اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

سفر به پاک‌ترین دریاچه گیلان

روستای سقالکسار و سد خاکی مشهور آن، یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر و جذاب شهر باران‌های نقره‌ای است که پیشنهاد می‌شود در هنگام سفر به این شهر، تماشای آن را از دست ندهید.

سفر به پاک‌ترین دریاچه گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد جمشیدی؛ استان گیلان تکه‌ای از بهشت در شمال کشور است و جای‌جای آن، پر از جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیزی است که هر ساله، گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند.

روستای سقالکسار، روستای نمونه گیلان‌

روستای سقالکسار و سد خاکی مشهور آن، یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر و جذاب شهر باران‌های نقره‌ای، رشت است که در دهستان لاکان و در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر رشت قرار دارد، و پیشنهاد می‌شود در هنگام سفر به این شهر، تماشای آن را از دست ندهید، زیرا چشم‌اندازی دارد که نمی‌توان از آن چشم برداشت.

دریاچه سقالکسار، به نوعی پاک‌ترین دریاچه گیلان است که می‌خواهم شما را در یک سفر مجازی به میان این دریاچه نیلگون ببرم که آیینه‌ای شفاف از زیبایی‌ها است و انعکاس درختان انبوه در آن، آرامش و سکونی عجیب را به گردشگران هدیه می‌کند.

مسیرهای دسترسی به سقالکسار

برای دسترسی به روستای سقالکسار از رشت چند راه وجود دارد که راحت‌ترین آن این است که شما می‌توانید در ابتدا خود را به تقاطع غیرهمسطح گاز برسانید و وارد جاده لاکان شده و سپس از آن‌جا ۱۰ کیلومتر رانندگی کنید تا به انتهای جاده لاکان رسیده و از آن نقطه وارد جاده فومن شوید و چهار کیلومتر رانندگی کنید تا به بقعه آقا سید شریف (ع) برسید‌ و سپس به‌ سمت چپ بپیچید و وارد روستای سقالکسار شوید.

شما در فصل زیبای تابستان به‌محض ورود به روستا با مزارع برنج و خوشه‌های طلایی رنگ، عطر دل‌انگیز شالی و پوششی از درختان جنگلی زیبا روبرو می‌شوید که دل هر بیننده‌ای را مبهوت می‌کند و در فصل بهار نیز عطر دل‌انگیز شکوفه‌های درختان آلوچه و درختان تازه جوانه زده شما را به خود جذب می‌کند.

 

کسب‌وکار مردم روستا

مردم مهربان و خون‌گرم روستای سقالکسار شهر رشت اغلب به کشاورزی، دامپروری، زراعت برنج و پرورش ماهی مشغول هستند و محصولات روزمره زندگی خود را از این طریق تهیه می‌کنند و بخشی از آن را نیز به گردشگران عرصه می‌کنند.

دلیل نامگذاری روستای سقالکسار

 واژه سقالکسار از سه واژه سقا، لک و سار تشکیل شده که سقا به‌معنای محل آبخوری و لک و سار نام دو پرنده زیبا است که دریاچه آن‌ها را سیراب می‌کند، پس این واژه به «محل آبخوری لک و سار» ترجمه می‌شود و دلیل نامگذاری روستا باید همین موضوع باشد.

 

چرا سقالکسار روستای پاک است؟

در سال‌های گذشته به‌دلیل توجه مردم بومی به نظافت و بهداشت دریاچه سقالکسار و محیط اطراف آن، در این منطقه زباله‌ها به چشم نمی‌آمدند و به همین دلیل لقب پاک‌ترین دریاچه گیلان را به سقالکسار اختصاص دادند.

 سد خاکی و دریاچه سقالکسار

در کنار روستای سقالکسار یک سد خاکی به همین نام وجود دارد که دریاچه‌ای بی‌نظیر و بی‌بدیل را در منطقه جنگلی و در احاطه انبوهی از درخت‌های سر به آسمان کشیده بلوط پدید آورده است که این دریاچه با مساحت ۱۵ هکتاری حدود ۶۰۰ متر طول و ۵۰۰ متر نیز عرض دارد و گردشگران زیادی را از را مناطق دور و نزدیک به‌سمت خود می‌کشاند.

قایق سواری در سقالکسار
 
در دریاچه سقالکسار، امکان قایق سواری برای گردشگران و مسافران فراهم شده تا با سوار شدن بر قایق‌های پدالی و پارویی چشم‌اندازهای اطراف را تماشا کنند و خاطره‌ای از سفر به این دریاچه زیبا و دیدنی برایشان ثبت و ضبط شود.

 

امکانات دریاچه سقالکسار

در دریاچه سد خاکی سقالکسار، امکاناتی چون سرویس بهداشتی، نمازخانه، چایخانه‌های سیار، کافه رستوران با غذاهای محدود، امکانات قایق سواری، یک مغازه کوچک در ورودی دریاچه و محل پارک ماشین تعبیه شده‌ و در اطراف دریاچه نیز آلاچیق‌هایی با باربیکیو وجود دارند که گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

خانه پرماجرای میان دریاچه

در میان دریاچه سقالکسار، یک سازه غرق شده به چشم می‌خورد که داستان‌ها و روایت‌های زیادی درباره آن گفته می‌شود و برخی افراد محلی باور دارند که این سازه، یک خانه است که با بالا آمدن آب، نیمی از آن پنهان می‌شود و با پایین رفتن آب می‌توان آن را دید و عده‌ای دیگر نیز معتقدند که این یک قایقی به شکل خانه است که در گذشته در داخل دریاچه انداخته شده است.

 

بهترین زمان بازدید از سقالکسار

روستای سقالکسار در تمام فصول سال، زیبا است اما به گفته بسیاری از گردشگران، فصل بهار و پاییز، بهترین زمان سفر به این منطقه به شمار می‌آید زیرا در فصل بهار در سقالکسار با تصویری از درختان تازه جوانه زده، باران‌های گاه‌وبی‌گاه و عطر و بوی تازگی همراه می‌شوید، در حالی که پاییز با چهره‌ای هزار رنگ، زیباترین انعکاس طبیعت جنگل‌های اطراف را با رنگ‌های نارنجی، قرمز، سبز و زرد در دریاچه به نمایش می‌گذارد.

فصل بهار و تابستان در روستای سقالکسار  با آب و هوای معتدل و مرطوب همراه است، اما طبیعت در این زمان از سال در سبزترین حالت خود پدیدار می‌شود و به همین دلیل به مسافران و گردشگران پیشنهاد می‌شود که به‌هیچ‌وجه فرصت دیدن آن را در این زمان از سال از دست ندهند.

پایان پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول