اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  کشتی و وزنه برداری

گفت‌وگوی فارس با جانشین محمد بنا/ از مهمترین اتفاق کشتی در سال 1401 تا شرط کسب مدال در المپیک پاریس

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان مهمترین اتفاق کشتی در سال 1401 را تشریح کرد.

گفت‌وگوی فارس با جانشین محمد بنا/ از مهمترین اتفاق کشتی در سال 1401 تا شرط کسب مدال در المپیک پاریس

به گزارش خبرگزاری فارس، کشتی فرنگی کشورمان در سال 1401 سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت.

تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در رقابت‌های قهرمانی جهان نتایج خوبی را کسب نکردند و شاگردان محمد بنا تنها با 2 نقره و یک برنز به کار خود پایان دادند. همین عملکرد بحث برانگیز باعث شد تا محمد بنا از کشتی فرنگی کشور کنار برود. هرچند نتایج کشتی گیران در بلگراد ضعیف بود اما محمد بنا مربی قرن ورزش کشور بود و این موضوع چیزی از ارزش‌های او کم نمی‌کند. 

فدراسیون کشتی پس از محمد بنا حسن رنگرز را به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب کرد. رنگرز که خود از قهرمانان به نام کشتی فرنگی است عهده دار میراث محمد بنا شد. او در 6 ماه حضورش در تیم ملی  فرنگی توانست قهرمانی تیم کشتی فرنگی ایران در جام جهانی آذربایجان و قهرمانی امیدهای جهان را به ثبت برساند تا خاطرات تلخ فراموش شود. به بهانه عملکرد کشتی فرنگی در سال 1401 و آغاز سال نو با حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان به گفت وگو نشستیم که در ادامه آن را می خوانید.

* فارس: سال 1402 هم فرا رسیده در خصوص نوروز سال 1402 و اردوهای تیم صحبت کنید؟

پیشاپیش سال ۱۴۰۲ را به تمام هموطنان عزیز کشورم تبریک و تهنیت عرض می‌کنم امیدوارم سالی پر از صحت و سلامت و موفقیت برای مردم کشورمان باشد. امیدوارم شاهد ثبات اقتصادی در کشور باشیم و نگرانی‌های معیشتی مردم به حداقل برسد. ما بهترین مردم دنیا را داریم. دولت مردان ما هم باید تمام تلاش خود را کنند تا بتوانند شأن و کرامت مردم عزیز کشورمان را حفظ کنند. زمانی که بتوانند تصمیمات درست تری بگیرند می‌توانند کارهایی که برای مردم انجام می‌دهند را عینی تر کنند. ما قرار بود امسال هفت سین را در خانه کشتی داشته باشیم اما به تعویق افتادن مسابقات آسیایی توفیق اجباری شد تا امسال کشتی گیران سال نو را در کنار خانواده هایشان باشند. ملی پوشان حدود 4 الی 5 روز استراحت خواهند کرد و بعد از آن دوباره به اردوهای تیم ملی خواهند آمد تا آخرین اردوی خود قبل از اعزام به رقابت های قهرمانی آسیا را پشت سر بگذارند.

فارس: سال 1401 اتفاقات زیادی برای کشتی مخصوصا در رشته فرنگی داشت شما سال 1401 را چطور دیدید؟

سال ۱۴۰۱ سال پر فراز و نشیبی برای کشتی فرنگی بود در میان این فراز نشیب‌ها استاد من محمد بنا از تیم ملی رفت که به نظر من مهمترین اتفاق سال ۱۴۰۱ کشتی فرنگی عدم حضور محمد بنا در تیم ملی بود. خیلی خوشحال هستم که محمد بنا به کشتی استان تهران رفته، این اتفاق بسیار بزرگی است و بازتاب این اتفاق را در قدم اول ما در مسابقات قهرمانی امیدهای کشور دیدیم که تیم استان تهران توانست عنوان قهرمانی را در مسابقات امیدهای کشور از آن خود کند. همین موضوع باعث می‌شود تا چشم انداز روشنی را متصور شد. خداراشکر می‌کنم که در شش ماهی که در خدمت تیم ملی کشتی فرنگی بودم اتفاقات خوبی رقم خورد. توانستیم با تیم جوانی که داشتیم نتیجه خوبی را رقم بزنیم و در جام جهانی قهرمان شویم. بعد از آن قهرمانی تیم ملی امید بود که قابل توجه بود و در ادامه هم حضور در دو تورنمنت رنکینگ دار با تمام سرمایه های کشتی فرنگی بود که موفق شدیم نتایج خوبی را رقم بزنیم. 

در گذشته کشتی‌گیران مدال دار و المپیکی دیر به اردوهای تیم ملی اضافه می‌شدند اما امروز شکرخدا در اردوها حضور داشتند و تورنمنت های خود را هم پشت سر گذاشته‌اند که اتفاق خوبی در تیم ملی بود. نحوه چرخه انتخابی تیم ملی یکی دیگر از اتفاقاتی بود که خیلی خوب رقم خورد و 2 مرحله آن را به خوبی پشت سر گذاشتیم. بعد از سال ها مسابقات قهرمانی کشور بسیار خوبی را شاهد بودیم. به نظر می‌رسد آهسته گام‌های خودمان را در مسیر درست  برمی‌داریم. رقابت‌های جهانی قابل مقایسه با هیچ کدام از رقابت های بین المللی نیست. مخصوصا مسابقات جهانی ۲۰۲۳ قابل قیاس با مسابقات جهانی گذشته نیست چراکه انتخابی المپیک است و شرایط خاص خود را دارد. باید تمام تلاش خود را بکنیم تا در این رقابت‌ها هر ۶ سهمیه المپیک پاریس را کسب کنیم. مسیر طولانی را در پیش رو داریم و باید گام های درستی را برداریم.

فارس: بدون تعارف ترین حرف حسن رنگرز برای کشتی سال 1401 چیست؟ 

حرفی که می توانم بزنم این است که من و امثال من که در کادر فنی تیم ملی حضور داریم مدیون زحمات مربیان سازنده هستیم چرا که سختی‌های ساختن یک کشتی گیر و قهرمان بر دوش مربیان سازنده است، که متاسفانه یا سهم نمی‌برند و یا سهم بسیار کوچکی از منافع مادی و معنوی حاصل از ساختن یک قهرمان بهره‌ مند می شوند که این موضوع یک آسیب است. تمام سختی‌های ساختن یک قهرمان متوجه مربیان سازنده است. اگر افتخاری هست برای مربیان سازنده و اگر شکستی هم هست برای کادر فنی تیم ملی است. این موضوع یک اصل است که هر کسی که در تیم ملی مسئولیت می‌گیرد باید این اصل را نصب العین قرار دهد که پیروزی برای مربیان سازنده و شکست ها برای مربیان تیم ملی خواهد بود.

فارس: امروز کشتی دیگر دغدغه پخش از تلویزیون را ندارد و همین پخش های تلویزیونی باعث شده است تا فشار بر روی تیم ملی از بابت نتیجه زیاد باشد آیا این چنین است؟  

در حال حاضر رسانه ملی یک نگاه جدی به کشتی دارد و تمام تورنمنت‌های بین المللی را پخش می‌کند که برای ورزش اول کشور اتفاق بزرگی است تا کشتی بتواند خود را نشان دهد. با این کار حامیان مالی به سمت کشتی می آیند و این موضوع انگیزه خوبی برای کشتی گیران می‌شود. در کنار اینها کشتی‌گیران زمانی که به شهرهای خود باز می‌گردند مورد توجه مسئولین شهر خود قرار می‌گیرند. همچنین طبیعتاً فشار مضاعفی به ما وارد می‌شود از این حیث که باید در هر رقابتی که شرکت می‌کنیم، موظف و مکلف هستیم به نتیجه ایده‌آل دست پیدا کنیم. به نظرم کشتی‌گیران شایسته کشتی فرنگی در سال ۱۴۰۲ اتفاقات بزرگی را رقم خواهند زد. اعتقاد قلبی من است و شایستگی آن هم درون کشتی گیران تیم ملی وجود دارد. این تلاش و برنامه هدف را هم ما هر روز پیگیری می‌کنیم و می توانیم چشم انداز روشن ایران برای کشتی‌گیران کشور پیش بینی کنیم.

* فارس: سال 1401 مسئله مالی بسیاری از فدراسیون های ورزش را اذیت کرد کشتی هم جزء همان فدراسیون ها بود. بودجه ورزش سال 1402 توسط دولت خیلی کوچک دیده شده و با توجه به نوسانات ارزی در ادامه هم بیشتر از گذشته خواهد شد این موضوع را برای سال آینده چطور می‌بینید‌؟

ببینید این موضوع چند وجه دارد وقتی دولت و مجلس توأمان چانه بودجه ورزش را کوچک می‌بینند هم در حوزه سلامت و هم در ورزش همگانی به مسئله جدی برخورد می‌کنیم که پایه و هرم ورزش قهرمانی است. در این میان بسیاری از هیات‌های استانی هم دچار مشکل می شوند چرا که اغلب هیأت‌های استانی از طرف اداره کل ورزش و جوانان حمایت می‌شود بشدت دچار مشکل خواهند شد.بحث اعزام‌ها، برگزاری مسابقات و تجهیز سالن‌های ورزشی هم بسیار محدود می‌شود. وقتی دولت و مجلس چانه بودجه ورزش کوچک می بینند انبوهی از پروژه های نیمه تمام به اتمام نمی‌رسد وفقر سرانه ورزش بسیار جدی در حوزه سلامت و اجتماعی اتفاق می‌افتد.

در واقع کمرنگ بودن ورزش آسیب‌های متنوع و متکثر را به دنبال خواهد داشت. در حوزه فدراسیون که متولی ورزش قهرمانی هستند به مراتب با یک ارتعاش و انعکاس بیشتر آسیب‌ها قابل پایش و رصد هستند. افزایش قیمت ارز هزینه های بین المللی فدراسیون های ورزشی را به صورت غیر متعارفی افزایش می دهد و باعث می شود فدراسیون‌ها برنامه های خود را تعطیل کنند و حجم اعزام های خود را کاهش دهند. این موضوع باعث می شود فدراسیون ها در تیم های ملی به سمت روش گلخانه بروند که در میان مدت بلای جان ورزش کشور خواهد شد.

هزینه های سربار یا سرانه برگزاری اردوی‌های تیم ملی را افزایش می‌دهد. رفته رفته شاهد این که تعداد اردوهای تیم‌های ملی همچنین تعداد ملی‌پوشان در اردوها کمتر خواهد شد که در ادامه برنامه های کادر فنی برای تیم های ملی هم برهم می‌خورد. کسب نتیجه خُم رنگرزی نیست که شب مسابقات از آن طلا، نقره و برنز استخراج کرد. نتایج خوب اقدامات پیوسته و متصل به هم را می‌طلبد هر جایی که به دلیل کمبود بودجه دچار مشکل شده‌ایم در نتیجه گیری خود را نشان داده است.

* فارس: سال آینده سال بسیار مهمی برای ورزش کشور و کشتی است. سالی که هم بازی‌های آسیایی و هم مسابقات انتخابی المپیک  را در پیش داریم. سال آینده را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من پیش از اینکه در این خصوص مسائل فنی کشتی در سال آینده صحبت کنم، از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک خواهش می‌کنم، اگر نتایج خوبی در بازی‌های آسیایی می‌خواهیم اگر نتیجه ایده آل در رقابت های المپیک پاریس که ۱۷ ماه با آن فاصله داریم خواست ما است باید از همین امروز اقدام کنیم. حمایت‌های مالی و بودجه‌ای از برنامه‌های فدراسیون بسیار مهم است. فدراسیون کشتی فدراسیون بزرگ و پرهزینه بوده و توقع از آن الی‌ماشاءالله است. اگر برنامه‌ها حمایت مالی نشوند، قطعاً با وقفه روبرو خواهیم شد. خواسته من به عنوان سرمربی حمایت از ورزش اول کشور یعنی کشتی است به لحاظ فنی هم سال بسیار سختی را پیش رو خواهیم داشت.

در حال حاضر به جمع بندی قطعی نرسیدیم که آیا 2 تیم به رقابت‌های آسیایی و جهانی اعزام کنیم یا بعضی از کشتی گیران در هر دو رقابت حضور داشته باشند. ما دست نگه داشتیم تا جلوتر برویم وشرایط فنی کشتی‌گیران را بررسی کنیم. البته که اولویت ما رقابت‌های قهرمانی جهان خواهد بود آن هم به این دلیل است که کشتی گیری که بتواند در رقابت‌های جهانی سال ماقبل المپیک روی سکو قرار بگیرد و سهمیه را هم کسب کند یک فراغت ذهنی 10 ماهه خواهد داشت تا به المپیک برسد.

در ادامه هم می‌تواند در رقابت‌های المپیک نتیجه خوبی را رقم بزند. هر کشتی‌گیری به هر دلیلی نتواند در رقابت‌های جهانی نتیجه خوبی کسب کند و یا سهمیه المپیک را به دست نیاورد موانع و دست‌انداز هایی برای او ایجاد خواهد کرد که در آینده دچار مشکل می‌شود. مضاف بر اینکه سال آینده میزبان رقابت‌های جام جهانی هم هستیم و امیدوارم با حضور کادر فنی تیم ملی کاپ قهرمانی که سال گذشته در آذربایجان توسط جوانان شایسته کشورمان به دست آوردیم بتوانیم مدافع عنوان قهرمانی خوبی باشیم و نتیجه قابل قبولی را رقم بزنیم.

 

 

* فارس: حرف پایانی.....

همیشه می گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. امسال هم نوروز ما مصادف شده با ایام ماه مبارک رمضان که امیدوارم در همین ابتدای سال کشتی گیران بتوانند نایب قهرمانی سال گذشته را تکرار، بلکه با تعداد طلاهای بیشتر به قهرمانی تبدیل کنند. امیدوارم این اتفاق بیفتد تا یک عیدی خوبی به مردم عزیز کشورمان بدهیم که ولی نعمت ما هستند. ما هرچه داریم از این مردم داریم و باید ماموریت خودمان را انجام دهیم. همچنین کیفیت حضور ما در این رقابت‌ها می‌تواند اعتماد به نفس و خود باوری کشتی‌گیران را افزایش دهد که امیدوارم در همین فضا و همین موج به رقابت‌های قهرمانی جهان برسیم.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول