید نمی‌شود و در مقابل مانتو کوتاه  و شلوار پاره و مینی اسکارف‌هایی که در ویترین پوشاک جامعه نباید جایی داشته باشند در بازار پوشاک آنقدر زیاد و متنوع هستند.»

وقتی فرهنگ فدای سود بیشتر می‌شود!

این دختر ساکن زاهدان معتقد است این وضعیت مخصوص به بازارهای شهرش نیست و وضعیت پوشاک کل کشور درگیر این چالش است. او می‌گوید:« برای خرید لباس حتی سری هم به بازارهای زابل زدیم اما اوضاع لباس در آنجا هم همینطور بود و لباس مناسبی پیدا نکردیم. با فروشنده‌ها که هم صحبت شدم می‌گفتند تولیدکننده‌ها این نوع لباس‌ها را در اختیارشان می‌گذارند و فروش این لباس‌ها سود بیشتری برایشان دارد. چون هم تولید کننده مدل‌های متنوعی در اختیارشان قرار می‌دهند و هم استقبال خوبی می‌شود. حتی پرسیدم که اگر متقاضی داشته باشند لباس‌های مناسب فرهنگ اسلامی عرضه می‌کنند یا نه؟! اما مایل بودند همان لباس‌های جلوباز و کوتاه را عرضه کنند. واقعیت این است که متقاضی لباس‌های اسلامی بسیار است اما اغلب مجبور می‌شوند یا مثل خانواده من چالش‌های دوخت لباس را تجربه کنند و بی‌خیال خرید از بازار شوند یا مجبور به خرید و استفاده از همان لباس‌ها می‌شوند.» 

بازارهایی که رها شده!

عقیده این نوجوان دغدغه‌مند این است که در بازار پوشاک به غیر از همه بی‌توجهی‌ها به حجاب و تولید لباس‌های اسلامی، برای ترویج و تشویق نوجوانان به حجاب هم کاری صورت نمی‌گیرد. بلکه با به نمایش گذاشتن لباس‌های عجیب و غریب در پشت ویترین مغازه‌ها آنها را به سمت بی‌حجابی سوق می‌دهند. آیدا قادرپور می‌گوید:« نهایتا گشتن ما در بازارهای لباس فایده‌ای نداشت. مادرم لباس دوخت و من هم ترجیح دادم لباس‌های قبلی‌ام را بپوشم. یکی از دوستانم هم به هر مشقتی بود یک لباس نسبتا مناسب پیدا کرد. البته در بازارهای پوشاک لباس مناسب و پوشیده برای افراد سن بالا خیلی راحت‌تر پیدا می‌شود درحالی باید پوشاک اسلامی بیشتر روی نوجوان و جوان تمرکز داشته باشد اما انگار هیچ توجهی به تولید لباس‌هایی با طراحی زیبا، پوشیده و متنوع و جذب نسل جوان‌ به حجاب نمی‌شود. درحالی که این من نوجوان و جوان هستم که به اقتضای سنم دوست دارم لباس‌های پوشیده،مرتب و زیبا  به تن کنم. وقتی این زیبایی را بین لباس‌های اسلامی پیدا نکنم. روی می‌آورم به همان لباس‌های عجیب و غریب و کوتاه!» 
یکی دیگر از گلایه‌های این نوجوان زاهدانی قیمت بالای چادر و لباس‌های پوشیده و عفیفانه است. لباس‌هایی که اگر در بازار پوشاک پیدا شوند قیمت بالای‌شان خرید بانوان محجبه را دچار مشکل می‌کند. 

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول