اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

بازخوانی «رزمایش پهپادی 1401 ارتش»/ از ایجاد دفاع فعال پدافندی با انتقال سکوی زمین‌پایه به آسمان تا تمرین حملات دسته‌جمعی پهپادی

یگان‌های پهپادی نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در نخستین روزهای شهریور سال گذشته رزمایشی را برگزار کردند.

بازخوانی «رزمایش پهپادی 1401 ارتش»/ از ایجاد دفاع فعال پدافندی با انتقال سکوی زمین‌پایه به آسمان تا تمرین حملات دسته‌جمعی پهپادی

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال 1401 همچون سال‌های پیش نیز اقدام به برگزاری رزمایش‌های متفاوتی کردند. رزمایش‌هایی که تنوع بسیاری داشت؛ از رزمایش‌های پهپادی تا رزمایش‌های مرکب دریایی و بیمارستانی.

نیروهای مسلح در این رزمایش‌ها توانستند علاوه بر آزمون توان رزم فعلی، دستاوردهای جدیدی را هم آزمایش کرده و به سازمان رزم‌ خود الحاق کنند. البته این رزمایش‌ها پیام‌های مهم و واضحی نیز برای دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران داشت و به گفته سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، «پیام رزمایش‌های نیروهای مسلح برای مخاطبان مختلف کاملا رسا، روشن و صریح است.»

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال 1401، چند رزمایش را در عرصه‌های مختلف برگزار کردند و گروه دفاعی خبرگزاری فارس در سلسله گزارش‌هایی آن‌ها را بازخوانی می‌کند.

نخستین گزارش به بازخوانی رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش اختصاص دارد که در ادامه آن را مطالعه می‌کنید.

 

 

پهپاد مهاجر ـ 6

 

اجرای رزمایش پهپادی 1401 ارتش با حضور بیش از 150 پهپاد

رزمایش مشترک پهپادی ارتش از دوم شهریور 1401 به مدت دو روز با حضور بیش از 150 پهپاد از نیروهای چهارگانه آجا از نقاط و پایگاه‌های مختلف کشورمان از فواصلی تا یک هزار کیلومتر از جمله پایگاه‌های زیرزمینی پهپادی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

رزمایش مشترک پهپادی در سطح نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور برای اولین بار است که اجرا شد و در گستره جمهوری اسلامی ایران از آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور اجرا شد.

دقت و قدرت تسلیحات، میزان مداومت پروازی، قابلیت‌های سامانه‌های هدایت و کنترل و توانمندی‌های رزمی پهپادها از جمله مواردی است که در این رزمایش مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفت.

فرماندهان ارتش هدف از برگزاری این رزمایش را ارزیابی میزان و قابلیت‌های تهاجمی و آفندی پهپادها اعلام کردند. 

ارزیابی سامانه‌های مقابله با نفوذ و اقدامات تهاجمی پرنده‌های بدون سرنشین نیز دیگر هدف برگزاری رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش بود و به همین دلیل، نمونه‌هایی از سامانه‌های جنگالی زمین‌پایه و هواپایه در محدوده رزمایش مستقر بوده و شرایط مشابه صحنه نبرد واقعی را برای پرنده‌های بدون سرنشین فراهم کردند. 

همچنین، انتقال تجربه به نیروهای جوان، تمرین آموخته‌ها و افزایش آمادگی‌های رزمی برای مقابله با تهدیدات از دیگر اهداف و ویژگی‌های رزمایش اعلام شد.

در ادامه، مراحل مختلف این رزمایش را بازخوانی می‌کنیم.

 

پهپاد کمان 12

 

شناسایی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی توسط پهپادهای ارتش

در نخستین روز از رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش جمهوری اسلامی ایران، پهپادهای مراقبتی و شناسایی از نیروهای چهارگانه ارتش، عملیات پایش مرزهای کشور و شناسایی اهداف مدنظر در منطقه عمومی رزمایش را با موفقیت انجام دادند.

در این بخش از رزمایش پهپادهای یسیر، صادق، پلیکان، ابابیل 3، یزدان و مهاجر 6 با پرواز از پایگاه‌های پهپادی ارتش از نقاط مختلف کشور نسبت به شناسایی اهداف و همچنین مراقبت و پایش مناطق مورد نظر در مرزها و آب‌های بین‌المللی اقدام کردند.

 

یک واحد از یگان جنگال ارتش

 

تمرین موفق اخلال هواپایه در ارتباطات پهپادی

در ادامه رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش، یگان‌های جنگ الکترونیک از نیروهای چهارگانه ارتش روش‌ها و راهکارهای جنگ الکترونیک را تمرین کردند.

عملیات اخلال ارتباطی زمین پایه در ارتباط پهپاد با ایستگاه کنترل زمینی و اخلال الکترونیک بر روی پهپادهای مهاجم نیروی حمله‌ور و کنترل این پهپادها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش از رزمایش بود که با موفقیت توسط نیروهای نخبه و جوان ارتش جمهوری اسلامی ایران تمرین شد.

همچنین در این مرحله از رزمایش مشترک پهپادی ارتش، ایجاد اختلال در ارتباط پهپادی به صورت هواپایه و توسط پهپادهای ابابیل با موفقیت اجرا شد.

مقابله نرم و سخت با تهدیدات متصور در عملیات پهپادی با استفاده از تجهیزات نوین جنگ الکترونیک و همچنین سامانه‌های خودحفاظتی از دیگر اقدامات صورت گرفته در نخستین روز رزمایش مشترک پهپادی ارتش بود.

 

 

انهدام نقاط حساس و حیاتی دشمن

دومین رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش با اجرای عملیاتی انهدام توسط پهپادهای آجا آغاز شد و انواع پهپادهای رزمی از نیروهای چهارگانه ارتش اهداف مورد نظر در منطقه عمومی رزمایش را با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن مورد اصابت قرار دادند.

پهپادهای کمان، مهاجر و ابابیل با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن بومی از جمله بمب‌های قائم، موشک‌های الماس و بمب‌های MK-82 اهداف در نظر گرفته شده در منطقه عمومی رزمایش که شامل اهدافی شبیه‌سازی شده از مراکز فرماندهی و کنترل دشمن، مخازن سوخت، زاغه‌های مهمات، سامانه‌های راداری و موشکی و اماکن تجمع نفرات بود را با دقت مورد اصابت قرار دادند.

در این رزمایش، انواع مختلف پهپادها با برنامه‌های عملیاتی از پیش تعیین شده از نقاط مختلف و دوردست کشور به پرواز درآمده و با نظارت و هدایت مرکز راهکنشی رزمایش به اجرای عملیات پرداختند.

 

 

حضور دانشجویان پهپاد ارتش در رزمایش مشترک پهپادی

امیر علیرضا شیخ، معاون تربیت و آموزش ارتش با اشاره به حضور دانشجویان ارتش در رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش گفت: رزمایش‌ها صحنه آزمایش آموزش‌ها است و این یک قاعده کلی است که ما به آن معتقدیم، در این صحنه آنچه را که ما به دانشجویان آموخته‌ایم مورد سنجش و ارزیابی قرار داده‌ایم.

وی افزود: در بحث پهپادی، شاکله آموزشی در داخل ارتش در دانشکده پهپاد شکل گرفته و دانشجویان این دانشکده را بعد از طی دوره‌های خود به دوره تخصصی می‌فرستیم و این دانشجویان را به صحنه رزمایش آوردیم تا شاهد کار عملی از نزدیک باشند.

معاون تربیت و آموزش ارتش با بیان اینکه بخشی از پهپادهایی که در این رزمایش شرکت می‌کنند تحت هدایت دانشجویانی است که دوره‌های تخصصی را طی کرده‌اند، گفت: خوشبختانه رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش میدان آزمایش و آموزش بزرگی برای ما بود که با پای کار آوردن نیروهای مختلف توانستیم یک کارگاه عملی خوبی را برای دانشجویان فراهم کنیم تا در میدان واقعی رزم آموزش لازم را ببینند.

وی ادامه داد: ما در هر رزمایشی که برگزار می‌شود دانشجویان را به صحنه می‌آوریم تا در کنار عناصر عملیاتی قرار گیرند و یافته‌های آموزشی خودشان را با واقعیت‌های صحنه نبرد تطبیق دهند.

امیر شیخ در پایان تأکید کرد: رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش جمهوری اسلامی ایران برای ما آورده بسیار زیادی در حوزه آموزش پهپادی داشته است.

 

پهپاد ابابیل ـ 4 در حال پرواز به سوی هدف

 

پرواز ابابیل، امید و آرش بر فراز آسمان ایران اسلامی

در ادامه رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش، پهپاد ابابیل ـ 4 با شناسایی هدف راداری، اطلاعات مربوطه را در بسترهای ارتباطی به پهپاد ضدتشعشع امید ارسال کرد و این هدف با موفقیت توسط پهپاد امید مورد اصابت قرار گرفت.

پهپادهای انهدامی آرش دیگر پرنده بدون سرنشین حاضر در این رزمایش بودند و توانستند اهداف دریایی و زمینی خود را به صورت گسترده و با موفقیت منهدم کنند.

 

پهپاد کرار

 

رهگیری و انهدام اهداف متخاصم توسط پهپاد کرار با تیربار اخگر

در دومین روز از رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش، اهداف سطحی در منطقه عمومی رزمایش توسط پهپادهای بمب‌افکن کرار با استفاده از تیربار اخگر با موفقیت منهدم شد.

پهپادهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مرحله از رزمایش با به پرواز در آمدن از نقاط خارج از منطقه عمومی رزمایش و طی مسافت قابل توجه از مبدأ تا نقاط هدف، اهداف از پیش تعیین شده که شامل مراکز فرماندهی و کنترل، زاغه‌های مهمات، سامانه‌های موشکی و مخازن سوخت شبیه‌سازی شده دشمن بودند را با موفقیت و دقت مورد اصابت قرار دادند.

 

 

اجرای عملیات اسکرمبل به منظور رهگیری هوایی اهداف متخاصم توسط پهپادهای کرار با استفاده تیربار اخگر از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این بخش از رزمایش بود.

پهپادهای رهگیر نیروی پدافند هوایی ارتش با هماهنگی و تحت کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی به پرواز درآمدند و پهپادهای مهاجم در قالب نیروی حمله‌ور را رهگیری و منهدم کرد.

 

پهپاد باور ـ 5

 

عملیات موفق پهپادهای دریایی با طی مسافت طولانی

در ادامه روز دوم رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش، پهپادهای انهدامی نیروی دریایی ارتش شامل باور۵، ژوبین و آرش که از مبدأ دریا و عرشه یگان‌های سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی ارتش در نقاط مختلف به پرواز درآمده بودند با طی مسافت طولانی اهداف خود در ساحل و دریا را با موفقیت مورد اصابت قرار دادند.

پایش و رصد محیط پیرامونی در دریا و همچنین شناسایی اهداف دریایی نیز از دیگر مأموریت‌هایی بود که توسط پهپادهای عمودپرواز پلیکان نیروی دریایی ارتش و از مبدأ یگان‌های شناور انجام شد.

 

پهپاد کمان 22 نیروی هوایی ارتش

 

انجام نخستین پرواز رزمی کمان 22 در رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش

پهپاد کمان 22 نیروی هوایی ارتش برای نخستین بار با انجام پرواز رزمی به چرخه عملیاتی این نیرو وارد شد.

در این بخش از رزمایش، پهپاد کمان 22 با پرواز از یکی از پایگاه‌های پهپادی ارتش در کشور مقابله با جنگ الکترونیک دشمن به صورت هواپایه را با موفقیت انجام داد.

 

پهپاد آرش

 

حضور ٧ نوع پرنده نیروی زمینی در رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش

امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره اجرای موفقیت‌آمیز رزمایش تخصصی پهپادی ١۴٠١ ارتش جمهوری اسلامی ایران در گستره جغرافیای ایران اسلامی، گفت: نیروی زمینی ارتش در این رزمایش بالغ بر 7 نوع پهپاد با خصوصیت‌های رزمی، شناسایی، انهدامی، مراقبتی و دست‌پرتاپ با قابلیت دوام‌آوری در محیط جنگ الکترونیک استفاده کرده است.

وی، حضور پهپادهای نیروی زمینی ارتش را در این رزمایش بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: اجرای سناریوی پروازی از قبل طراحی شده، مورد هدف قرار دادن اهداف مشخص شده  توسط پهپادهای انهدامی و  رزمی و بکارگیری بمب‌ها و موشک‌های قابل ثبت روی پهپادها، جمع‌آوری اطلاعات به صورت سیگنالی  و استفاده از محموله‌های اپتیکی در گستره جغرافیای کشور از غرب، جنوب غرب، شمال شرق و منطقه اصلی رزمایش بخشی از اقدامات نیروی زمینی ارتش در این رزمایش بود.

امیر حیدری، نقطه‌زنی و استفاده از بمب‌های هوشمند را  از ویژگی‌های بارز در رزمایش تخصصی پهپادی ارتش توصیف و اظهار کرد: در این رزمایش سامانه‌های پهپادی انهدامی و رزمی توانستند کلیه اهداف پیش‌بینی شده را با استفاده از مهمات هوشمند و به صورت نقطه‌زنی مورد اصابت قرار دهند.

 

 

پهپاد امید

 

تمرین حملات پهپادی به صورت دسته جمعی در رزمایش پهپادی 1401 ارتش

امیر خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در حاشیه رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش، گفت: پهپادهای کمان 12 و کمان 22 که جزو پهپادهای بسیار ارزشمند ما محسوب می‌شوند، توسط صنعتگران نیروی هوایی ارتش به تولید انبوه رسیده است.

وی افزود: این پهپادها به تمام مهمات بومی‌ از جمله موشک‌های دقیق و بمب‌های دورایستا و نقطه‌زن تجهیز شده و در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفته است.

امیر واحدی گفت: ما توانستیم اهداف‌مان را در این رزمایش مورد اصابت قرار دهیم. در آینده نزدیک خبرهای بسیار خوبی از این پهپادها خواهید شنید. از پهپاد کمان 12 که طبق آخرین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده، می‌توان در زمینه شناسایی، جنگ‌ الکترونیک، عملیاتی و کشف اهداف استفاده کرد. 

فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه نیروی هوایی ارتش نقش محوری در رزمایش ایفا کرد، گفت: در این رزمایش تأکید بر این بود که ابتدا با حجم انبوهی از پهپادهای به اهداف از پیش تعیین شده حمله کنیم و در این زمینه موفق بودیم. 

وی افزود: ما چشم‌داشتی به هیچ کشوری نداشتیم و نخواهیم داشت. جمهوری اسلامی ایران یکی از قطب‌های پهپادی منطقه است که باعث افتخار سربازان ولایت در نیروی هوایی ارتش است.

امیر واحدی تأکید کرد: ما از حوزه ساخت و تولید هواپیماهای بدون سرنشین عبور و به حوزه تولید زیرسامانه‌های عملیاتی پهپاد‌ها ورود کرده‌ایم.

 

 

انجام اقدامات جدید پهپادی در رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش

امیر علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در حاشیه رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش در تشریح نقش نیروی پدافند هوایی در این رزمایش، گفت: شاهد کارهای بسیار جدید، مبتکرانه و خلاقانه‌ای در این رزمایش از سوی همه نیروهای شرکت‌کننده بودیم که برخی از این اقدامات رسانه‌ای شد.

وی افزود: در جنگ‌های اخیر در سطح جهان ثابت شد که موضوع پهپاد بسیار می‌تواند اثرگذار باشد، لذا ارتش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ورود پیدا کرده است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه سرعت پیشرفت در این حوزه در ارتش بسیار چشمگیر است و در آینده پیشرفت‌های بسیار زیادی در حوزه پهپاد خواهیم داشت، گفت: در این رزمایش کارهای نو و جدیدی مانند رهگیری هوایی با هواپیمای بدون سرنشین مسلح که  اقدامی بی‌نظیر است را توسط پهپاد انجام دادیم.

 

سکوی زمین‌پایه به وسیله پهپاد از روی زمین به آسمان منتقل شد

امیر سرتیپ‌ دوم محمد یوسفی‌خوش‌قلب معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه اول سیما گفت: از ابتکارات و نوآوری‌های خوب پدافند هوایی در رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش بهره‌برداری از ویژگی منحصر به‌فرد پدافند هوایی از طریق پهپاد با انتقال سکوی زمین‌پایه از روی زمین به آسمان است.

به گفته معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش، با این توضیح که سکوی زمین‌پایۀ پدافند را که شامل همۀ اقدامات ارتباطی، جنگالی، کشف، رهگیری، درگیری و مدیریت صحنه نبرد و هرگونه اقدام دیگر پدافندی است را روی پهپاد سوار کرده‌ایم که در موقعیت‌های حجیم و پُر خطر قابل اتکاست. این ابتکار و نوآوری دست مقتدر پدافند هوایی را در آسمان بلندتر می‌کند.

 

 

برگزاری موفق دوسویه رزمایش پهپادی برای اولین‌بار/ دریادار موسوی: قدرت پهپادی ارتش مشت آهنین بر سر دشمنان است

امیر دریادار سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش از پایان این رزمایش خبر داد و گفت: بکارگیری انواع پهپادهای بومی شناسایی، رزمی، انهدامی و ... از نیروهای چهارگانه و اجرای انواع عملیات‌های پهپادی از جمله ویژگی‌های بارز این رزمایش بود که با دقت زیاد از سوی نیروهای شرکت کننده اجرا شد.

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش با اشاره به اینکه این برای نخستین‌ بار بود که یک رزمایش پهپادی آن هم به صورت دو سویه برگزار می‌شد، عنوان کرد: شرکت بیش از 150 فروند انواع پهپاد در این رزمایش و همچنین گستردگی منطقه عملیات که تمام مناطق کشور، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را شامل می‌شد موجب پیچیدگی برگزاری این رزمایش بود که بحمدلله با عملکرد بسیار مطلوب سامانه‌های فرماندهی و کنترل رزمایش با نهایت هماهنگی ممکن انجام شد.

وی با اشاره به بهره‌گیری از پهپادها و تجهیزات صددرصد بومی در این رزمایش افزود: اساسا آنچه که در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت شامل پرنده‌ها، مهمات و سلاح، سامانه‌های فرماندهی و کنترل و ... تماما بومی بود که با استفاده از تجهیزات بومی اجرا شد.

دریادار موسوی با اشاره به پهپادهای حاضر در رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش بیان کرد: پهپادهایی که در این رزمایش به اجرای عملیات پرداختند و همچنین تسلیحات و محموله‌های اپتیکی، جنگالی و ... توسط متخصصان جوان و متعهد ارتش جمهوری اسلامی ایران، صنایع وزارت دفاع و با همکاری بخش خصوصی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده‌اند و بر اساس همین درون‌زا بودن، قدرت پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز به قدرتی تحریم‌ناپذیر بدل گشته است.

وی با تأکید بر ضرورت انتقال تجربه در رزمایش‌ها و تمرینات سالیانه، گفت: انتقال تجربه به نسل جدید و تقویت قدرت عمل و تصمیم‌گیری در جوانان از جمله اهداف مهم هر رزمایشی است که در این رزمایش نیز بحمدلله نسل با تجربه و پیشکسوت در کنار نسل جوان و جدید ارتش قرار گرفت که در نهایت منتهی به انتقال تجربه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به نظارت‌های مستمر بر مراحل مختلف رزمایش از سوی ستادهای برتر، گفت: تمام مراحل این رزمایش ضمن داوری  و ارزیابی مستمر کارشناسان و ارزیابان ستاد ارتش، تحت نظارت قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص)، ستادکل نیروهای مسلح انجام شد.

 

 

 

فرمانده کل ارتش: پیام رزمایش‌های نیروهای مسلح برای مخاطبان مختلف روشن و صریح است

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در حاشیه رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش با بیان اینکه این اولین رزمایش پهپادی است که با این وسعت و گستردگی در کشور، به صورت مشترک توسط نیروهای چهارگانه ارتش برگزار شد، گفت: این رزمایش به صورت مشترک در استان‌های غربی، جنوب غربی، جنوبی، جنوب شرق، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و در استان‌های مرکزی اصفهان، سمنان و یزد برگزار شد.

وی افزود: هر چهار نیروی ارتش با محوریت و فرماندهی قرارگاه ذوالفقار در این رزمایش حضور داشتند و توان خود را در عرصه پهپاد و جنگال به میدان آوردند و جای خوشحالی است که در این میدان تلفیق دانش، فناوری، تجربه و خلاقیت و نشاط و شادابی جوانان را مشاهده کردیم.

سرلشکر موسوی با بیان اینکه همه آنچه که در این رزمایش به کار گرفته شد، جدید است، گفت: از نیروهای جوان و با نشاطی  که در این رزمایش پای کار هستند تا تجهیزات اعم از پرنده‌ها و تجهیزات زمینی و سامانه‌های فرماندهی و کنترل با فناوری‌های روز آماده شدند.

وی، پیام رزمایش‌ها و آمادگی نیروهای مسلح را برای مخاطبان مختلف کاملا رسا، روشن و صریح عنوان کرد و گفت: ملت بزرگ ایران به دلیل اینکه در این رزمایش پا در رکابی نیروهای مسلح خودشان را برای دفاع از کیان و ناموس ملت می‌بینند، راضی و خشنودند.

فرمانده کل ارتش گفت: دوستان ما هم وقتی که می‌بینند جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام کینه‌ورزی‌ها و دشمنی‌ها و خباثت‌هایی که در قبالش انجام شده با قدرت و با استقامت و سربلندی ایستاده و راه پیشرفت را به‌خصوص در عرصه دفاعی طی می‌کند هم دلگرم و هم خوشحال می‌شوند. البته عصبانیت هیچ سودی ندارد و دشمنان ما بایستی در مقابل منطق حق سر تسلیم فرود بیاورند وگرنه ناگزیرند این پیشرفت‌ها را با چشم ببینند و بر عصبانیت‌ِشان افزوده شود.

سرلشکر موسوی با بیان اینکه این رزمایش در شرایطی انجام شد که ما روز صنعت دفاعی کشور را پشت سر گذاشتیم، خاطرنشان کرد: این رزمایش قدرت و توانمندی صنعت دفاعی کشور و کار مشترک ارتش و صنایع دفاعی  را نشان داد و این قدرت و اقتداری است که توسط دانشمندان جوان و شرکت‌های دانش‌بنیان به وجود آمده است.

وی افزود: ما از گذشته با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری‌های بسیار زیادی داشتیم، اما امسال با تأکیدی که فرمانده معظم کل قوا داشتند، این همکاری در عرصه‌های مختلف به رشد چند برابری رسیده است.

فرمانده کل ارتش در پاسخ به سؤالی پیرامون میزان دستیابی به اهداف در این رزمایش، گفت: آنچه ما تاکنون مشاهده کردیم نشان‌دهنده موفقیت رزمندگان ما در این رزمایش بود، اما طبیعتا ما باید صبر کنیم تا داوران ما ارزیابی خودشان را به صورت دقیق انجام دهند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول