اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

هشدار تداوم خشکسالی در مازندران/ کاهش ذخایر برفی در ارتفاعات

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به بارش چند روز اخیر استان،گفت: خشکسالی در مازندران ار این پس تداوم خواهد داشت؛ حتی اگر یک سال ترسالی داشته باشیم نمی‌تواند جبران انباشت خشکسالی را داشته باشد.

هشدار تداوم خشکسالی در مازندران/ کاهش ذخایر برفی در ارتفاعات

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران امروز به‌مناسبت روز جهانی هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: ۸۸ ایستگاه هواشناسی کل اطلاعات مربوط به ریزش‌‌های جوی را به‌صورت کامل در استان مازندران رصد می‌کنند. 

*پوشش مطلوب ایستگاه‌های هواشناسی در مازندران

وی با اشاره به اینکه پوشش ایستگاه‌ها در مناطق بالادست و پایین‌دست استان مازندران مطلوب است، افزود: هواشناسی هم وضعیت دریا و هم وضعیت خشکی را زیر پوشش دارد.

*کاهش ذخایر برفی در ارتفاعات

  مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه مسائل آب وهوایی از شرایط خاص خود برخوردار است، تصریح کرد: موضوع مهم اینکه ذخیره‌گاه برف در ارتفاعات بوده و در مناطق پایین‌دست نیست که طی سال‌های اخیر کاهش ذخایر برفی ما را نگران‌ کرده است.

  رضوی با نگرانی از وضعیت منابع ذخیره آب در استان،  اضافه کرد:  خیلی از آب‌بندان‌ها به‌ویژه در مناطق غرب استان و شهرستان آمل از بین رفت که این موضوع ما را نگران کرده است. 

وی تصریح کرد: در گذشته می‌توانستیم برای تامین نیاز آبی متکی به آب ناشی از ذوب شدن برف‌ها در اواخر بهار و تابستان باشیم ولی اکنون بحث گرمایش و تغییر اقلیم موجب تشدید ذوب برف‌ها شده؛ به‌طوری‌که آب حاصل از ذوب شدن برف‌ها حتی در فصل بهار نمی‌ماند، چه برسد برای تابستان!! 

*تداوم خشکسالی

مدیرکل هواشناسی مازندران با تاکید بر اینکه یکی از مسائل مهم اینکه  آب‌بندان‌ها در پایین دست احیا شوند که عملا این کار هم مقدور نیست، بیان کرد: خشکسالی در مازندران از این پس تداوم خواهد داشت؛ حتی اگر یک سال ترسالی داشته باشیم نمی‌تواند جبران انباشت خشکسالی را داشته باشد و آن هم  خسارتش بیشتر از استفاده‌اش است؛ به‌این دلیل که امکان نگهداشت آب را نداشتیم. 

*مازندران پرباران نیست!

رضوی با اعلام اینکه سیل آمد و رفت اما آسیب‌هایش بیشتر بود، اظهار کرد: تصور همه از مازندران این است که استانی پُرباران بوده ولی برعکس تلفیق جلگه و کوهستان در غرب استان بارش بیشتر را فراهم آورده است ولی  در این نقطه از استان زمین کشاورزی نداریم.

وی یادآور شد: در مجموع شرایط خوبی در بحث بارش‌ها نداریم که همین موضوع ما را نگران کرده است. 

*مازندران در لیست استان‌های آلوده آب و هوایی

مدیرکل هواشناسی مازندران در بخش دیگری از خود تصریح کرد: برخلاف تصور همه مبنی بر اینکه مازندران استان آلوده‌ای نیست ولی بررسی‌ها نشان داده مازندران یکی از نقاط آب و هوایی کشور در مبحث آلودگی وضعیت جوی محسوب می‌شود. 

*نصب دستگاه‌های آلوده‌سنجی لنگ اعتبار

رضوی با بیان اینکه مازندران کلان شهر در قالب استان است، خاطرنشان کرد: انتظار داریم ایستگاه آلوده سنجی در شهرهای مختلف نصب شود که لنگ اعتبار است. 

وی گفت: پیشنهاد ما برای نصب ایستگاه آلوده‌سنجی در ۵ شهرستان آمل، چالوس،  بابل، قائمشهر و  ساری بوده که امیدواریم باتوجه به شرایط این مهم با سرعت بیشتری انجام شود.

  پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول