اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد

دولت بایدن سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده را به دلیل لغو «قانون جدایی» توسط کنست که راه را برای بازسازی شهرک‌های ویران شده در شمال کرانه باختری باز می‌کند، احضار کرد.

آمریکا سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت بایدن در اقدامی نادر مایک هرتزوگ سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده را به دلیل لغو قانون جدایی توسط کنست احضار کرد. 

به گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، لغو این قانون می‌تواند راه را برای بازسازی چهار شهرک صهیونیستی که در سال ۲۰۰۵ در شمال کرانه باختری ویران شدند، هموار کند. 

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا با هرتزوگ در وزارت خارجه ایالات متحده دیدار کرد و «نگرانی آمریکا در رابطه با قانون تصویب شده در کنست مبنی بر لغو جنبه‌های مهم قانون جدایی ۲۰۰۵، از جمله ممنوعیت ایجاد شهرک‌ در شمال کرانه باختری را به وی اعلام کرد». 

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آن‌ها همچنین درباره اهمیت پرهیز همه طرف‌ها از اقدامات یا لفاظی‌هایی که می‌تواند تنش‌ها را در آستانه ماه رمضان تشدید کند، گفت‌وگو کردند. 

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم شامگاه سه‌شنبه از تصمیم رژیم موقت صهیونیستی مبنی بر اجازه‌ دادن به شهرک‌نشینان برای ورود به اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری، ابراز نگرانی کرد.

پاتل طی نشست خبری روزانه گفت: «ما عمیقاً از لغو بخش‌هایی از قانون جدایی توسط کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) که مانع از ایجاد شهرک‌های [صهیونیست‌نشین] در شمال کرانه باختری می‌شود، ناراحت هستیم».

این دیپلمات آمریکایی افزود: «کنست تعهد [آریل] شارون به رئیس‌جمهور [جورج] بوش برای تخلیه شهرک‌های غیرقانونی در شمال کرانه باختری را وتو کرد. اقدام کنست قبل از ماه رمضان و عید پاک، تحریک‌آمیز بوده و نتیجه عکس دارد».

پارلمان رژیم صهیونیستی اول فروردین طرحی را به تصویب رساند که با لغو یک قانون مصوب سال ۲۰۰۵ امکان بازگشت اشغالگران به شهرک‌های تخلیه‌شده در شمال کرانه باختری و نوار غزه را فراهم می‌کند. صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته، سکونت دارند. 

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ هستند، اما تل‌آویو از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش روزه امتناع می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول