اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

گفت و گوی فارس با آرش رضاوند: ساپینتو می‌تواند سال‌ها سرمربی استقلال باشد/ فوتبالیست‌ها لاکچری نیستند

هافبک تیم فوتبال استقلال در خصوص تغییر شرایط این تیم با حضور ریکاردو ساپینتو صحبت‌هایی را مطرح کرد.

گفت و گوی فارس با آرش رضاوند: ساپینتو می‌تواند سال‌ها سرمربی استقلال باشد/ فوتبالیست‌ها لاکچری نیستند

محمد سجاد بهی - به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، پیش از شروع فصل جاری و حتی هنگام تعطیلات جام جهانی، صحبت از خرید یک هافبک بازیساز خارجی برای تیم ساپینتو بسیار داغ شد. با اینحال دلایل مختلفی باعث شد که استقلال نتواند در نقل و انتقالات تابستانی و همچنین پنجره زمستانی بازیکنی را جذب کند. البته این اتفاق به نوعی باعث خودکفایی استقلال شد و ساپینتو هم اعلام کرد باید از مهره‌های خودمان استفاده کنیم. به همین خاطر اکنون شاهد تاثیرگذاری پررنگ مهره‌هایی مانند آرش رضاوند یا سعید مهری در نتیجه گیری آبی‌پوشان هستیم. استفاده بهینه استقلال از مهره‌های موجود در نهایت باعث شد تا نگرانی جذب بازیکن خارجی رفته رفته فراموش شود. این اتفاق بهانه‌ای شد تا با شماره 88 آبی‌ها از جدایی تا بازگشت، تفاوت فضا و سبک کار تیم فعلی با فصل گذشته و مسائل دیگر همکلام شویم که خلاصه آن به صورت زیر است: 

در ایران به مربیان زیاد زمان نمی‌دهند

جام جهانی به استقلال لطمه زد

دوران خیلی خوب در زمان استراماچونی داشتم

سال قبل استقلال نیازی به پلی میکر نداشت، خوب دفاع می‌کرد و می‌برد

سبک استقلال با ساپینتو، هجومی‌تر است

سخت است هم برنده باشد هم هوادار را راضی نگه دارید

انتخاب قلعه‌نویی در این مقطع بهترین گزینه بود

فوتبالیست‌ها لاکچری نیستند

تعطیلی زیاد به ضرر تیم است

سال خوبی داشتم امیدوارم آخرش هم خوب باشد

*فارس: به نظر می‌رسد سال خوبی را با استقلال پشت سر می‌گذاری. امسال را چطور دیدی؟

خداراشکر از نیم فصلی که به فولاد رفتم تا برگشت به استقلال، شرایطم خوب بود. با برگشتم فضایی پیش آمد که مثبت بود. این فضا کمک کرد بتوانم شرایط بهتری پیدا کنم.

*فارس: فرق استقلال ساپینتو با تیم فصل قبل را چطور می‌بینی؟ به نظر می‌رسد فضای تیم تغییر و دگرگونی بزرگی داشته است.

ساپینتو به عنوان یک مربی خارجی به فوتبال ما آمد و احتیاج به زمان داشت ولی در تیم‌های بزرگ مخصوصا در ایران، به مربی زیاد زمان داده نمی‌شود. اوایل که خوب نتیجه نمی‌گرفتیم، حرف و بحث زیاد شد ولی همان مقطع هم گفتیم که مرور زمان نشان می‌دهد ساپینتو چه مربی بزرگی است. با رسیدن مصدومان و کامل شدن نفرات، همه دیدند که تیم چقدر خوب بازی می‌کند. فکر می‌کنم تیم الان یکی از بهترین‌ استقلال‌های سال‌های اخیر باشد.

* فارس: استقلال فصل را خوب شروع نکرد اما در ادامه نتایج خوبی گرفت. تعطیلات جام جهانی روند تیم را مختل کرد و با شروع دوباره لیگ، بازهم استقلال خوب نتیجه نگرفت اما بازهم در ادامه روند خوبی را از تیم دیدیم. به نظر می‌رسد اگر لیگ دچار وقفه نمی‌شد استقلال شرایط خیلی بهتری در جدول داشت.

قبل از جام جهانی شرایط خوبی داشتیم. وقفه جام جهانی باعث شد مصدومان زیادی داشته باشیم. مصدومیت‌ها خیلی به ما ضرر زد. مثلا در بازی برگشت با سپاهان به جز من، حسینی، چشمی و چند بازیکن دیگر نبودند. این فقط یک بازی ما بود. بازی با مس رفسنجان هم به جز من، محبی، مهری و حردانی نبودند. در چند هفته‌ای که نتیجه نگرفتیم، مصدومیت‌ها دست سرمربی را خیلی خالی کرده بود. همه دیدند با برگشتن مصدومان، شرایط تیم چقدر بهتر شد. در تیم‌های بزرگ مانند استقلال و پرسپولیس نفرات مهم هستند.

* فارس: از خود شما انتقادات زیادی می‌شد. بازیکنان با کیفیت زیادی بودند که تحت این فشارها نتوانستند به کیفیت قبل برگردند و به نوعی فوتبال شان تمام شد اما رفته رفته در تیم جا افتادی، ساپینتو به شما اعتماد زیادی دارد و همه صحبت از احیا شدن آرش رضاوند و بازگشت او به روندی است که انتظار می‌رفت.

من با این موضوع مخالفم. اینطور نبود که یک نیم فصل در استقلال باشم. زمانی هم که از استقلال جدا شدم، حدود 90 بازی کرده بودم. دوران خیلی خوب در زمان استراماچونی داشتم. حتی زمان فرهاد مجیدی که در لیگ قهرمانان آسیا در گروه مرگ بودیم و حتی پرسپولیس را بردیم. در کل شرایط خوبی داشتم ولی سال قبل از اول فصل هجمه‌هایی وارد شد. واقعا سنگین بود. تحت فشار تیمی بودم که تا آخر فصل یک باخت هم نداشت. زمانی تیم نتیجه نمی‌گیرد و هواداران حق دارند اما در آن مقطع تیم قهرمان شد.

آن تیم، تیمی بود که خوب دفاع می‌کرد و می‌برد. اینطور نبود که خوب و روان بازی کنیم. شاید همین موضوع باعث شد هافبک‌ها و یا حتی مهاجمان خیلی دیده نشوند. شما مهاجمان آن تیم را ببینید که چند گل زدند. الان فقط یامگا و قائدی هرکدام 6 گل زده‌اند یا محبی 5 گل زده، این‌ها را برای مثال گفتم. بالاخره سبک بازی تیم روی نفرات تاثیرگذار است و شرایط فرق می‌کند.

سال گذشته سیستمی بازی می‌کردیم که بدون پلی میکر بود. اصلا نیازی به بازیساز نبود. 3-4-3 با دو هافبک دفاعی بازی می‌کردیم. امسال 3-3-4 بازی می‌کنیم با دو هافبک روی دست، خیلی تفاوت دارد. به همین خاطر سیستم روی عملکرد بازیکن تاثیر دارد. دو هفته بعد از اینکه به فولاد رفتم توانستم گلزنی کنم. بازیکنان زیادی در فوتبال به خاطر نوع سیستم سرمربی، در تیم‌های مختلف جا به جا می‌شوند.

* فارس: در واقع هجومی شدن استقلال باعث شد بازی شما و چند بازیکن دیگر کاملا به چشم بیاید.

سیستم‌ها متفاوت است. سال قبل اکثر بازی‌ها یک بر صفر می‌شد. امسال هم نتیجه یک بر صفر داشتیم اما موقعیت‌های زیادی خلق می‌کردیم. سال قبل ذهنیت ما این بود که اول گل نخوریم. گل نخوردن برای تیم ما خیلی مهم بود. کمترین گل خورده را هم داشتیم. هر مربی تِز و ساختار مخصوص خودش را دارد. سرمربی امسال سبک هجومی‌تر دارد. سیستم باعث می‌شود که بازیکن در آن ساختار جا بیفتد یا نیفتد.

*فارس: شاید کمتر کسی فکر می‌کرد سرمربی استقلال بعد از فرهاد مجیدی بتواند ارتباط خوبی با هوادار بگیرد. هواداران واکنش منفی نسبت به جدایی مجیدی و سرمربی بعدی داشتند. الان به نظر می‌رسد سبک هجومی ساپینتو باعث شده هم تیم و هم خودش بین هواداران محبوب شوند. این اتفاق را با بازشدن در ورزشگاه‌ها به خوبی دیدیم.

درست است. زمانی لازم بود تا به این مربی داده شود. من فقط حسرت روزهایی را می‌خورم که مصدومان زیادی داشتیم. اگر این اتفاق نمی‌افتاد شاید اختلافمان در صدر با تیم دوم جدول حداقل 6-5 امتیاز بود. در یک مقطع و در 4 بازی خیلی کم امتیاز گرفتیم. مثلا جایی که می‌توانستیم در جدول صعود کنیم به خاطر مصدومیت‌ها شرایطی خوب نبود. اتفاقاتی افتاد و بحث ناراضی بودن از تیم مطرح شد. حرف‌های زیاد دیگری هم بود ولی مدیریت زمان داد و پای ساپینتو ایستاد. ببینید چقدر فرق دارد. در آن زمان همه می‌گفتند سرمربی باید جدا شود ولی با زمان دادن به او، همه تعریف می‌کنند. ساپینتو به نظرم می‌تواند سالیان سال در استقلال مربیگری کند.

*فارس: کار کردن با ساپینتو چطور است؟ او پر انرژی و پر احساس است و روحیه جنگندگی را هم به تیمش تزریق کرده است.

او شور و هیجان زیادی دارد و این شور و هیجان را به تیم منتقل می‌کند. واقعا تمرینات خوبی انجام می‌دهیم. در طول فصل تمرینات پرفشاری داشتیم. فکر کنم ثمره‌اش را هم تیم الان می‌بیند. به همین خاطر همانطور که گفتم ساپینتو می‌تواند سال‌ها برای استقلال مربیگری کند.

*فارس: به نظر می‌رسد این تیم، همان چیزی است که هواداران می‌خواستند. هجومی و با موقعیت سازی زیاد. حتی اگر برنده هم نباشد، هواداران تعریف می‌کنند.

کار کردن در تیم بزرگی مثل استقلال خیلی سخت است چون زمانی هوادار حتی با بردن هم راضی نیست. این خیلی سخت است که هم برنده باشید و هم بتوانید هوادار را راضی نگه دارید. خداراشکر این اتفاق برای تیم ما افتاده، قطعا یکی از دلایلی که تیم بهتر و زیباتر بازی می‌کند، حضور هواداران است. وجود هوادار خیلی تاثیرگذار است و باعث جذاب‌تر شدن لیگ می‌شود. حضور آن‌ها حتی باعث بالا رفتن کیفیت بازی‌ها هم می‌شود.

* فارس: بهترین و بدترین بازی تیم در سالی که گذشت، چه بود؟

به نظرم بازی با تراکتور در تبریز بدترین بازی ما بود. خوب بازی نکردیم. در مورد بهترین بازی هم می‌توانم بگویم بازی‌های خوب و پرگل زیاد داشتیم. از بازی رفت با نساجی تا 4گلی که به ملوان زدیم یا بازی با نفت مسجدسلیمان که خودم هم گلزنی کردم. به همین خاطر این بازی را دوست داشتم اما در کل امسال استقلال بازی‌های خوب زیادی داشت.

*فارس: امسال تعطیلات نوروزی کمی دارید.

به نظرم خوب نیست زیاد هم تعطیل باشیم. یک بار بعد از تعطیلات، شرایط تیم ما خیلی بد شد. اگر تعطیلات زیاد باشد، تیم را اذیت می‌کند.

*فارس: خوبیِ دیگرِ کم بودن تعطیلات در نوروز این است که کمتر عیدی می‌دهی!

(با خنده) عیدی را باید بدهیم. چون فوتبالیست و بازیکن هستیم!

*فارس: و به خاطر همین که فوتبالیست هستی، توقعات هم در این زمینه از شما بیشتر است! این نگرش در جامعه ما وجود دارد که فوتبالیست‌ها خیلی لاکچری هستند و حتی رشته‌های ورزشی دیگر هم بعضی اوقات واکنش‌هایی نشان می‌دهند.

الان بحث لاکچری بودن و خوب زندگی کردن دیگر وجود ندارد. شاید قبلا برای عده‌ای اینطور بوده اما الان با این تورم و گرانی اصلا چنین چیزی نیست. شاید نسبت به برخی مشاغل بهتر باشد اما اینطور نیست که الان بگوییم یک فوتبالیست لاکچری زندگی می‌کند و خانه آنچنانی دارد. به قول معروف از ما گذشته است. الان با این شرایط اقتصادی جامعه خیلی سخت است که به عنوان مثال یک خانه دربالای شهر بخرید. حداقل باید 3-2 سال پول تان را خرج نکنید و از آن طرف هم تورم بالا نرود تا بتوانید یک خانه مثلا در نیاوران بخرید. این هم شاید برای بازیکنان استقلال، سپاهان یا پرسپولیس اتفاق بیفتد چون در بقیه تیم‌ها سقف قرارداد کمتر است.

* فارس: نیاوران هم محله‌ای لاکچری محسوب می‌شود.

به خاطر زندگی لاکچری این محله را مثال زدم. قبلا شرایط جامعه طوری بود که شاید فوتبالیستی می‌توانست در محله‌هایی مانند نیاوران خانه بگیرد اما الان واقعا نمی‌شود.

*فارس: با حضور امیر قلعه‌نویی در تیم ملی، به بازی کردن در جام ملت‌های آسیا امیدوار هستی؟

امسال سال خوبی بوده و تمام تلاشم را می‌کنم که ان‌شاالله آخرش هم خوب باشد. امیدوارم دعوت شوم. در این مقطع که جام ملت‌ها را در پیش داریم، چون تیم زمان کمی دارد به نظرم انتخاب امیر قلعه‌نویی، گزینه خوبی بود. 

*فارس: آیا ادامه راه استقلال به تکرار قهرمانی منجر می‌شود؟

تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که بازی به بازی جلو برویم و نتیجه بگیریم. ما فوتبال خوبی ارائه می‌دهیم، بقیه کار دست خداست. امیدوارم این اتفاق بیفتد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول