اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نگاهی به آداب و رسوم اردستانی‌ها در ایام نوروز؛ از روز علفه تا شنبه‌بدر

آداب و رسوم مردم شهرستان اردستان در ایام نوروز ریشه در تاریخ کهن این دیار دارد و رسوم مختلفی از جمله سبزه‌کاشتن، خانه‌روبی، روز علفه، شنبه‌بدر و غیره توسط مردم این منطقه انجام می‌شود.

نگاهی به آداب و رسوم اردستانی‌ها در ایام نوروز؛ از روز علفه تا شنبه‌بدر

به گزارش خبرگزاری فارس از اردستان، عید نوروز از قدیمی‌ترین اعیاد ایرانیان است که گرامیداشت آن ریشه‌ای کهن در تاریخ دارد و مردم شهرستان اردستان نیز همچون دیگر نقاط کشور با آداب‌ و‌ رسوم منحصر به فرد خود این ایام را گرامی می‌دارند.

مردم شهرستان اردستان در واپسین روزهای آخرسال و نزدیک به ایام نوروز، آیین‌های سنتی را به اجرا در می‌آورند که از جمله این‌ها سبزه کاشتن، خانه‌تکانی‌‌، چهارشنبه‌سوری و دیگر موارد می‌باشد که قدمت بسیاری از این آیین‌ها به سال‌های دور بر می‌گردد.

محمد رضا صدوقی‌، کارشناس مسائل تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: نوروز واژه‌ای است که با فرهنگ ملی و اسلامی ما آمیخته شده و مردم بخشی از هویت خود را با نوروز می‌شناسند، در شهرستان اردستان نیز اجداد و نیاکان ما در شهرستان نوروز را گرامی می‌داشتند.

وی با بیان اینکه در اردستان مردم از اوایل اسفندماه به استقبال نوروز می‌روند، گفت: انجام اعمالی از جمله تعمیر و بازسازی منازل و به طور کلی تجدید ساختار در منزل، در کنار خانه‌تکانی توسط مردم شهرستان انجام می‌شود.

صدوقی با بیان اینکه خانه‌تکانی در شهرستان اردستان بیشتر به عنوان خانه‌روبی معروف بوده، خاطرنشان کرد: کاشت سبزه همانند جو در اردستان رواج داشته و بیشتر جو کشت می‌شده چرا که مردم این منطقه، گندم را سنگین می‌دانسته و معتقد بودند که منجر می‌شود سال به کندی حرکت کند.

کارشناس مسائل تاریخی بیان کرد: مردم این دیار آخرین پنجشنبه سال به زیارت اهل‌قبور می‌روند و یاد و نام درگذشتگان را گرامی داشته همچنین در کنار مزار آنان سبزه قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: یکی از رسوم نوروزی شهرستان اردستان، رسم روز علفه است که مختص محلات قدیمی شهر بوده و در یک‌روز مانده به روز تحویل سال، کشاورزان دسته‌ای از علوفه یا جو را جلوی درب منازل محله قرار می‌دادند.

صدوقی با بیان اینکه دعا کردن و تقاضای سلامتی و تندرستی برای یکدیگر در هنگام تحویل‌سال از دیگر سنت‌های نوروزی است، خاطرنشان کرد: نگاه کردن به آب، روشنایی و روشن نگه‌داشتن چراغ در منزل از سنت‌های نوروزی مردم شهرستان است که گاهی در بعضی موارد و قدیمی‌ها تا سیزدهم فروردین چراغی روشن نگه‌ می‌داشتند.

کارشناس مسائل تاریخی تصریح کرد: بعد از تحویل سال نو، مردم شهرستان همچون دیگر نقاط کشور، به دیدار خویشاوندان رفته و سنت صله‌رحم را به‌جای می‌آورند و کوچک‌تر ها به دیدار بزرگ‌تر ها می‌رفتند همچنین در محلات شهرستان رسم بوده که بزرگان درب منازل خود را باز می‌گذاشتند و افراد کوچک‌تر به دیدار آن‌ها می‌رفتند.

وی ادامه داد: در اولین شنبه سال، رسمی به نام شنبه‌بدر در بین مردم اردستان مرسوم بوده و مردم شهرستان در این روز به دشت و صحرا و کوهستان می‌روند همچنین در ایام نوروز در شهرستان اردستان بازی‌های بومی و محلی به‌ویژه در روز شنبه‌بدر و سیزده‌بدر انجام می‌شود.

صدوقی با بیان اینکه به‌نقل قول مردم اردستان در روز دوازدهم فروردین، بار دیگر روز علفه بود و همان سنت‌های روز علفه قبل نوروز انجام می‌شود، یادآور شد: روز سیزدهم‌ فروردین برای مردم روز بیرون رفتن است و همچنان از گذشته تاکنون این روز در برخی محلات قدیمی، به‌صورت جشن عمومی و در کنار زمین‌های سرسبز محلات برگزار می‌شود.

کارشناس مسائل تاریخی خاطرنشان کرد: بازی‌های محلی از جمله بازی شو، شیر دود، چوب و دوک و یا هفت‌سنگ در بین جوانان اردستانی انجام می‌شود، همچنین در بعضی موارد گاهی دست‌افشانی و دف‌زدن رسم بوده است.

وی بیان کرد: در سیزدهم فروردین ماه، رسم تخم‌مرغ جنگی نیز در بین مردم اردستان رواج داشته و با برهم زدن تخم‌مرغ های رنگی معتقد بودند که در این روز اختلاف‌های خود را کنار می‌گذارند همچنین به نیت درخواست سبزی و خرمی، سبزه گره‌ می‌زنند.

صدوقی تصریح کرد: طبق رسومات مردم اردستان، سیزدهم فروردین برای آنان پایان ایام نوروز نیست و در روز چهاردهم فروردین به زیارت امامزادگان و مقابر عرفا رفته و چهاردهم آخرین روز برگزاری جشن نوروز و بازگشت به زندگی عادی است.

رسم سبزه‌کاری، هدیه دادن افراد به یکدیگر و همچنین پخت غذاهای خوب و خوشمزه از دیگر آداب و رسومی است که توسط مردم شهرستان اردستان در دوران نوروز و حتی قبل نوروز انجام می‌شود.

قورمه‌سبزی غذای اصیل ایام عید در اردستان

فضل‌الله یزدانیان، پژوهشگر اردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: مردم شهرستان اردستان رسم سبزه‌کاری را از ۱۵ روز مانده به عید با کاشت دانه‌های عدس، جو، شاهی و ... آغاز می‌کنند که معمولا در سبدهای کوچک دستباف روستاهای اردستان، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از یک هفته به عید نوروز، آن‌هایی که زمین‌دار و باغ‌دار هستند برای نشان دادن مهر و محبت خودشان، برای صاحب کارشان هدیه می‌آورند که معمولا بره، بزغاله، بوقلمون، مرغ و خروس است.

یزدانیان خاطرنشان کرد: مردم شهرستان میوه و مواد خوراکی و غذایی را از بازار قبل عید تهیه می‌کنند و برای شب‌های عید هر شخصی به سلیقه‌ی خود غذایی می‌پزد، همچنین غذای خورشت قورمه‌سبزی از غذاهای اصیل این دوران در اردستان است.

 

یکی از بازی‌های معروفی که در شهرستان اردستان و به ‌خصوص محله کبودان انجام می‌شود شیردود است، چگونگی انجام این بازی را از زبان یک کارشناس مسائل تاریخی در شهرستان، جویا می‌شویم:

 

آیین‌های قدیمی که در ایام قبل از نوروز و دوران نوروز در شهرستان اردستان انجام می‌شود ریشه در تاریخ کهن مردم این شهرستان دارد و امروزه نیز بسیاری از این آیین‌ها توسط مردم انجام می‌شود که شور و حال خاصی نیز به دنبال دارد.

پایان پیام/۶۳۱۳۵/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول